• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ViFrånLandet
    Kavat skrev 2010-07-30 19:58:32 följande:
    Och köp Risentas eller Go Greens mjöler som är sär-när märkta!

Saltå Kvarn kan inte garantera att de är rena från annat.
    Det ska jag tänka på, tack!
  • mimpen

Länge sen jag var in här. Jag har tänkt flera gånger, men inte kommit till skott. Nu har jag (och Hjalmar då) ätit fritt från soja och sojasläktingar i typ 6 veckor. Kanske dags att prova lite.

Nu är han fin i huden och vi är nere i kortison varannan dag. Fick ett bakslag för tre veckor sedan när han åt lax, då eksemen ploppade upp igen. Vi provade ärtor också, då sov han dåligt i två nätter, men det kan lika gärna ha varit värmen. Han fick då en knapp tesked mixade ärtor.

Nu undrar jag hur vi ska gå tillväga. Att provocera med soja känns klurigt, för det är ju främst tillsatserna där som är svåra, och hur ger jag lite sånt liksom!? Det är ju inte i något jag ändå hade gett honom, utan det är mest jag som saknar en del matvaror, typ såser och sånt.

Tips, någon?

• Kavat
    mimpen skrev 2010-07-31 15:54:12 följande:
    Länge sen jag var in här. Jag har tänkt flera gånger, men inte kommit till skott. Nu har jag (och Hjalmar då) ätit fritt från soja och sojasläktingar i typ 6 veckor. Kanske dags att prova lite.

Nu är han fin i huden och vi är nere i kortison varannan dag. Fick ett bakslag för tre veckor sedan när han åt lax, då eksemen ploppade upp igen. Vi provade ärtor också, då sov han dåligt i två nätter, men det kan lika gärna ha varit värmen. Han fick då en knapp tesked mixade ärtor.

Nu undrar jag hur vi ska gå tillväga. Att provocera med soja känns klurigt, för det är ju främst tillsatserna där som är svåra, och hur ger jag lite sånt liksom!? Det är ju inte i något jag ändå hade gett honom, utan det är mest jag som saknar en del matvaror, typ såser och sånt.

Tips, någon?
    Om det var jag hade jag väntat ytterligare tills du dragit ner på kortisonet lite till. Ibland kan man ju behöva underhållssmörja, men egentligen, om de inte får i sig det de inte tål så brukar de faktiskt klara sig. Sen är ju alla olika.
    Mina barn får ju enbart eksem av maten, de har alltså inga eksem av kvalster, djur eller damm osv, och så länge de inte får i sig/på sig saker de inte tål så är de fina i huden. Men det är ju så olika så man måste "lära" sig sitt barn.

Sen hade jag funderat på vad jag ville äta. Alltså finns det någon speciellt sås osv som du vill äta och vad är det i den? Eftersom det tydligen är så olika vad man tål av soja, sojasläktingar, baljväxter osv så hade jag testat specifikt det som du vill kunna äta.
    Tål han allt annat i t.ex såsen så testa med den kanske?

Är det för att sätta en klar diagnos, hade jag nog valt att testa med sojamjöl, men det är ju inte det du är ute efter just nu?
  • mimpen
    Kavat skrev 2010-07-31 16:32:48 följande:
    Om det var jag hade jag väntat ytterligare tills du dragit ner på kortisonet lite till. Ibland kan man ju behöva underhållssmörja, men egentligen, om de inte får i sig det de inte tål så brukar de faktiskt klara sig. Sen är ju alla olika.
    Mina barn får ju enbart eksem av maten, de har alltså inga eksem av kvalster, djur eller damm osv, och så länge de inte får i sig/på sig saker de inte tål så är de fina i huden. Men det är ju så olika så man måste "lära" sig sitt barn.

Sen hade jag funderat på vad jag ville äta. Alltså finns det någon speciellt sås osv som du vill äta och vad är det i den? Eftersom det tydligen är så olika vad man tål av soja, sojasläktingar, baljväxter osv så hade jag testat specifikt det som du vill kunna äta.
    Tål han allt annat i t.ex såsen så testa med den kanske?

Är det för att sätta en klar diagnos, hade jag nog valt att testa med sojamjöl, men det är ju inte det du är ute efter just nu?
    Ok, då väntar vi kanske en vecka till. Allra mest saknar jag nog vår pepparsås som innehåller caj-p:s grillolja, och den innehåller ju ren soja vad jag kan förstå, så det är kanske dumt. Men sen är det ju massa grejer med e410 och e412 jag har saknat. Och laaaakrits. Ärtor, bönor och linser kan jag leva utan... Nå, då funderar jag en vecka på vad jag längtar mest efter :)
  • Allrona

Hur många gånger ska man provocera innan man är säker på en allergi? Dotter reagerade för tredje gången på produkt med stabiliserinsämnena som är släkt med soja. Tre olika produkter har vi alltså testat, två av gångerna har hon kräkts, en gång fick hon eksem, lite för tidigt att säga om hon får det denna gång också men hon kräktes nyss. Skulle nu testa fler gånger?

• mimpen
    Allrona skrev 2010-07-31 18:33:50 följande:
    Hur många gånger ska man provocera innan man är säker på en allergi? Dotter reagerade för tredje gången på produkt med stabiliserinsämnena som är släkt med soja. Tre olika produkter har vi alltså testat, två av gångerna har hon kräkts, en gång fick hon eksem, lite för tidigt att säga om hon får det denna gång också men hon kräktes nyss. Skulle nu testa fler gånger?
    Jag skulle nog känna mig säker efter tre gånger. Sen jag uteslutit mjölk för Hjalmar och sett klar bättring har vi bara provat en gång, efter ca 1/2 år utan mjölk. Såg då direkt nya utslag. Det räckte för mig. Får väl prova sen typ en gång i halvåret eller nåt, för att se om det växer bort.
  • Eligrabbarna

Kan man vara olika känslig mot samma allergen olika dagar??

Tycker sonen reagerar olika kraftigt och olika snabbt om han råkar få i dig nåt med vete i. Ibland tar det 30 minuter och andra gånger 5 timmar. Kan det vara så??? Någon som känner igen det?

• Cs mamma
    Eligrabbarna skrev 2010-07-31 20:05:32 följande:
    Kan man vara olika känslig mot samma allergen olika dagar??

Tycker sonen reagerar olika kraftigt och olika snabbt om han råkar få i dig nåt med vete i. Ibland tar det 30 minuter och andra gånger 5 timmar. Kan det vara så??? Någon som känner igen det?
    Jag är själv allergisk och kan väl säga som så... jag reagerar olika mycket och olika snabbt beroende på hur jag mår. Är jag trött och lite förkyld, stressad och får i mig så kan jag bli verkligen dödssjuk. Om jag mår ok så klarar jag det bättre men om jag får i mig något och sen tex blir kall (hände en gång att det började regna så jag blev lite blöt och iskall) då blir det katastrofkris. Man kan säga att kroppen är en bägare och om allt är bra så får ett par allergidroppar det att skvalpa till, man mår inte bra men känner att man ändå är ok men är man redan minsta nere för räkning eller iaf inte 100 på topp så kan en droppe inte bara få bägaren att rinna över utan välta hela skiten!
  • Molina

Vi har ju fått konstaterat på vår tjej att hon har mjölk.ägg och lite andra allergier men kan just mjölk,ägg växa bort? Hon är ju 5år nu, och med all säkerhet har hon haft just mjölkallergi sedan spädbarnsålder.
    Vågar man testa att provocera med nå lättare mjölkprodukter? Eller är det livet ut som gäller.
    Åhh hon gråter varje dag för hon saknar sin ost åhh hennes passion va ost.

Testade idag att göra pannkaka med havremjölk+utan ägg, gick hem till hela familjen och dottern blev överlycklig.

Är även hemkommen från Cypern och är ruskigt imponerad på hotellet vi va på, stenkoll på alla allergier i matväg,frågade om eventuella korsallergier till mjölk&ägg, finns det?

• Blå Flygare
    Molina skrev 2010-07-31 22:47:58 följande:
    Vi har ju fått konstaterat på vår tjej att hon har mjölk.ägg och lite andra allergier men kan just mjölk,ägg växa bort? Hon är ju 5år nu, och med all säkerhet har hon haft just mjölkallergi sedan spädbarnsålder.
    Vågar man testa att provocera med nå lättare mjölkprodukter? Eller är det livet ut som gäller.
    Åhh hon gråter varje dag för hon saknar sin ost åhh hennes passion va ost.

Testade idag att göra pannkaka med havremjölk+utan ägg, gick hem till hela familjen och dottern blev överlycklig.

Är även hemkommen från Cypern och är ruskigt imponerad på hotellet vi va på, stenkoll på alla allergier i matväg,frågade om eventuella korsallergier till mjölk&ägg, finns det?
    Mjölk kan växa bort så sent som i 20-års-åldern. Man brukar provocera en til två gånger om året om allergin inteär allvarlig och barnet mår i övrigt bra när barnen är små och sen glesa ut så det blir med ett par år emellan. Det var väl rätt nyligen ni fick konstaterat mjölkallergi? I så fall bör ni vänta, hör med läkaren när det kan vara rimligt att testa.

Ägg vet jag inte om det är samma med, men jag kan tänka mig det.
Svar på tråden Allergitråden