• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tvillingmamma2007

Hoppar in i tråden...skall äta mjölkfritt för att se om min son som helammas reagerar på mjölk eller ej men jag tycker det är en djungel! Läser och läser på förpackningarna och känner mig så osäker om det inte står mjölkfritt på men det är det ju inte så ofta det gör hmmm. Vi hade tänkt äta solberghs godingar (varmkorv) med bröd imorgon te x på förpackningen kan jag inte utläsa att de ska innehålla mjölk men mjölkfritt står ej heller och nu när jag kollar på deras hemsida så står det att godingar innehåller mjölkprotein! Nån som vet om just denna produkt? Sen tänkte vi även äta tacos i helgen och vad jag förstått så ska både tortillas och hårda subs funka liksom tacomixen och guacamolemixen? BAra skippa gräddfilen och osten då i sånt fall. Riktig novis på detta kan jag säga hoppas nån kan förbarma sig över mig! ?

• Mela78
    Tvillingmamma2007 skrev 2010-08-06 22:57:44 följande:
    Hoppar in i tråden...skall äta mjölkfritt för att se om min son som helammas reagerar på mjölk eller ej men jag tycker det är en djungel! Läser och läser på förpackningarna och känner mig så osäker om det inte står mjölkfritt på men det är det ju inte så ofta det gör hmmm. Vi hade tänkt äta solberghs godingar (varmkorv) med bröd imorgon te x på förpackningen kan jag inte utläsa att de ska innehålla mjölk men mjölkfritt står ej heller och nu när jag kollar på deras hemsida så står det att godingar innehåller mjölkprotein! Nån som vet om just denna produkt? Sen tänkte vi även äta tacos i helgen och vad jag förstått så ska både tortillas och hårda subs funka liksom tacomixen och guacamolemixen? BAra skippa gräddfilen och osten då i sånt fall. Riktig novis på detta kan jag säga hoppas nån kan förbarma sig över mig! ?
    Här: utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider
    och i de andra länkar i trådstarten finns det mycket bra information för dig att läsa.

Det går relativt fort att komma in i tänket. Känner igen det där med att läsa på innehållsförteckningar. Ibland kommer jag på mig att jag säkert läst samma innehållsförteckning fyra gånger men ändå vara osäker på vad varan innehåller.
  • Allrona
    Korvarna har jag ingen aning om men taccos brukar inte vara något problem. Kolla att det inte står något med vassle eller kassein eller något som heter nått med mjölk i bara. Läs även Miralicias blogg, för någon dag sedan skrev hon en jättebra sammanställning med vad du kan ersätta olika mjölkprodukter med. Läs även K kavats blogg (ts) hon har sammanfattat vad som kan stå i innehållsförteckningarna om det är mjölk i.
  • Miralicia
    Hej och välkommen!

Här har du lite länkar till sidor i min blogg där du kan hitta lite info
    Beteckningar som innehåller mjölkprotein:  utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html

Tips på ersättningsprodukter för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

Sohlbergs godingar vet jag inget om mer än den innehållsförteckninga som står på hemsidan

ang tacos så är alla tortilalbröd jag sett utan mjölk och likaså de hårda skalen, de som är att se upp med är tortilla-/nachochips som är smaksatta. Även tacomixen brukar funka, guacamolemixen vet jag inte vad den innehåller men gör egen snabbguacamole annars (mosa avokado, tillsätt lite lökpulver, vitlökspulver, pressad lime, salt & peppar), Så i de flesta fall är det bara att skippa ost och gräddfil när det handlar om tacos.

Här finns en ren mjölkallergitråd också: www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • FenomenaA

Ang att samla alla allergiker vid samma bord på förskolan så tänker jag på vikarier. För mig som jobbar i förskola så verkar det praktiskt att ha ett bord där man aldrig har vikarier. Där personalen har stenkoll. Men visst kan det bli så att det tar tid att hålla ordning på allt vid det bordet.

• FenomenaA

Vi tog bort Nutramigen 2 och baljväxter (som jag bara hann äta vid några tillfällen). Och grön paprika och sambal oelek, som jag hade smugit in. Han var jättefin i huden i en vecka! *jippi* Vi fick Nutramigen AA utskrivet, som han har fått en skopa av igår. Idag: lite prickig. Vi får testa vidare. Kan sojaoljan i Nutramigen AA orsaka reaktioner? Jag ville ha Neocate egentligen, får väl be om det om Nutramigen AA inte verkar funka.

Kan han ha reagerat på solrosfrön?

• Miralicia
    FenomenaA skrev 2010-08-07 00:20:57 följande:
    Vi tog bort Nutramigen 2 och baljväxter (som jag bara hann äta vid några tillfällen). Och grön paprika och sambal oelek, som jag hade smugit in. Han var jättefin i huden i en vecka! *jippi* Vi fick Nutramigen AA utskrivet, som han har fått en skopa av igår. Idag: lite prickig. Vi får testa vidare. Kan sojaoljan i Nutramigen AA orsaka reaktioner? Jag ville ha Neocate egentligen, får väl be om det om Nutramigen AA inte verkar funka.

Kan han ha reagerat på solrosfrön?
    Han kan nog ha reagerat på såväl sojaolja och solrosfrön, men jag lutar nog i första hand mot sojaolja av de två. Rena oljor är egentligen utan protein, men det kan finnas supersmå rester kvar som man kan reagera på om man är superkänslig ... och det har han ju hittills verkat vara.  Men jag skulle väl testa vidare lite till än att bara provat med 1 skopa med AA innan jag drar några slutsatser av det.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • FenomenaA
    Miralicia skrev 2010-08-07 00:29:36 följande:
    Han kan nog ha reagerat på såväl sojaolja och solrosfrön, men jag lutar nog i första hand mot sojaolja av de två. Rena oljor är egentligen utan protein, men det kan finnas supersmå rester kvar som man kan reagera på om man är superkänslig ... och det har han ju hittills verkat vara.  Men jag skulle väl testa vidare lite till än att bara provat med 1 skopa med AA innan jag drar några slutsatser av det.
    Ja, precis. Lite prickar efter en skopa är inga prickar. Så vi testar vidare. Solrosfrön trodde jag skulle vara rätt safe, då solrosolja står på baskostlistor. Men vi är glada att vi vår se en prickfri glad son ibland. Då vet vi vad målet är!

Lillebror har allså fin, klar, icketorr hud emellanåt. När han får prickar river han sig, och har prickig hud med rivsår. Inte torr ens då, eller några stora eksem (vi smörjer med miniderm minst 2ggr/dag). Torr och eksemig var han däremot när han var runt två månader, innan jag hade tagit bort mjölk mm. Min tolkning är att han inte har atopiskt eksem, utan att han reagerar på saker han får i sig. Därför kan jag bara inte acceptera läget som det är. Hur skulle ni gissa?
  • Eligrabbarna

Någon här som vet/testat något recept på tunnbröd utan vete? Endast veteallergi så alla andra ingredienser går bra.Sonen fick testa tunnbröd när vi var hos svämor och det blev som det blev med hans veteintag. Tunnbröd är det enda brödet han ätit bra av annars äter han inte bröd tänkte om det gick att göra så han fick äta det ändå!

• Mamsie

Detta recept har jag kopierat från denna tråden. Den funkar och vi kör den både hemma och på dagis

Max’ Leklera utan allt

Play doo deg även kallad leklera

Ingredienser:

2 dl Sempers finmix

4 dl Lailas naturligt glutenfria mjölmix

2 dl Salt

2 msk Alun (finns i kryddhyllan)

5 dl Kokande vatten

1 ½ msk Olja

Några droppar karamellfärg.

Blanda ihop:

Rör de torra varorna. Blanda olja, vatten och karamellfärg. Rör i den torra blandningen. Blanda väl och lägg i kylskåp ett dygn. Förvaras i tätslutande burkar. Blir det för alldeles för klibbigt ta lite extra mjöl. Men det vilar till sig och klibbar mindre efter ”vilan”.

Färgning:

Dela upp degen i 4 färger (ljusgul, rosa (röd), turkos (blå) och mintgrön (grön).
    Får man inte i tillräckligt med karamellfärg i första vevan, så kan man tillsätta mer när lekleran är i stort sett klar och det går bra det med.

Lek!
    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
Svar på tråden Allergitråden