• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Allrona skrev 2010-08-05 18:17:15 följande:
    Är det någon som har barn som reagerar på hello kittys isglass? Den är ju både fri från mjölk och soja samt e-ämnena som är av baljväxter. Min dotter verkar gå eksem av den men jag vet inte vad i den hon reagerar på.
    Glukos-fruktossirap? Körsbär?
  • Miralicia
    Allrona skrev 2010-08-05 18:17:15 följande:
    Är det någon som har barn som reagerar på hello kittys isglass? Den är ju både fri från mjölk och soja samt e-ämnena som är av baljväxter. Min dotter verkar gå eksem av den men jag vet inte vad i den hon reagerar på.
    Kavat skrev 2010-08-05 19:39:05 följande:
    Glukos-fruktossirap? Körsbär?
    Det är väl de sakerna som jag tänker på i första hand också.

Fast när det gäller glukos-fruktossirapen så är det ganska minimal mängd i Hello Kitty-ispinnarna, glukossirapen är som tredje sista ingrediens i vindruvscompounden som uppgår till 2% av det totala innehållet, så det är väldigt lite glukossirap jämfört med många andra produkter. Jag som oftast reagerar på glukossirap annars har inga problem att äta Hello Kitty-ispinnarna.

Annars färgämnet - indigotin (E132)?
    Det kan tydligen ge allergiliknande symtom hos personer som är särskilt känsliga. Kan ge symtom som hösnuva, nässelfeber, klåda och astma
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Mela78

Undrar om det finns någon barnförsäkring som täcker allergier? Någon som sökt och fått ut något?

• Allrona

Mela78 - jag frågade trygg hansa. De ersätter endast gluten vad jag förstod. Möjligtvis kunde man få för andra allergier vid 18 års ålder.

• Miralicia

Vanligtvis så brukar man få först vid 18 års ålder - att man kan konstatera att allergin är bestående. Gluten är ju en livslång diagnos så den kan de ersätta "på en gång".
    Annars så är den ersättning som man kan få från försäkringsbolagen vanligtvis relaterad till om man brivit beviljad vårdbidrag för allergierna, då kan man få en viss summa i förhållande till hur stort VB man får under den tid som man är bevilja VB.

• Cs mamma

Jag sitter bara och gråter jag är trött, less och bara allmänt ilsk.
    Förra året löste sig dagis rätt ok iaf, inte många timmar men hon fick vara del av gruppen på samma villkor. Redan nu idag efter mindre än en vecka så är det redan klart att hon är ett problem! Förra året gjordes playdoh bara i annan lokal än klassrummet och när det var smågrupper och då hon inte deltog. Dom försökte med latexhandskar men kom på att det inte fungerade. Idag ringde dom och fråga hur jag ställde mig till playdoh och jag förklarade att det fortfarande inte fungerar, jag köper att det är nya lärare men dom kan väl ändå ha läst om allt från förra året så vi inte måste uppfinna hjulet igen men icke!!! När jag då via telefon säger nej det funkar inte så var det lugnt men när jag kommer så visar det sig att dom helt sonika sagt att hon inte får och så fick hon gå till andra gruppen. När jag talar med lärarna så är det 10000% uteslutet att inte leka med playdoh och det leks med den inne i klassrummet på bordet, dom har mattor under och torkar av bordet sägs som för att lugna mig.
    Eftermiddagsmellis har komponerats ihop utan någon tanke på vad hon egentligen kan äta och ätits inne i klassrummet så när jag kommer så står en osttallrik kvar på golvet... jag vill inte! Jag orkar inte! Jag är så jäääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääävla trött på att ingen lyssnar eller förstår.

Det jag inte klarar själv just nu som jag hoppas någon kan hjälpa mig är tänka... del 1, en playdoh/leklera som C tål dvs utan sädesslag, mjölk, ägg, soja, förtjockningsmedel, bovete,  och lite sånt...

• Miralicia

Angel: trist

Ang playdoo/lekdeg/-lera så har jag för mig om inte minnet sviker mig helt att K Kavat har gjort lekdeg på Lailas gula, enligt vanligt lekdegsrecept ungefär. Hade för mig att hon hade det i nån av sina bloggar men jag hittade inget nu.

• Frisören
    Angel Gbg skrev 2010-08-06 16:37:10 följande:
    Jag sitter bara och gråter jag är trött, less och bara allmänt ilsk.
    Förra året löste sig dagis rätt ok iaf, inte många timmar men hon fick vara del av gruppen på samma villkor. Redan nu idag efter mindre än en vecka så är det redan klart att hon är ett problem! Förra året gjordes playdoh bara i annan lokal än klassrummet och när det var smågrupper och då hon inte deltog. Dom försökte med latexhandskar men kom på att det inte fungerade. Idag ringde dom och fråga hur jag ställde mig till playdoh och jag förklarade att det fortfarande inte fungerar, jag köper att det är nya lärare men dom kan väl ändå ha läst om allt från förra året så vi inte måste uppfinna hjulet igen men icke!!! När jag då via telefon säger nej det funkar inte så var det lugnt men när jag kommer så visar det sig att dom helt sonika sagt att hon inte får och så fick hon gå till andra gruppen. När jag talar med lärarna så är det 10000% uteslutet att inte leka med playdoh och det leks med den inne i klassrummet på bordet, dom har mattor under och torkar av bordet sägs som för att lugna mig.
    Eftermiddagsmellis har komponerats ihop utan någon tanke på vad hon egentligen kan äta och ätits inne i klassrummet så när jag kommer så står en osttallrik kvar på golvet... jag vill inte! Jag orkar inte! Jag är så jäääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääävla trött på att ingen lyssnar eller förstår.

Det jag inte klarar själv just nu som jag hoppas någon kan hjälpa mig är tänka... del 1, en playdoh/leklera som C tål dvs utan sädesslag, mjölk, ägg, soja, förtjockningsmedel, bovete,  och lite sånt...
    Kan man inte göra trolldeg men byta ut mjölet mot ngt som ni i vanliga fall använder som funkar typ motsvarande? Kanske inte finns ngt sådant...
  • Cs mamma

Förra året testade dom både rismjöl och lailas gula men det blev en stenklump. Har hittat ett engelskt recept som funkar om dom köper in cream of tartar så det ska jag puscha på, det är juh endå en engelskspråkig förskola

• 2små2stora
    Tållmor: Han hade inga anfall alls på dagtid men hade mycket svårt i gruppen. Neurologen ansåg att han behövde en resurs och skrev ett intyg om detta. De tog sedan in en extra resurs till gruppen först som sedan skolades över till att ta hand om M. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
Svar på tråden Allergitråden