• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell
    trållmor skrev 2010-08-18 21:52:14 följande:
    Åhhh, det har vi ett helt gäng utav. Har ni några önskemål (utöver allergierna alltså)? Frallor, limpa odyl?

Det vi har fallit för är:

1 pkt jäst
    1 tsk salt
    ½ dl olja
    ½ msk fiberhusk
    5 dl ljummet vatten
    1 pkt grov eller fin mix semper

Bröa en form på ca 1½-2 liter. Vi brukar alternera mellan sesamfrön eller pofiber. Ta jästen och smula sönder i en bunke. Häll ner saltet och låt det smälta jästen. Häll det fingerljumna vattet, samt olja och fiberhusk. Låt svälla i 10 min. Rör ner mjölet snabbt och fyll formen. Låt jäsa i ca 30 min. Grädda i ugnen i 250 grader i ca 25 min. Låt det svalna något innan du stjälper ut brödet ur formen.
    åhhhh TUSEN tack!! Har inga önskemål än =) Lillstump är bara 10 månader än och har inte fått börja med smörgås än eftersom jag inte har hittat något hon tål! Den enda gången hon fått äta smörgås var när vi provocerade med vete! Efter ett par timmar kräktes hon upp allt maginnehåll och hade magsmärtor i över 2 dygn =(
    Så hon kommer bli överlycklig när första mackan är klar!!
  • FenomenaA
    Miralicia skrev 2010-08-17 22:24:09 följande:
    Miralicia skrev 2010-08-17 22:24:09 följande:
    Senallergiska är T-cellsförmedlade, IgG är bla inblandade när det handlar om tex insulinresistent diabetes, hyperakut avstötning efter transplantationer, hemolytisk anemi.

Klistrar in en del av lite plugganteckningar jag gjorde tidigare i vintras/våras utifrån böcker & föreläsningar om Immunologiskareaktioner:
    Klistrar in en del av lite plugganteckningar jag gjorde tidigare i vintras/våras utifrån böcker & föreläsningar om Immunologiskareaktioner:

Immunologiska reaktioner

Immunologiska reaktioner delas in i olika typer:

Typ 1-reaktion – snabballergisk reaktion. IgE-antikroppar, mastceller och/eller basofila granulocyter är involverade.

Mastcellen finns runt blodkärl i luftvägar, tunntarmens slemhinna, i bindväv och i underhuden. Den reagerar på receptorer i form av IgE-Fc-delen, C3a & Substans P och även på ”ämnen” i form av värme och kyla. Inne i mastcellen finns granulae som innehåller histamin, heparin (glukoaminoglukaner), proteaser (tryptas oc kymas), trombocytaktiverade faktorer, prostaglandin (PGD2) och olika kemotaktiska faktorer,

På mastcellens yta finns allergenspecifika IgE och om små mängder alelrgener passerar slemhinnor och fastnar på de allergenspecifika IgE. När allergener fäst på två intilliggande IgE så sker en signal in i mastcellen som gör att mastcellen spricker och släpper ut sitt granulae med innehåll av bla histamin. Det gör att histaminet fastnar på histaminreceptorer på endotelceller som gör att endotelcellerna drar ihop sig så att det bildas mellanrum mellan cellerna. Det i sin tur möjliggör för blodplasma att strömma ut i vävnaden. Kapillärer och venoler dilateras och histaminet retar nervändar vilket ger smärtsignaler och ger en axonreflex som leder till frisättning av substans P.

Ger upphov till en kraftig och snabb inflammation som orsakar allergiska symtom, tex anafylaktisk chock (blodet), hösnuva (slemhinnor), diarré/kräkningar (mag-tarmkanalen), urticaria (hud) eller som astma (lungor) beroende på i vilka organ som mastcelelrna påverkas.

Typ II-reaktion – antikroppsmedieras cytotoxisk reaktion. Reagerar på antigen bundna till kroppsegna celler. Reakterar på fixerade antigen (IgM först, senare IgG. ADCC, komplementsystemet, T-mördarceller.

Har funktion att snabbt eliminera mikroorganismer, samlar ihop dessa för snabb nedbrytning som ofta sker i lever eller mjälte. Patologiska reaktioner kan kroppsegna celler elimineras eller skadas, kan ev orsakas av korsreaktion där kroppen tar fel på Kan ge hemolytisk anemi, leukopeni, trombocytopeni, hyperakut avstötning (min-48 timmar) vid transplantationer, reumatisk feber, hypertyreos, insulinresistent diabetes

Typ III-reaktion – immunkomplex fälls ut i vävnaderna

Immunkomplex (antigen + antikropp) fälls ut i vävnaderna och neutrofila granuloccyters granulae-innehåll orsakar att kroppsegna celler skadas och att en lokal inflammation uppstår. Exempel på patologiska reaktioner: vaskuliter (stora komplex fastnar i små kapillärer), njurar (små komplex), lungor (små komplex) ”tröskdammslunga”, leder (små komplex), glomeruloneufrit (ytstrukturen på bakterier binder till protein som finns i glomeruli) Ex på sjukdomar som orsakas av typ II-autoimmunitet SLE

Typ IV-reaktion – fördröjd överkänslighetsreaktion. Ger en reaktion efter timmar eller dagar. Det cellmedierade immunförsvaret är inblandat med T-mördarceller och makrofager (neutrofila granulocyter).

Utlöses av organiska och oorganiska ämnen, fettlösliga, små. Uppkommer lättare vid skada eller infektion. Något ämne tas upp av kroppen och stöter ihop med T-cellsaktiverande cytokiner. Dessa bildar specifika T-celler och minnesceller – sensibilisering. Minnescellerna patrullerar i vävnaderna. Kemokiner bildas av aktiverade makrofager, T-celler och epitelceller och dessa bryter ner vävnadens normala arkitektur. Efter några timmar eller ett par dygn syns reaktion till följd av ökat utsläpp av fibrinogen, bradokinin och histamin. Exempel på reaktioner, senreaktioner på insektsbett, kontakteksem även födoämnen.
    Så kräkningar inom en timme (som sonen fick av nutra aa) är IgE-förmedlad typI-reaktion? Och nässelutslag (som han har fått på kinden nån enstaka gång) också?

Men de prickar och klåda som gäckar oss är troligvis typ IV-reaktion – fördröjd överkänslighetsreaktion?

Intressant eftersom vår upplevelse var att han reagerade på ett sätt av sojaoljan i Nutramigen AA (utan proteiner), med kräkningar magont på natten och lite utslag. Han reagerar på ett annat sätt, med prickar och jobbigt klåda på _något annat_. Vi har trott att det är mjölk, tex tvål med mjölk hos min mamma. Men det händer relativt regelbundet, vi kan inte fatta att han verkligen skulle få i sig mjölk regelbundet. Kanske är det flera saker han reagerar likadant på?

Nej, han är inte bra. :(
  • Tibell

Vad är det för något ?! Finns det tex på Ica ?!
  • Cs mamma
    Tibell skrev 2010-08-18 22:03:14 följande:

Vad är det för något ?! Finns det tex på Ica ?!
    Ett paket mjölmix som innehåller sojasläktingar tror det ligger på 500g
    och ja det finns på vanliga affärer
    och nej det går inte att ersätta med 500g Lailas gula (iaf inte på dom recept jag testat)
    R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Snutten
    lillasysteryster skrev 2010-08-18 20:30:17 följande:
    Ja, mjölk i leverpastej o vanlig smör istället för mjölkfritt borde inte barnen känna någon skillnad på kan man tycka?

Jag ska hjälpa kockerskan på den förskolan där jag jobbar med att baka nåt till en föräldrafika. Enda kravet är att det ska vara utan ÄGG. Om man ska göra tex. en kladdkaka är det bäst att göra som en vanlig fast ta Noegg bara eller är det bättre att göra på nåt annat sätt som i "utan allt bloggen"?
    Det bästa är nog att göra något som inte har ägg i sig-. Ägg är det som är svårast att ersätta tycker jag. Alternativit ta ett recept ur bloggen.
  • Tibell
    Angel Gbg skrev 2010-08-18 22:07:39 följande:
    Ett paket mjölmix som innehåller sojasläktingar tror det ligger på 500g
    och ja det finns på vanliga affärer
    och nej det går inte att ersätta med 500g Lailas gula (iaf inte på dom recept jag testat)
    okej..så dumt =( Vi vet ju inte om hon tål sojasläktingar eller inte ! Men vi tror att hon reagerade på sinlacen och sen dess ( ca 5 månader sen ) har vi inte testat sojasläktingar!
    Finns det något annat mjöl att använda ?!
  • FenomenaA
    Tibell skrev 2010-08-18 21:34:23 följande:
    När det pratas om recept här kan jag passa på att fråga om någon har vanligt frukostbröd utan mjölk, soja, vete (inklusive vetestärkelse) elle havre ?! Eller om det finns något köpebröd att få tag på!?
    Sempers finmix enligt recept på förpackning har jag lyckats bra med, men den har en sojasläkting. Nu har jag bakat en gång med lailas gula och det jäste knapp (men en gång är ingen gång).
  • Miralicia
    Snutten skrev 2010-08-17 22:37:35 följande:
    TAck du är en klippa. Jag har för mig at tjag ahr läst om IgG i boken Förrädisk föda. Måste kolla upp det.
    Kompletterar lite från igår om IgG:
    IgG är inblandat i en del allergiska reaktioner - i samband med allergisk alveolit - allergiska reaktioner från luftvägarna i form av "tröskdamslunga" (dvs man utsatts för mycket och upprepad exponering för damm som innehåller svartmögelsporer och kan ge en toxisk inflammation i lungsäcken)
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Tibell

Hmm..får nog ta och prova och se om hon reagerar på sojasläktingar snart då. Vore ju himla smidigt om hon kunde tåla det! Annars vet jag inte hur vi ska göra med bröd ?!

Sen en annan fråga. Vi ska på återbesök med stora dottern på allergi och astma mottagningen för hennes förkylningsastma ( hon är även mjölkallergiker ).
    Jag vill att de gör ett allergiprov på henne ( gärna prick och blod ) eftersom hon sedan i maj haft rinnsnuva konstant. Genomskinligt och även kliande näsa till och från. Dessutom har hon haft en hel del problem med sin astma i sommar vilken hon varit helt symtomfri från ( förutom vid förkylning då ) hela våren!
    Hon har varit snorfri EN vecka på hela sommaren och det var när vi var på Gotland! Första natten hemma och hon vaknade upp helt tät i näsan morgonen efter!
    Ska jag ringa dit redan i morgon och förbereda dem eller kan jag ta det när vi är där ?!

• AAEV

Miralicia: Är det du som har bloggen utanallt?
    För dietisten vi var hos tipsade faktiskt om den. Hon sa att det fanns jättemycket bra recept och så där. Bara så du vet :)

Svar på tråden Allergitråden