• ELI 79

Allergitråden

Lillkillen hade gått ner 1 KG på en dag jösses! tur han har massor att ta av!

Någon speciellt jag ska tänka på nu när han (förhoppningsvis) börjar äta snart igen. Ska jag vara försiktig med något speciellt. Han får ju inget sädesslag alls och inte mjölk såklart men nåt annat som man bör vara försiktig med såhär efteråt??

Nu har stora killen börjat kräkas och han har verkligen inget att ta av så jag hoppas inte han blir lika påverkad!

• ELI 79
    Mama Law skrev 2011-02-23 20:58:40 följande:
    Jo mötet gick som de andar föräldrarna ville. Villan ratas och nytt kommer byggas och hur kommunen kommer lösa så w ska kunna börja i höst det vet jag inte. Inför mötet hade en enkät skickats ut. Det flesta påstod att det är säkerheten som gör att de inte godkänner villan men efter att ha läst enkät svaren så tror jag inte att det är så i grund och botten. Det va så låga och dumma svar så ni vill inte veta! Vad tycker ni tex om att man kan ju ge W hemundervisning och "säkra"  ett rum på skolan så w kan komma ner någon gång i veckan och leka..... säger ju väldigt mycket om jag får säga mitt. Så nu är det bara att jobba och kämpa vidare för att få till en skolstart för w i höst. 
    men jösses!! undrar om de själva skulle vilja att deras barn ska hemskolas och "komma och leka någon gång i veckan" helt sjukt ju!!!
  • ELI 79

Hur stora är era barn? Vår 4,5 åring har alltid varit liten men när han var på 2,5 årskontrollen började han plana. Han är inte jätteliten men alla i samma ålder är 5-10 cm längre. T o m tjejerna som nu brukar visa sig lite kortare är generellt sett längre.

Sonen är 102 cm lång och väger ca 17 kg. Han är smalare än vad vikten visar. Han har ben och armar som är supertunna och han kan fortfarande ha kläder i stl 98...

Vi hade funderingar kring hypothyreos men då han hade växt lite grann under hösten så struntade de i det.
    E's läkare trodde att storebror också ev är veteallergisk men isf vore enda symtomet hård mage och ibland ont i magen (ca en gång i månaden har han apont och blir blev och kallsvettig, ibland kräks han, nästa dag är han som vanligt)

Bör man utreda honom för hans längd eller är det bara att vi har "otur" att han har stora vänner.
    Ni som har barn i denna ålder eller äldre, hur stora är/var de i samma ålder?

• ELI 79

Mithrandil: min son har stått still över ett år men han är ju som sagt 4,5 år men ändå..

• ELI 79

Det märks tydligt att det är allergi som gör E röd om kinderna och svullen om magen för nu när han bara druckit och ätit typ lite yoghurt och rån så är han jättefin! Soja lär det ju inte vara med andra ord för han har ju ätit små mängder yoghurt.
    Undrar? Kanske är så att han plockar i sig lite grejer med vete i emellanåt vilket vi då inte vet om?

• ELI 79

Agnes: vet eg inte det. :( har försökt vara tydlig med hur känslig han är men det verkar inte riktigt gå in. Har pratat med dem om att ha ett möte. Funderar på att skriva ett infoblad till alla avd eftersom de är där varje em. De vet nig inte så mycket tyvärr :(

• ELI 79

Kavat: ja det verkar som om de gör det. Ska se till att skriva ner lite och prata med dem på dagis igen nästa vecka. Det måste ju vara nåt. Nu har han sovit klockrent i 1 veckas tid (i o för sig sjuk men generellt sätt brukar de ju sova sämre vid sjukdom men han har sovit mkt bättre)
    Bara torr om kinderna men den där elefanthuden är borta

• ELI 79

Kavat: vad trist att det blir så varje gång:( vad ska man göra som du säger??

• ELI 79

Känns skönt i alla fall att man ni vet att det är nåt han får i sig, troligtvis vete eftersom det är mage och kinder. Då kan man i alla fall känna sig säker på hans känsliga veteallergi.

Älsklingen: hmm då är hon väldigt känslig stackarn :(

Kavat; ja vad kan man mer göra???

• ELI 79
    LillSkruttet skrev 2011-02-24 18:21:52 följande:
    Hur har ni gjort med era mjökallergiker när det kommer till egen barnmat? Jag vet att BVC rekommenderade osaltat smör i all barnmat man gav från början när man började med fast föda. Det funkade ju på dottern som inte var mjölkallergiker. Men nu står jag och lagar egen puré till sonen pga hans allergier, och när jag skulle köpa mjölkfritt margarin idag såg jag att det är salt i vart enda ett. Så jag kom hem utan margarin. Visst kan jag tillsätta rapsolja istället, men det blir ju olja i precis ALLT han äter just nu och det kan ju också göra att det blir lite väl mycket sprutt på magen......
    Hur har ni gjort?? Sonen är ju bara knappt 6 månader. 
    Jag hade gett det för det är så liten mängd salt.
Svar på tråden Allergitråden