• ELI 79

Allergitråden

mithrandil skrev 2011-02-28 19:45:12 följande:
    Okej. Ja, jag antar att de förr eller senare vänjer sig vid det.
    Amanda leker gärna med den, kan sätta den mot näsan och så vid lek men såfort jag sätter den helt tätt och trycker så blir hon helt sjövild. Men detta är ju hennes första dag bara så det blir nog bättre framöver. om vi nu behöver göra detta igen.

mela78: Skönt när de förstår att masken gör så att allt känns bättre! Det blir ju lite tråkigt när lillan ålar runt och sliter sig för då måste jag ju verkligen hålla henne med våld och ju mer hon skriker ju längre tid  behöver hon också ha masken för ansiktet. Fast det är inte helt lätt att förklara det för en 8månaders.

Airomiren verkar inte göra den nyttan den ska. Hon börjar knastra och blir anfådd redan efter 1,5tim ungefär och jag har fått ge henne dubbeldos vid alla tillfällen idag. fast hon är ju överlag mycket bättre än igår så lite nytta gör den ju allt. de ville väl egentligen helst vi skulle komma tillbaka för de tror hon skulle behöva annan, eller en till medicin men vi har fått tid till barnmott här i varberg tills imorn istället. Kan ju inte åka fram och tillbaka till halmstad var och varannan dag.

Pratade med barnmott idag och de tycker samma som ni andra, att vi får avvakta med att provocera tills hon blivit frisk igen + några dagar extra men de säger fortfarande att mängden som gäller är hälften mjölkfritt och hälften mjölkbaserat.
    i början hade vi inte den helt tätt...utan vi gav honom fler ggr i stället...han fick också panik, men efter ett tag kunde vi börja sätta den tätt igen.
  • ELI 79

Älsklingen: man kan få väldigt fula utslag av kiss. Kan få svamp också av kombinationen varmt i blöjan och kiss som ser väldigt ilsket ut.

• ELI 79

Kavat: kom bara ihåg att cavilon sitter i 72 timmar så ta inte på nytt varje gång.

• ELI 79
    mithrandil skrev 2011-03-01 20:36:17 följande:
    Inget prov, hon hörde på hostan att det var rs så prov behövdes inte.
    Om det bara var slem, borde det inte låta på inandning också då? för hon låter bara på utandning och så liksom pustar hon ut luften.

läkaren sa att vi kunde fortsätta med airomir, men inte som barnakuten sagt var 3e tim i några dagar utan vi skulle ge vid behov, bara om jag lyssnade på hennes lungor och hörde pip.

Jag ska nog ringa barnakuten imorn och fråga dom vad jag ska tänka och tro för det här går bara inte.
    Usch. tack för ditt svar iaf.
    kram!
    Jag hade gett var tredje timme i alla fall en vecka eller så för att se. Astmamedicin är inte farlig så inget kan liksom hända om ni ger henne det mer än att hon blir bättre i sin andning.
    Även om det skulle vara rs virus så har hon ju jobbigt med andningen och då underlättar det ju med inhalationer.

Sonens läkare säger att vi ska ge pulmicort så fort han blir förkyld, varesig han får symtom på astma eller inte sedan lägger vi till aeromir om han får "astmasymtom" under förkylningen.

Jag hade helt klart kört som om hon hade förkylningsastma! Ni förlorar inte på det. Blir hon bra, fine...kommer det tillbaka nästa förkylning, då vet ni vad ni ska säga till dem!!
  • ELI 79

E har nu (enl doktorns rekommendationer eftersom vi inte såg någon större skillnad) börjat på lite mjölk igen. Andra dagen i går och han har sovit klockrent. Går lite försiktigt framåt och ser. Det vore ju guld om det funkade.

Sen vi flyttade in honom till storebror har han sovit klockrent. Har han någongång vaknat så har han somnat om direkt om vi lagt tillbaks honom. Storebror verkar göra honom lugn!

Mithrandil: tror säkert en erfaren läkare kan höra det på hostan MEN då borde hon veta att hon ska ta prover också. Ring barn och säg som det är och be dem ta rs prover

• ELI 79

Saffe: min son fick t o m prickarna INNAN febern men de sa tredagarsfeber ändå eftersom den tydligen visar sig på lite olika vis.

• ELI 79

i dag när jag hämtade på dagis var E illröd på kinderna igen.
    Han var i ena änden av rummet o i andra änden satt alla andra o på bordet där stod en korg med play-do lera (de använde edn inte men den stod där).
    Jag frågade om han hade lekt med leran i dag...då sa de "inte nu i alla fall" (det var fröknar från en annan avdelning. De slås ihop kl. 16 o jag var där 16:45)

"Han är så röd om  kinderna" sa jag då....
    "ja men han har ju varit ute länge..." var deras svar

Då undrar jag i mitt stilla sinne hur de tänker. Om de tittar på de andra barnen så hade de inte tillstymmelse till röda kinder och han var ILLRÖD...varför skulle han vara illröd när ingen annan ens var lite rosig om det hade med vädret att göra!
    Blir galen!!

• ELI 79
    Tibell skrev 2011-03-03 18:44:00 följande:
    ELI : Herregud sicken trist attityd..de har tydligen inte förstått hur känslig han är ? Sen att det "bara" är kinderna vid små mängder ska ju inte spela någon roll. Nästa gång kanske han får i sig mer och sitter uppe flera timmar varje natt =/ Jag hoppas att de snart ska förstå att det är strikt vetefritt för honom..

Stora dottern har fått eksem på händerna. Hela ovansidan av handen är täckt och det svider så på henne =/ Vilken salva är snällast tror ni ? hon får ont av bara vatten just nu men något måste hon ju få på..

Sen har jag ju glömt att berätta om mitt egna läkarbesök i Tisdags. Enligt personen som bokade tiden åt mig var det en allergiutredning jag skulle göra eftersom alla andra tänkbara tester är gjorda,
    Vad tror ni händer ? Jo jag får en läkare som inte tror på allergitester ?? Så det blev inga sådana tagna alls eftersom jag mitt nöt blev så snopen och fick inte fram något vettigt alls..
    Han menade på att man kan ha allergi ändå, trots vad proverna visar. Och där var vi eniga. Men jag tycker ju åtmindstånde att man kunde testa? För hade det visat sig där hade man inte behövt leta vidare ?
    Han trodde i allafall att jag hade IBS ( hur många har inte fått den diagnosen istället för allergi)
    Tjocktarmen vart lite svullen och öm sa han .. så helt klart IBS ;) Jag hade ju dessvärre fått i mig något knas bara 1 vecka tidigare och var inte helt återställd så jag tror ju ömheten i magen berodde på det..
    Aja, det togs nya glutenprover även om jag stått på glutenfri kost i 3 månader snart. Sen tyckte han inte jag hade någon glutenkropp. För de människorna hade smala ben och armar med uppblåst mage. Jag är bara ruggigt smal med mina knappa 40 kg..så någon glutenintollerans trodde han inte på...
    Så läkarbesöket gav mig ingenting och jag kommer helt sonika fortsätta min utredning på egen hand
    Jag har sökt hjälp sen 08 och väger på pricken lika mycket än idag..så nu tror jag att jag klarar mig bäst på egen hand..
    ja o framför allt så börjar han få så ont av sina eksem i ansiktet. Man får inte tvätta honom längre. förut verkade han ju inte reagera men det gör han ju helt klart nu och det gör verkligen ont. han skriker när man tvättar honom...

Gud så trist att de måste krångla så alla läkare!! kan de inte bara lyssna och ta en på allvar när man kommer o söker hjälp??!! tycker han det är vettigt att en vuxen kvinna ska väga 40 kg?!?! Och framför allt att du inte KAN gå upp i vikt!! Usch jag blir bara arg när jag läser det!!
  • ELI 79
    Kavat skrev 2011-03-03 19:17:25 följande:
    Kan ni inte informera rektorn så får hon informera personalen? OM han nu fått i sig igen. Oavsett vilken personal det är så måste ju reglerna runt honom hållas!
    Har du kollat med kök osv så de inte missat.
    Om barnen blir dåliga här så kollar jag alltid med kokerskan först vad som ätits och sen med köket som gör delar av maten och sen med personalen typ. För jag förutsätter att personalen säger till när/om de ser att han fått i sig något olämpligt.
    Fördelen är väl att han aldrig plockar upp saker från golvet och äter för han är så medveten att han inte får och att han blir dålig om han gör det! Gör din kille det?
    Här har vi inte hittat orsaken till de senaste reaktionerna och det tycker jag känns superjobbigt. Hade man vetat vad det var så hade det varit lättare att åtgärda. Nu har vi sett att det sammanfallit med bröd på lunchen i de allra flesta fall. Men det går ju typ inte att lösa på ett vettigt sätt. Men fortsätter det så här så vete katten. Det är inte värt att han ska reagera flera gånger i veckan. Han mår inte bra av det. Förra veckan tror vi han fick i sig tis och tors, ev också ons och han var jätte dålig hela helgen. Det var först på söndagen som han började bli "ok" i humöret, men då är ju eksem och annat kvar...

Här har sonen nog fått i sig igen... Ätit skitdåligt och världens utbrott så misstänker att eksemen på kroppen kommer imorgon..
    Nu har jag tröttnat. Och då har vi inte haft så många "olyckor".
    usch stackare!!! Lider med er!

Nä han vet inte vad han blir dålig av och inte, så han kan plocka upp vad som helst. Det jag antar är att han hållt på med degen igen, varför skulle den annars stå på bordet? Eller att han fått tag i nån lera.

Rektorn var en av pedagogerna som var kvar...hon jobbar varje torsdag...
    Men jag får informera lite mer och säga att han är väldigt känslig.
  • ELI 79
    mithrandil skrev 2011-03-03 19:23:35 följande:
    Du tror inte locobace kan funka?
    När jag hade min psoriasis så var det den salvan som gjorde minst ont om jag hade självsprickor

Jadu, läkarkåren har jag inte mycket för numera. alla säger olika och många bryr sig inte ens tillräckligt för att stanna upp och höra vad den vårdsökande säger. Hade de tagit sig lite mer tid hade det nog varit enklare. Tror man ska försöka söka sig till privat vård. Säkerligen är många läkare (liksom alla andra områden) inom landstinget stressade för de har för mycket att göra eller nåt.

ELI 79: Sicka puckon.. vet dom inte om att han är väldigt känslig eller bryr dom sig inte?
    Har ni samma problem med "era" förskolelärare eller är det bara när de är fröknar från andra avdelningar som ni får problem?
    Alltså, de försöker verkligen men jag tror inte de förstår. Jag har väl inte varit övertydlig med hur känslig han är. Jag harju sagt åt honom några ggr att han är väldigt känslig och reagerat när han lekt med lera osv. Att han inte ska leka med den. Fröknarna på hans avdelning är väldigt noga men visst kan det bli misstag men det känns som om det oftast är när han är på annan avdelning på em.

En gång när jag hämtade på annan avdelning var en fröken från hans kvar o en från en annan. Det var dagen efter han hade lekt med lera så jag sa att han är väldigt känslig osv. Då säger fröken från den andra avdelningen, "oj det hade jag ingen aning om. skulle jag vilja ha papper på!"
    Jag gav ett papper till VÅR avdelning i januari efter juluppehållet om hur känslig han var o vad man ska undvika men det verkar stannat på hans avdelning. ska skriva ett nytt o lämna på måndag som de får sätta upp på alla avdelningar.

jag har erbjudit dem att komma och berätta för alla...jag sa att de antingen får vidabefodra detta själva i personalgruppen eller kommer jag, de skulle fundera men jag har inte hört något så jag får nog skriva ett papper igen..
Svar på tråden Allergitråden