• ELI 79

Allergitråden

SmillaMilla skrev 2011-03-07 14:28:19 följande:
    Kan vara.

Svea blir röd om kinder och händer, inte illröd, snarare rödprickig, som nässelutslag. Men hennes allergi visar sig direkt, men det mesta kommer på kvällen när hon skall sova, då blir det kris, prickig över hela kroppen som svider massor och vi får ofta fara in med henne, då hon får sådan hemsk panik och bara skriker rakt ut. 
    Ja han lär ju inte vara så känslig som S men tänkte om det är därför han blir så röd om kinderna, att han är kylkänslig?!
    Nästan alltid när jag säger på dagis att han är så röd (ingen av de andra barnen är så röda utan en del kan möjligtvis vara lite rosiga om kinderna) så säger de att han blev så när de var ute. Jag har ju typ trott att de "hittar på" eller att de härleder det till det för att de inte vet bättre typ men han har nästan aldrig fått något han inte tål eller ha lekt med nåt han inte får (som vi vet om) när han får dessa kinder...
  • ELI 79
    Kavat skrev 2011-03-07 15:00:21 följande:
    Min son får heller inget han inte tål att äta eller leka med på dagis, men han reagerar ju med kontakt. Nu tror vi att senaste orsaken är att de matar fåglarna...Kan inte tänka mig att de tvättar vantar och händer emellan på alla barn och vuxna... Och sen hjälper de ju sonen med hans kläder...

Vad händer om ni tar vete på hans kind?
    Och vad händer när ni är ute och leker på helgerna när ni är hemma och får mat han tål? Det bör ju inte vara så svårt att kolla?
    Det händer inget om man tar rent vetemjöl på kinder eller någon annanstans på honom. Har testat det flera ggr.

När vi är ute hemma blir han röd men det försvinner relativt snabbt men grejen är den att vi  är VÄLDIGT dåliga på att vara ute med dem när de är lediga. det blir rätt korta stunder *skäms* så det är svårt att jämföra då det är ett utedagis och de är ute i timmar där...

Så visst är det skillnad.
    Kontakt tror jag inte på för då skulle han ju reagera när jag smetat vetemjöl på honom förut däremot kan det ju i o för sig vara så att han får i sig smulor eller nåt och därför blir det värre när de är ute, helt klart.

Han är så "ologisk" och har varit det hela tiden så det är sååååååå svårt
    Från att fått några få flingor med endast havre i och blir illröd till att fått i sig en havreboll utan att reagera nåt...får liksom inte ihop det önskade att han var mer tydlig så man kunde veta vad det verkligen är
  • ELI 79
    mithrandil skrev 2011-03-08 11:59:16 följande:
    Hur gör ni andra med matlagning?
    Lagar ni samma mat till alla eller lagar ni annan mat till barnet som är allergiskt?
    Jag lagar samma mat förutom pasta som jag gör två sorter av då den både är dyrare samt att vi andra inte tycker den är lika god, annars gör jag samma mat åt alla...
  • ELI 79

Var på dagis på fika. De har semlefika varje vår. Då har de gjort små semlor och sedan får man lägga i pengar till förmån för deras fadderbarn som de sedan betalar in. Jättegulligt. Som vanligt tar jag alltid med mig eget fika till E för jag litar inte på att de har. När jag kom in så sa de att det låg bullar på spisen som han kunde äta, en fröken följde med så vi kunde kolla att det var ok.

Då hade de köpt vanliga semlebullar till honom ...de försöker verkligen men det blir lite svårt Det var ju självklart vetemjöl i men de hade kollat så det inte var mjölk i :-S
    Jaja, tur att jag hade egna kakor med mig till honom i alla fall. Det nöjde han sig med utan problem.

Nu har E varit tokfin om kinderna när vädret varit bättre. Inte en tillstymmelse till röd fast han varit på dagis (har nästan varit röd varenda dag när jag hämtat på dagis innan...) ändå hade de leklera och leka med (inte han då såklart men andra barn vilket vi tidigare trott att han inte klarat eftersom han varit röd om kinderna då...) så troligtvis är det ändå vädret som ställer till det.

• ELI 79
    mithrandil skrev 2011-03-08 20:09:43 följande:
    Jag börjar tro att jag inbillat mig allt det här om amandas såkallade mjölkallergi.
    Idag har hon varit helt makalös. Skrikit och grinat nästan hela tiden. från och till har hon kunnat leka glatt på golvet men bara korta stunder och sen sätter hon igång igen. Man får bära henne i princip hela tiden för annars så skriker hon bara och det klarar jag inte av att lyssna på.

Dagen började med att hon vaknade kl 5 och totalt vägrade somna om. vid 9.30 somnade hon tillslut efter lite bråk men vaknade redan efter 15min. Jättetjurig. Strax innan 12 lyckades jag efter 1timmes bråk få henne att somna igen men hon vaknar även då efter en kvar. Helt förtvivlad.

Har tyckt att det verkat lite som om hon fått i sig mjölk. Hon har spytt några gånger, fast bara lite litegrann. är gasig, man hör hur det kör runt i magen på henne och och hon får uppstötningar konstant. (iaf tror jag det är uppstötningar, det låter som om hon får upp något iaf) och sen det där jäkla humöret!

Fast sen vid 15 går vi bort till en kompis och hennes son, då leker hon friskt och glatt i 3 tim även att hon inte sovit mer än 30minuter sen kl 5 på morgonen. Hon gråter knappt ens när hon ramlar och slår sig.
    Hon blev såklart jättetrött så jag trodde hon skulle somna gott när hon fick sin välling, men inte. Hon bara skriker och skriker. lugnar sig såfort jag ligger brevid henne, vaknar när jag lägger ner henne i sin egen säng och lugnar sig när jag tar upp henne. Hon har redan vaknat flera gånger och gråtit rent förtvivlat.

Hade det berott på mjölk skulle hon knappast kunnat leka och vara så glad när vi är borta och hon borde inte heller bli lugn såfort hon är i min famn. Något är ju fel, såhär kan väl inte barn bete sig bara för skojs skull? Kan bara inte förstå vad det kan vara. Jag förstår ingenting. Jag som trodde vi äntligen hade hittat orsaken till allt det här och att det äntligen skulle ta slut.
    Låter som min son när han vara liten och mådde dåligt. Han var alltid glad och positiv och  lekte utan problem när vi var borta. Det var INGEN som trodde på mig när jag sa att han var grinig hela tiden och att jag fick bära runt på honom hela tiden. Hemma var han helt GALEN och skrek hela tiden.

Du vet ju själv hur det är om du mår dåligt men måste vara kvar på jobbet eller åka occh hälsa på någon. Du skärper till dig, kanske har annat att tänka på ett tag som gör att du inte har tid att känna efter hur du egentligen mår, du vill inte "göra bort dig" och hålla på att klaga när du är borta så du SKÄRPER dig helt enkelt. När du sen kommer hem så får gubben ut för allt du är tjurig, förbannad på saker han gör (fast det inte är hans fel) just för att du mår dåligt.
    Känner du igen dig?

SÅ är det för barnen med. De kan ofta skärpa till sig när de är borta för det händer saker och de har hela tiden något som pockar på uppmärksamheten...när de okmmer hem sedan så kan de vara sig själva och är t o m EXTRA trötta efter att ha fått skärpt till sig!

Kan hon fått i sig mjölk på nåt sätt???
  • ELI 79

Ibland kan det vara svårt med barn som i sig själva har ett hemskt humör. Stora sonen var extrem skrikig i 3-4 månader. Han skrek i timmar och inget var bra. När han sedan mådde bättre så visade det sig att han var väldigt lugn som person.

Lillkillen skrek också i timmar, inget var bra, han sov inte etc.
    När vi sedan fick bort det han inte tålde så hade han fortfarande ett hemskt humör och då börjar man ju fundera på om det är ÄNNU mer han inte tål. Det har dock visat sig (ju större han blir) att han HAR ett hemskt humör! Det är så han är som person.

Då han var tvärtemot storebror så har det varit svåtr för oss att fatta...

så allt är inte alltid allergi men barn som har ett hemskt humör är svårare att tyda än ett lugnt barn

• ELI 79

Mithrandil: känner igen det där. Stora sonen var 2 år när lillen kom. Lillen kunde skrika 10 timmar i sträck och då menar jag skrika!!

Min man har eget företag och jobbade(jobbar) 10-21 varje dag. Jag bar lillen och försökte roa den stora bäst det gick. Minns en kväll när jag skulle natta stora killen. Testade med allt men lillen bara skrek så till slut satt jag honom i babysittern och gick in och stängde dörren och nattade stora killen medan lillen skrek hysteriskt.
    Till slut sa stora killen: mamma god natt! Du inte läsa bok
    Och sen klappade han på mig. Han ville att jag skulle gå ut till lillebror. Fick så dåligt samvete. Två år och inte få tid med mamma nån gång!! Varenda dag gick han stå tillbaka! Det gör storebror fortfarande. Lillebror tar massor av plats!
    Det är svårt att ha dessa barn!

• ELI 79

Mithrandil: ja det är bättre. Han skriker ju inte i timmar. Lillen är nu 2 år och 3 månader och det är eg sedan nyår han börjat sova ok. Innan dess var han vaken 4 timmar varje natt och var högt och lågt på dagen. Hemskt humör. Så även om det blev lite bättre när vi tog bort vete vid 15 mån så har storebror hela tiden kommit i skymundan eftersom lillebror även är en person som tar både tid och plats.

Nu har vi dock kunnat börja ställa krav på lillebror då han mår bättre och storebror får då mer utrymme men visst blir han ofta lite undanskuffad fortfarande och få ta mkt skit eftersom man är trött och irriterad.

Det blir dock helt klart bättre! Nu är det ju "bara" lillebrors egna humör nu mår han ju helt klart bra i övrigt!

• ELI 79
    mithrandil skrev 2011-03-09 09:46:59 följande:
    Pratade med sköterska på barnmott igen. Hon säger som du, att hon tycker det är konstigt att vi ska provocera mjölk när hon reagerar på både nutramigen och althera + att hon börjat öka i vikt men eftersom dr säger att vi ska göra det så ska vi provocera den 16/3 och så ska läkaren ringa oss den 21/3.

Men någon neocate kan vi inte få, de är visst väldigt snåla på den så de skriver nästan bara ut den till allvarligt sjuka barn eller barn som är väldigt tidigt födda. Skulle få tid till dietist istället så får vi se.

3Busfrön: har bara gett ena go hittills men ska börja varva den med semper.
    Men, nu när jag pratade med barnmott så sa hon att ena go inte heller är helt ren från mjölk utan att nutramigenen var "renare"? stämmer verkligen det för jag hittar då inget som jag ser är mjölk i enago?

Kerly: Ja, jag kanske skulle ta och plocka in bärselen ifrån bilen. kanske blir lite enklare då. men amanda är inte jätteförtjust i att sitta i den. tror hon känner sig fastbunden eller något.

Idag mår amanda iaf bättre. Har bara gnällt ett par gånger och hon somnade gott när hon åt sin välling.
    Så skönt! Nu får jag försöka vara noggrannare så jag inte "ger henne mjölk" genom att pussa på henne precis efter jag druckit kaffe och liknande så får vi se om det håller i sig.
    Idiotiska människor!
    Gör som jag gjorde. De vägrade skriva ut Nutra till min son för det visade inget på prick och RAST. Jag satt i väntrummet och sa att jag går inte härifrån förrän jag fått recept, 30 min senare hade jag receptet i min hand!!
    De sa att det inte visade något och att han troligtvis inte var allergisk. Jag sa då att jag VET att de flesta barn visar inte nåt på prover och om de misstror mig så kan de få låna honom en vecka eftersom han skriker 10 timmar i sträck per dag så antar jag att ni kommer tröttna rätt snabbt...
  • ELI 79
    Allrona skrev 2011-03-09 11:18:07 följande:
    Måste komma med ett litet glädjeinlägg  Natten har varit lugnt trots mjölken i förrgår. Förut när hon har fått i sig mjölk har hon ju sovit extremt dåligt och som sämst natt 2 efter mjölkintag. Men inatt sov hon som en ängel Det här känns ju helt underbart! Vi behöver alltså inte vara speciellt oroliga för misstag med mjölk längre och troligen är ju äggallergin också på väg bort. Hon har ju reagerat med lite halvlöst bajs på både ägg och mjölk sensaste veckorna men verkar inte ha ont så då måste det ju vara på väg att växa bort? Då har vi i så fall "bara" soja inkl. alla släktingar kvar, det är hon ju extremt känslig mot så det lär vi få leva med ett tag. Men det känns ju som väldigt enkelt SkrattandeKyssHjärta
    Åh vad skönt!! Det är ju helt underbart när de växer ifrån en allergi!! Det blir ju så mycket enklare när de kan äta mjölk!!!

Vår lilla verkar ju också växt i från mjölkallergin för nu har han fått mjölk i drygt 2 veckor o sover klockrent!! 11 timmar varje natt. I förrgår vaknade han och var vaken i 1½ timme och trodde att allt var tillbaka igen men det var en engångsföreteelse för han har sovit klockrent efter det igen sen. Han hade nog drömt då för han var sådär "konstig" som han blir nån gång i månaden, typ nattskräck. Så det var helt annan vakenhet än det var innan när han var vaken 3-4 timmar i sträck varje natt!!
Svar på tråden Allergitråden