• ELI 79

Allergitråden

Agnes72 skrev 2011-02-20 20:34:09 följande:
    Fråga, vår pojke ser i princip alltid ut så om kinderna. Hård och spröd, han stortjuter när jag smörjer om kvällarna.
    Men det syns absolut inget på blodprov, därmed anser hans läkare att det kan inte vara allergi.

Om det nu är kylan, vad ska jag smörja med för att få hans kinder mjuka? Och kunna utesluta att han verkligen inte reagerar på något i kosten?

Ursäkta, säkert långsökt...

Hela helgen har varit skit för honom pga mjölken i fredags. Trots han fått klyx, klagar han fortfarande att det gör inte i magen.
    Varit helt rastlös, grinig, ointresserad av mat, trött men omöjlig till att sova, utbrott när något gått emot honom.
    Å blir så ledsen för hans skull, jag kan inte släppa honom själv till kompis eller familjen verkar det som.
    Blir det bättre på våren, sommaren, hösten? Märker du att kinderna "bara" är röda när han varit ute och någon timme efter eller kan han vara röd fast ni varit inne en hel helg?

jag förstod att det inte var pga kylan när jag såg till att vi var inne en hel helg och han ändå såg ut som en clown eller att han kunde vara ute i -20 grader i 1 timme men var bara lite röd en stund efter han kommit in, alltså det röda stämde inte ihop med när han utsattes för kyla eller inte.

Det viktiga när man smörjer är att man INTE smörjer med något med vatten i innan man går ut för då kan de förfrysa kinderna. Om man ska vara inne en hel dag eller inför att de ska sova på natten kan man smörja med t ex locobase repair som är fet och bra men INTE innan man går ut utan isf något som Weledas vind och vatten (tror den heter så) då kan man ändå smörja innan man går ut, det skyddar men riskerar inte att det fryser eftersom det inte innehåller vatten!

Jag måste smörja E varje dag flera gånger för hans kinder är så "förstörda": Varenda liten minibit med vete blir han ju illröd av så han är ju mer eller mindre röd hela tiden fast han står på vetefrikost eftersom han altlid hittar något han stoppar i munnen eller att det blir misstag
    Just nu ser han ut som en clown och det ser ut att göra SÅÅÅ ont
  • ELI 79
    Zvartaliljan skrev 2011-02-20 21:04:42 följande:
    Ja Mateo har nog inte så allvarlig allergi som din son. Han åt två såna runda bröd o fick denna reaktionen. Hans största problem är ändå inte huden utan magen och sömnproblemen...och HUMÖRET! Blir tokig på att han aldrig vet vad han vill...vill vara i famnen, nej krånglar o vill ner på golvet, nej gråter o vill upp i famnen igen *SUCK*
    Ja det är sonens stora problem också. När han får i sig vete i större mängd så blir han HELT galen. Han ligger på golvet och skriker, vill inget, kastar saker, sparkar, slåss, vill bli buren, hemskt mammig och han vägrar åka bil/vagn (kan väl inte sitta stilla för då får han väl ont) och en stor uppspänd mage och sover väldigt dåligt.

Låter ju som din son!
    hade helt klart sett till att de tog glutenprover så ni snabbt kan ta bort vete!
  • ELI 79

om barnen har känslig hud så kan de ju reagera med röda kinder på många olika saker också. min son reagerar ju med röda kinder på t ex ketchup som ni läst men han är inte allergisk mot det eftersom han kan äta det I mat utan att få röda kinder. Så har de känslig hud så kanske de reagerar ändå, så skriv matdagbok!

• ELI 79

Sonen sover klockrent nu! Undrar om det i typ havre, råg och korn "bara" är så lite så kinderna reagerar men inte magen? De ggr han börjat sova dåligt, fått dålig mage när han fått i sig nåt har alltid varit REN vete (leklera, kaka, pommes frites - friteras ju med annat som friterats m ströbröd).
    Vad tror ni? Annars skulle han ju sovit kasst i natt också!

Mjölken verkar han inte vara så känslig mot men blir det i kombo med ren vete så blir han kass...

• ELI 79

Tes 75: jag menar pommes frites som man äter ute som de friterar i samma olja som annat.

Rätta mig om jag har fel men tror inte det behöver stå spår av vete om det är under gränsen för godkänt för gluten. Har iaf aldrig sett "spår av vete" på nåt för då skulle det ju t ex stå på havreflingor, rågmjöl etc för det finns ju spår av vete i allt sånt som inte är naturligt glutenfritt...

• ELI 79

Bokhylla: beror på hur känsliga de är men glykos-fruktossirap kan göras av vete, alla andra sädesslag. Kavat o hennes son reagerar även på dextros om jag inte minns fel

• ELI 79

Fasen nu ringde de från dagis om att E har kräkts! Magsjuka eller reaktion??? Blä!

• ELI 79

Mama law: stort lycka till! Ni kämpar tappert (vilket ni inte borde behöva!) kram

• ELI 79
    Tibell skrev 2011-02-21 16:02:39 följande:
    Eli : Usch och tvi =( Han han reagerat med kräkningar förut ? Får hoppas att det inte är magsjuka...

Mama Law : STORT lycka till <3

Lilla hönan här hemma är fortfarande kass i astman. Idag fick vi åka in..igen. Inhalera ventolin 2x2 och tillslut fick vi upp syresättningen till 97%.
    Det känns som att "veteprickarna" försämras och har spridit sig till näsan. Så frågan är om hon får i sig något knas som vi inte vet om. Vi vet ju att astman blir sämre med vete...hmm..
    På med dektektivmössan och fram med förstoringsglaset *suck*
    Ja när han var mindre kräktes han ju väldigt mycket när han fick i sig mjölk men det har han ju inte gjort sedan han blev ett år.

Hur är era barn när de är magsjuka? E  har nog aldrig varit magsjuk med kräkningar någon gång. Han har ju kräkts men det var ju när han fick mjölk i sig. Han är nämligen PRECIS som vanligt och sen helt plötsligt kommer en kaskadkräkning...
    på dagis påpekade de flera ggr sa min sambo "brukar han verkligen vara såhär pigg när han är magsjuk??"
    Han har varit magsjuk en gång som jag vet och då hade han bara diarré...

Stackars lille B!! Hoppas hon blir frisk snart. Jobbigt när de är sådär himla allergiska och man dessutom inte vet vad de fått i sig! Sa de nåt om er medicinering nu? Fick ni andra ordinationer på hur mycket ni ska ge eller?
  • ELI 79

Hur snabbt kan symtom på allergi ändras?

Han är illröd om sina kinder, är precis som vanligt, har aptit (har han i o för sig jämt ), inte trött eller nåt sånt. Han bara kaskadkräks hela apropå ingenting. Två ggr hittills...

Svar på tråden Allergitråden