• ELI 79

Allergitråden

Tibell skrev 2011-02-20 17:05:15 följande:
    Kan man få eksem av att ha haft vattkoppor ? Eller av feber ?
    du kan ju få virusprickar när du har feber/är virusinfekterad...
  • ELI 79

Sonen är illröd på kinderna. Visar sig att han fått i sig lite havre. tjohej tjoho! Men sovit bra i alla fall men är jättetrött i dag

• ELI 79
    Tibell skrev 2011-02-20 17:18:56 följande:
    Eli : Fast detta är kliande eksem, rätt stora ytor. Men det kanske kan bli så av feber med?

Åh nej stackars plutt =( Hur har han lyckats med det ? Eller var det därför kinderna vart röda i torsdags ?
    Hopppas sömnen fortsätter vara bra och tur att reaktionen inte blev värre än röda kinder, även om det såklart är synd om honom ändå !!
    hur ser eksemen ut? är det små prickar eller är det stora "blämmor"?

Han hade fått någon chokladboll med mjölkfritt smör. Sambon tänkte inte på att det var havre i...hmm
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-02-20 17:42:12 följande:
    Det är både små små prickar och röda torra/fnasiga ytor som verkar klia ordentligt.

Stackars liten =( Hade han hunnit äta många ? Ska hålla alla tummar jag har att nätterna inte blir påverkade nu när de funkar så bra!
    NÄ han hade ätit en bit på ca 1.5x1.5 cm...
  • ELI 79

GGaahh blir galen på jobbet.
    Jag är ju nutritionsansvarig och jag kan ju en del men långt i från fullärd som ni märker men allergier har jag hunnit bli rätt bra på
    Jag blir tokig. Har ju allergiska patienter titt som tätt men det är ju oftast de vanliga "vuxenallergierna" som laktos- och glutenintolerans.
    Har just nu en patienten som skall ha laktosfri kost. Tål laktos rent medicinskt men tycker det blir bättre välmåened själv av laktosfrikost.

I EN VECKAS TID  har han nu fått GLUTENFRI kost!?!?!?!??! Jag blir totalt tokig! Vet inte hur många ggr jag påpekat att det är LIVSVIKTIGT att beställa rätt kost, nästa gång kan det ju vara någon som reagerar med anafylaktisk chock eller får väldiga symtom på annat sätt. GGAAAHHH!!!
    Så i morgon blir det allergiinformation på jobbet

• ELI 79

1.5x1.5 cm stor bit chokladboll i går...(om ni undrar varför han alltid äter när jag tar bilder på hans kinder så är det för att det är då han sitter stilla haha)
    Frågan är om de röda kinderna på något sätt även påverkar honom på annat sätt än att det gör ont och svider? Gör det det på era barn tror/vet ni?

Sen börjar vi fundera på om sonen inte heller tål ketchup, men han kan ju äta typ köttfärssås med ketchup i, men i stort sätt alltid när han äter ketchup PÅ mat så blir han röd...ändrar det struktur när det blir varmt? Eller är det nåt annat som gör att han blir röd tro?
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-02-20 18:55:21 följande:
    Eli : Hade han dessa röda kinder innan han åt ketchup eller kom det efterråt? För var han redan röd och sedan äter stark ketchup är det kanske inte så konstigt om han blir ännu rödare ?
    När B har sina veteprickar triggas de igång extra mycket när hon äter något som är det minsta starkt.
    Bara en tanke...

Verkar han påverkad av kinderna ? Säger han något ?? det ser ju inte så trevligt ut...Stackars liten
    Jhan hade dessa kinder innan, men självklart blir det sämre när han äter stark mat och redan är röd om kinderna, men ibland är  han "fin" om kinderna och blir röd (fast kortare stund än vid veteintag) när han bara ätit ketchup.

vet inte om han är påverkad. Han blir asförbannad när man tar på kinderna, tvättar mm. Sedan upplever jag att han blir lite tjurigare men svårt att veta, han har ju hett humör som det är!
  • ELI 79

Puffar för min fråga ang IKEAS allergiinfo! Har de slutat med det?? Hittade inget varken på IKEA eller på deras hemsida nu när jag letar???

• ELI 79
    Miralicia skrev 2011-02-20 19:25:55 följande:
    Ja, du. Behöver jag säga att jag tyvärr inte är alltför förvånad, med tanke på nivån på de delar som omfattar allergi inom utbildningen men även vad en hel del allergiker/allergiföräldrar jag känner via nätet (både här och på annat håll) har varit med om när de varit inlagda på sjukhus.

Vet en som har barn med mjölkallergi och astma och som pga astman har haft många turer med inläggning under de senaste åren - det är inte många gånger som de på sjukhuset har lyckats få till mat till hennes barn - och då är det ändå bara mjölkfritt som krävs (utan att de beställer laktosfritt eller utan något annat men med mjölk) så att i princip varje gång de varit inlagda så har hennes man fått åka och panikhandla så att hon har fått ställa sig i patientköket och laga till mat själv till barnet varje måltid för att det skulle finnas något för barnet att äta som var annat än nyponsoppa och saft.
    Helt sjukt! Jag predikar hela tiden ang kost och hur viktigt det är att de får i sig rätt kost (på alla sätt och vis). Jag tjatar och gnatar om allt så vi får en god vård gällande nutrition också men jösses! Det verkar ofantligt svårt! Är det ointresse tro? Verkar ju så. Jag har ju inte läst mer i utbildningen än någon annan men jag har intresset, men jag blir bara helt stum!

Ska ha informationstillfällen med alla i små grupper men vi är ju några st så det tar ju sin tid, trist som fasen!
    Tibell skrev 2011-02-20 19:23:13 följande:
    Eli : på hemsidan har jag heller inte hittat något, men sist vi vär där och åt hade dem en mapp framme vid serveringen. Dessvärre blev ju lillan dålig ändå men det blir ju så tyvärr..
    De har haft det på vårat IKEA också förut men nu hittade jag ingen
  • ELI 79
    Kavat skrev 2011-02-20 20:28:03 följande:
    Vilken bra närbild på kinden. Typiska sådan "kockor" som jag kallar dem, alltså lite "elefanthud" som mina får efter att de har fått i sig något de inte tål. Liten får det av massor av saker vad det verkar, lilleman av vete.

Ja, du, du har nog satt diagnosen. Men ring och be om snabbt blodprov på gluten så du kan ta bort vete (och de övriga sädesslagen).
    Precis så som E ser ut också! Ser väldigt likt ut sonens veteallergikinder fast sonen blir rödare, men själva "mönstret" är ju likadant på kinderna
Svar på tråden Allergitråden