• ELI 79

Allergitråden

Alrro: vi fick ju träffa en allergiexpert/överläkare första gången med sonen. Han var den mest arroganta människa jag träffat i hela mitt liv. Han sa i ena sekunden att han inte trodde sonen var allergisk mot mjölk (trots diarré, kaskadkräkningar och skrik i timmar) för han såg ut att må bra men i nästa sekund sa han att han nog inte kunde vara allergisk mot nåt annat (frågade om hans röda kinder) för han hade INTE diarré (just då eftersom jag hade tagit bort mjölken)
    Då helt plötsligt vad diarré ett kriterium för att vara allergisk!??? Ja ni hör ju...

Kinderna var bara att han var känslig mot luften...när vi till slut kom till vår nuvarande läkare sa han att sonen hade fått en infektion i kinderna t o m...

Lita inte på allt vad läkarna säger!! Säger som sonens dietist; oftast har mamman rätt ang att nåt är fel med ens barn!!

• ELI 79

En annan fråga, hur är t ex kornmalt framställt? Det är kornmalt i rätt mkt har jag sett. Hur stor risk är det att det finns något vete i det lilla som t ex f

• ELI 79

Blä telefon!!

Ja hur mkt vete kan det eg finnas i t ex några flingor som innehåller kornmalt? Borde ju vara extremt lite eller??

• ELI 79

Mithrandil : du har rätt att byta läkare! När jag bytte sa jag som det var till den nya. Berättade hur den andra betett sig och att jag var extremt besviken.
    Han förstod och lyssnade!!

• ELI 79

Puffar lite för min fråga angående hur mycket vete det kan tänkas vara i t ex kornmalt i flingor? Finns det ens någon teoretisk möjlighet att det finns vete i det?

• ELI 79
    Kavat skrev 2011-03-10 13:19:21 följande:
    Har ni testat? Tål han Ricedream? Har du pratat med tillverkarna?

Min kille reagerar ju lika mycket på havre som vete och råg och korn, de är lika i proteinstruktur, liksom mjölk och soja är så jag har inte ens funderat i de banorna själv.. Mer än att jag aldrig skulle våga testa Ricedream till sonen efter alla jag hört reagera på det.

Jag fick ju en stor reaktion när jag åt godis med Bryggens cornflakes i. Det var kornmalt i dem, men under glutengränsen, men jag tål ju inte jag gluten och gluten finns i korn...
    Han fick ju ricedream på dagis förra våren men minns inte rikktigt hur det var då
    nu testade vi frost flakes typ som är gjorda av majs men det var kornmalt i. första gången tänkte jag inte på om det blev nåt för då åkte han till dagis efteråt men i dag när han åt (kanske 1 tsk såna flingor) så blev han lite röd på ena kinden bara...det enda jag kan komma på att han fått i sig
  • ELI 79

E:s kinder måste även ha något annat "ursprung" än bara vete. Han blir så konstigt röd "utan anledning". I och för sig spelar  det väl mindre roll i och med att han inte verkar reagera på något annat vis. Så länge han inte verkar må dåligt av det så kan det väl vara som många skriver här att man inte kan leta efter alla små saker som ger eksem OM eksemen inte verkar göra att barnet mår dåligt.

Det är ändå intressant att veta vad som orsakar det...
    Vi var ute en sväng och då blev han röd om kinderna men direkt när vi kom in (i stort sätt, precis som alla "normala" barn) blev kinderna helt ok igen, men då är det bara den där "fläcken" på vänster kind som dyker upp igen (den kom ju efter frukosten i morse). Det är ofta bara på vänster kind.

JAg själv har nåt jag inte tål men ingen vet vad. Har utretts hos läkare och de har t o m anlitat experter på sjukhus i London just eftersom de tyckte det var så intressant. Jag blir ILLRÖD om min vänstra kind (går ett starkt sträck mitt uppe på pannan) och sedan blir jag jättevarm om kinden när jag äter vissa saker. Jag mår inte dåligt av det förutom att det hettar ett tag på kinden, sitter i sisådär en timme efteråt, knappt.

T ex äpple, apelsin, godis mm alla sura saker får jag det av men även saker som ketchup och tandkräm. Ingen logik i det alltså. Funderar om sonen har samma fast hans inte blir lika utbrett rött och sitter längre än mitt, för det finns ingen logik i NÄR han får det?!
    Vad tror ni??

Enligt en läkare i London så kunde man få nervskador vid förlossning  (oftast i samband med att man förlöses med sugklocka?!?) som kan orsaka såna här problem men varken jag eller min son är födda med sugklocka..

• ELI 79
    trållmor skrev 2011-03-10 19:56:41 följande:
    Idag har vi varit och träffat våran underbare läkare! Tänk, jag har bara lovord om honom, och det är sällan jag har den inställningen om en läkare (särskilt efter åren i Göteborg ). Han bytte ut barnens astmamediciner och så fick de inhalatorer istället, och jäklar vilken skillnad!!!

Det bästa var ändå att Neelah fick ett jättekraftigt anfall just där inne hos honom, ganska precis efter han lyssnat på hennes lungor och konstaterat att "det lät ju inte så där jättefarligt" och därefter konstaterade han ganska krasst, med väldigt stora ögon på Neelah, om hur snabbt de kan skifta i andningen och bli jättedåliga (vilket jag försökt förklara för alla, men ingen lyssnat på).

Han skrev ut medicin som vi kan ta med till förskolan, och sa att om de ifrågasätter Timons vikt nåt mer så kan de ju ringa upp till honom så kan han visa svart på vitt att Timon går upp i vikt hemma, men inte när han är på förskolan, så NÅT är det ju där. Precis som vi redan misstänker! Skönt att faktiskt ha upptäckt ett samband tillsammans med läkaren, och att han står på vår sida. Och det bästa av allt så skulle han självklart skriva sin del av läkarintyget till vårdbidragsansökan (tillsammans med Timons epilepsiläkare, som bara ville skriva sin del om epilespin). Så nu vet vi att vi har läkarna bak i ryggen helt och hållet när vi skriver vår ansökan!!!

Skönt det känns med sådana här dagar {#emotions_dlg.flower}
    åh det är ju underbart när man träffar  såna där ovärderliga människor som verkligen är gjorda för det jobb de har!!!
  • ELI 79

Nu har sonen vaknat på natten 2 ggr på 1 v igen :(
    Får ju mjölk nu men har fått det i 3 v och första 2 v veckorna sov han ju klockrent. Han har även fått mer humör senaste veckan. Han har dock inte reagerar med dåligt humör av mjölk tidigare (fick ju mjölk hela hösten utan dåligt humör) borde inte vara mjölken.

Frågan är om det kan vara flingorna trots allt eftersom detta kom när vi testade dem i måndags och sen i går då!
    Hur reagerar ni/era barn på kornmalt? Han har ju varit röd på kinderna också!
    Vad tror ni??

• ELI 79

Saffe: ja han har bara fått det 2 ggr och han ska inte få det igen. Har inte bajsat heller så han har nog blivit hård i magen också :( av så lite???!!!! Helt sjukt! Trodde jag inte.

Rent teoretiskt, vad borde det finnas mest vete. T ex kornmalt eller glukossirap? Ska inte ge honom nåt sånt men undrar bara av intresse.

Svar på tråden Allergitråden