Allergitråden
Undrar om jag ska säga åt dem på dagis att E inte behöver specialkost längre eller om man ska vänta till sommaren? Fast ha han inte reagerat nu kan han ju inte behöva det!?
Undrar om jag ska säga åt dem på dagis att E inte behöver specialkost längre eller om man ska vänta till sommaren? Fast ha han inte reagerat nu kan han ju inte behöva det!?
Miralicia: ja de visste ju om att de skulle ha våffeldag då kunde de ju förberett lite. Vi har ju t ex fått ta med glass så han har när de firar födelsedagar annars hade han väl fått ett äpple...
Föräldrarna frågar ju i glassen är alltid mjölkfri eftersom de har två barn som inte tål mjölk. Det är ju dock svårt att den enskilda föräldern ska komma ihåg allt o fixa nåt som E kan äta så då tog vi med själva...
Därför känner jag lite stress i att säga åt dem för han hamnar utanför. Han är så glad nu när han kan köpa åt på affären.
Han frågar varje gång "jag äta godis/glass/macka/risifrutti också!?"
Jag har två olika erfarenheter av gnälliga barn. Barn nr 1 var gnällig och skrek i timmar när han var liten. Han var förstoppad (och är fortfarande till o från). Han var väldigt gnällig och han sov bara om man gick med honom i vagnen t ex. Detta försvann när han var 3-4 månader och har sedan varit väldigt nöjd person. INGA ALLERGIER.
Son nr 2 var också väldigt skrikig, klängig och missnöjd. Ända tills han blev 15 månader då vi testade att ta bort vete bl a. Han blev då väldigt nöjd. Nu när han var 2 år och 3 månader testade vi att ge honom vanlig kost igen och han är fortfarande väldigt nöjd person. TVEKSAM om allergier eller om det handlar om andra saker i hans fall...
Så jag vet inte säkert om jag tror att ALLA barn som är gnälliga är det pga allergi, däremot är det givetvis vanlig och kanske det att tro i första hand, speciellt om barnet har andra allergier. Jag skulle också först och främst titta på om det är något man behöver ta bort ytterligare MEN jag vill också säga att den del barn ÄR gnälligare till naturen.
Var hos en barnpsykolog med lillkillen och den psykologen sa att det finns tester redan när barnen är 1-2 timmar gamla på detta, hur de reagerar och vilket "humör" de har, så visst KAN det var så att det är normalt, men i fall där det redan finns allergi skulle jag helt klart misstänka allergi i första hand.
Måste fråga er...vi hade en patienten förra veckan som var glutenintolerant och sedan hade det blivit fel på hennes beställning av mat. Vi skulle fixa nåt annat åt henne. Vi har en ssk på avd som har glutenintoleranta barn så hon gav patienten mat (jag blev så osäker eftersom jag inte är säker på just glutenintolerans)...
Patienten själv visste inte riktigt vad det var som hon tålde och inte...hon sa "jag äter ju glutenfria varor"...hmm jo men allt står ju inte glutenfritt på.
Kan glutenintoleranta äta maltextrakt eller maltodextrin eller är det olika för olika personer? Patienten själv hade som sagt ingen aning.
Hur är det när det står stärkelse på mat? Kan glutenintoleranta äta det? Det ska väl stå inom parentes om det går över glutenvärdena som är tillåtna va??
Tror lilla sonen fått förkylningsastma också :( han låter ansträngd nu...får avvakta och se, typiskt!