• ELI 79

Allergitråden

Undrar om jag ska säga åt dem på dagis att E inte behöver specialkost längre eller om man ska vänta till sommaren? Fast ha han inte reagerat nu kan han ju inte behöva det!?

• ELI 79
    mithrandil skrev 2011-04-06 09:34:31 följande:
    Jag tycker gott och väl att du kan vänta lite. Ge det lite tid så att inte blir för mycket på en och samma gång.
    vet ju inte riktigt hur det fungerar, men vad jag har förstått så kan de tåla vissa mängder så då kan det väl vara bra att mjukstarta lite. Eller vad tror du?
    ja det är ju så jag tänker också. Han har haft "fri" kost i ca 1,5 månad hemma nu och det går bra, men han äter mjölk, soja och sädesslagsfritt på dagis. Funderar på att låta honom göra det fram till sommaren och sedan säga till efter sommarlovet, samtidigt så tycker jag lite synd om honom när han KAN äta saker o han får saker som är mkt "äckligare". Maten är ju ingen skillnad, men t ex när de andra fick våfflor med sylt och grädde så fick han en hård knäckemacka med sylt på

Men jag väntar nog ett litet tag till så får vi se...

Det är ju inget som helst problem hemma. Magen är mindre än den någonsin varit, sover 11 timmar varje natt utan att vakna, humöret är (nästan) borta . Det är kinderna som ibland blommar upp men det är ju av godis, och vissa sylter osv.
  • ELI 79

Miralicia: ja de visste ju om att de skulle ha våffeldag då kunde de ju förberett lite. Vi har ju t ex fått ta med glass så han har när de firar födelsedagar annars hade han väl fått ett äpple...

• ELI 79

Föräldrarna frågar ju i glassen är alltid mjölkfri eftersom de har två barn som inte tål mjölk. Det är ju dock svårt att den enskilda föräldern ska komma ihåg allt o fixa nåt som E kan äta så då tog vi med själva...

Därför känner jag lite stress i att säga åt dem för han hamnar utanför. Han är så glad nu när han kan köpa åt på affären.
    Han frågar varje gång "jag äta godis/glass/macka/risifrutti också!?"

• ELI 79
    Tibell skrev 2011-04-09 18:27:06 följande:
    Idag fick Bellabus äta sina allra första godisbitar :) egentligen är hon alldeles för liten men det struntade vi i idag. Hennes kost är såå trist så då tycker jag minsann man kan frångå sina principer ;) och jag nästan grät av lycka av att se henne så stolt och nöjd!

Just nu är vi på minisemester på kusten. Och här verkar det finnas mycket mer pollen. Tilde blev dunderförkyld efter första springturen på gräsmattan. Näsan rann som en öppen kran och hon fick kli i ögonen...
    Annars mår hon sååå mycket bättre nu sen hon fått fart på magen. Bajsat massor dessa dagar tack vare 4 påsar movicol..
    funkade det med 2 vuxenpåsar eller???
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-04-09 18:37:06 följande:
    Eli : ja det funkade toppen. Hon har bajsat MASSOR både igår och idag. Avföringen är i perfekt konsistens :)
    Tack för hjälpen
    vad bra perfekt ju! fortsätt med det LÄNGE nu så hon slipper få sådär, tills ni är säkra på vad det är som gör henne hård i magen.
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-04-09 18:48:40 följande:
    Ja det ska vi verkligen göra. Ska se om vi kan få det på recept, går det ? Är ju rätt dyrt ändå..
    Hoppas nu vi slipper klyxa på lääänge.. De där magkramperna var riktigt otäcka :(
    Ja ni kan få det på recept! Antingen movicol junior (som smakar lite mindre äckligt) o då får ni ju köra 4 påsar eller så kan ni få vuxenmovicol. Vet inte riktigt skillnaden i pris mer än att jag vet at vanlig movicol är större förpackningar...
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-04-09 19:44:37 följande:
    Hon har inget emot denna movicolen alls.. Dricker den kanon duktigt :)
    Får se vilken läkaren skriver ut.
    Har varit så underbart att se våran glada och pigga Tilde idag. Hon har skrattat mest hela tiden och haft sitt vanliga busleende på läpparna hela dagen. Det var riktigt riktigt längesedan :(
    ååh vad skönt! har hon ätit bättre också?
  • ELI 79

Jag har två olika erfarenheter av gnälliga barn. Barn nr 1 var gnällig och skrek i timmar när han var liten. Han var förstoppad (och är fortfarande till o från). Han var väldigt gnällig och han sov bara om man gick med honom i vagnen t ex. Detta försvann när han var 3-4 månader och har sedan varit väldigt nöjd person. INGA ALLERGIER.

Son nr 2 var också väldigt skrikig, klängig och missnöjd. Ända tills han blev 15 månader då vi testade att ta bort vete bl a. Han blev då väldigt nöjd. Nu när han var 2 år och 3 månader testade vi att ge honom vanlig kost igen och han är fortfarande väldigt nöjd person. TVEKSAM om allergier eller om det handlar om andra saker i hans fall...

Så jag vet inte säkert om jag tror att ALLA barn som är gnälliga är det pga allergi, däremot är det givetvis vanlig och kanske det att tro i första hand, speciellt om barnet har andra allergier. Jag skulle också först och främst titta på om det är något man behöver ta bort ytterligare MEN jag vill också säga att den del barn ÄR gnälligare till naturen.

Var hos en barnpsykolog med lillkillen och den psykologen sa att det finns tester redan när barnen är 1-2 timmar gamla på detta, hur de reagerar och vilket "humör" de har, så visst KAN det var så att det är normalt, men i fall där det redan finns allergi skulle jag helt klart misstänka allergi i första hand.

• ELI 79

Måste fråga er...vi hade en patienten förra veckan som var glutenintolerant och sedan hade det blivit fel på hennes beställning av mat. Vi skulle fixa nåt annat åt henne. Vi har en ssk på avd som har glutenintoleranta barn så hon gav patienten mat (jag blev så osäker eftersom jag inte är säker på just glutenintolerans)...

Patienten själv visste inte riktigt vad det var som hon tålde och inte...hon sa "jag äter ju glutenfria varor"...hmm jo men allt står ju inte glutenfritt på.

Kan glutenintoleranta äta maltextrakt eller maltodextrin eller är det olika för olika personer? Patienten själv hade som sagt ingen aning.
    Hur är det när det står stärkelse på mat? Kan glutenintoleranta äta det? Det ska väl stå inom parentes om det går över glutenvärdena som är tillåtna va??

• ELI 79
    Kavat skrev 2011-04-11 12:54:26 följande:
    Ja,ja ja, normala glutenintoleranta, som jag tar för givet att hon är eftersom hon inte hade koll ,  tål allt det du skriver. Är det vete/gluten i måste det märkas (precis som du skriver. Åtminstonde när det gäller gränserna för glutenintoleranta...
    Hon tål med andra ord glutenfritt = vetestärkelse och förmodligen även havre.

Jag är ju väldigt känslig och det har med att jag har den sorten som även sätter sig på huden därav att jag inte kan äta något av ovanstående, men tål matodextrin (vad jag vet. Det brukar dock vara maja oftare än vete.)
    ja jag frågade henne om det där med vetestärkelse eftersom det är det jag vet...hon tittade på mig som ett ufo så således borde hon kunna äta det

Men då vet jag..OM de är mer känsliga så borde de sannolikt ha mer koll tycker man?!
  • ELI 79
    tes 75 skrev 2011-04-12 06:58:45 följande:
    alltså, det här med tandsprickning och diarré. hur har ni med allergiska barn upplevt era barns tandsprickningar? vår 1-åring håller just nu på att få inte mindre än 8 tänder samtidigt (varav 4 kindtänder) och hon har i snart en vecka haft sprutande, vattniga & gulgröna diarréer många gånger per dag. och så luktar bajset rabarber. hade hon inte tandat skulle vi tänkt allergi på en gång (hon är pigg i övrigt & sover bra, så magsjuka känns det inte som det är), men kan det kanske vara tänderna? kan verkligen tandsprickningsmage vara så här pass bökig, & lukta surt?

hon matvägrar en aning också, så de senaste dagarna har hon mest ätit risgröt med banan-mangopuré, mosad banan, Oldas riskex & risvälling, samt mycket lite av kokt ris, potatis, falukorv, stekt nötfärs.

analys på det?
    min stora son hade hemska diarréer vid tandsprickning. Gröna och illaluktande! Höll väl på någon vecka i alla fall.
  • ELI 79

Tror lilla sonen fått förkylningsastma också :( han låter ansträngd nu...får avvakta och se, typiskt!

Svar på tråden Allergitråden