• ELI 79

Allergitråden

Allrona skrev 2011-02-24 20:08:14 följande:

Vi har haft två olika bvc-sköterskor till mina barn och båda har sagt att det salt som finns i tex smör och befintligt i annan mat är ok. Men man ska inte tillsätta salt i maten. Så har i alla fall de resonerat, sen om det är rätt eller fel vet inte jag Glad Men är du osäker så välj olja istället.

samma här med vår bvc sköterska. den salt som finns i mat (t ex när man börjar ge barnet korv etc) och smör behöver man inte vara rädd för
  • ELI 79
    mithrandil skrev 2011-02-24 20:35:53 följande:
    Nu tänker jag gå lite OT men tänkte att ni alla i denna tråden är så kloka och förståndiga så att jag ville fråga er alla iaf.
    amanda är ju sjuk, igår kl 7 drack hon 1 flaska välling och under dagen fick jag i henne sammanlagt den och nästan en burk fruktpure. Hon drack 1 flaska välling under natten och 1 flaska i morse. Sen har jag inte fått i henne ett dugg mer. Inget vatten, ingen välling ingenting. Hade samma blöja från tidig morgon tills hon gick och la sig men var inte mer än ett par droppar i.

Var till vc med henne men de sa att jag skulle tvinga i henne vatten och avvakta tills efter helgen. Om hon inte kissar mer än några droppar på 12 timmar, är inte det något man bör kolla upp då? så hon inte är uttorkad eller liknande?

fick tack och lov i henne nästan ½ flaska välling nu innan hon gick och la sig också så jag hoppas hon kissar lite under natten. Oroande det här att hon inte äter, framför allt som att hon går ner i vikt även när hon äter bra.
    hon bör kollas upp om hon inte kissar!
    det som de rekommenderar och som jag fick göra med min son nu i tisdags när han var så dålig var att tvinga ner vatten. jag fick hålla i honom och öppna munnen o hälla i 5 ml vatten i ett medicinmått.
  • ELI 79
    LillSkruttet skrev 2011-02-24 21:21:11 följande:
    Jag frågade om detta tidigare, då jag för en vecka sedan fick reda på att sonen är allergisk mot mjölk, ägg, vete och jordnöt. Blev också ställd och bröt ihop en sväng innan jag började tokleta överallt på nätet om information och landade här hos allergiexperterna. Flera här är mycket erfarna vad gäller allergier, just pga egna allergiska barn, eller att de själva är allergiska.
    Vad gäller värdet på ägg, så vet jag att sonen låg på 20. Han var också mest allergisk mot ägg av de ämnen han testade positivt på. Jag fick svaret av någon här att det finns de som ligger över hundra och att 20 då kunde räknas som rel måttlig allergi, dock en tydlig sådan. Om jag minns rätt.
    Mjölkallergin och äggallergin var det som läkaren bedömde vara det jag skulle betrakta som sonens allergi. Värdet mot vete var så lågt att läkaren vill att vi ger det trots allt. Jordnöt lär vi ju undvika ändå.
    Dock verkar sonen även reagera på majs. Av morot har han fått nässelutslag, så vi testar oss fram sakta men säkert. Vi ska få träffa dietis och föra matdagbok så vi ser om och när han reagerar mot saker.

Min första tanke när jag fick veta att han faktiskt var allergisk, var "åh nej, då kan han ju inte få pannkaka..." Precis som om det var det viktiga....  
    lailas gula ist för vetemjöl
    bakpulver ist för ägg
    rismjölk ist för mjölk

kanomgoda!!
  • ELI 79

Åh måste oxå testa. Det enda som funkat annars är tunnbröd som min mamma gjort.

• ELI 79
    LillSkruttet skrev 2011-02-25 13:33:24 följande:
    Låter ju lovande i alla fall. Jag blev så fundersam efter ditt tidigare inlägg ju....så jag kommer att få lov att prova igen här hemma. Ska köpa en anteckningsbok idag och börja matdagboken för Leo. Idag har han mått bra. Är som en helt annan kille när han mår bra. Glad och busig. Han sover lite längre stunder och är allmänt mer välmående. Är så underbart att se.
    Så jkag antar att han faktiskt inte reagerar på vete, trots utslaget på allergitestet. SKÖNT! För i morse fick han enagos mjölkfria banangröt och den innehåller vete bl a. Och han är bara superglad och go fortfarande.
    vill inte låta negativ och jag hoppas du har rätt men vänta ett tag med att ropa hej, min son reagerar inte med magproblem förrän TIDIGAST efter ett dygn...

Hoppas dock att det fortfarande är bra efter flera dagar!! hoppas hoppas!!
  • ELI 79
    LillSkruttet skrev 2011-02-25 16:51:44 följande:
    ELI 79 skrev 2011-02-25 15:33:58 följande:
    vill inte låta negativ och jag hoppas du har rätt men vänta ett tag med att ropa hej, min son reagerar inte med magproblem förrän TIDIGAST efter ett dygn...

Hoppas dock att det fortfarande är bra efter flera dagar!! hoppas hoppas!!
    Ajdå.... Han verkar dock fortfarande glad och mår bra- . Hoppas det håller i sig....
    Ja det hoppas jag också verkligen!!
    Ville bara förvarna dig så du inte blir besviken OM det nu är så att han reagerar!! Men jag håller alla tummar jag har

När han ser ut såhär...vad sjutton kan det vara? Kontakt? Det  kom efter att vi hade ätit mellis. Han fick hårdbröd och mjölk MEN storebror åt vanlig macka och de sitter ju bredvid varandra...det är det enda jag kan komma på?!
  • ELI 79
    mithrandil skrev 2011-02-25 20:59:45 följande:
    att jag aldrig skriver klart innan jag skickar iväg mina inlägg.. pust.

Hur räknar man andetag? Är ett andetag både in och utandningen?
    ja bröstkorg upp och ner är ett andetag, alltså ut och inandning
  • ELI 79

Mithrandil: en anledning till att åka in. Vår son hick vi åka in med 3 ggr innan vi fick nåt hem. Hört fler där de vill ha tre fall av förkylningar med astmasymtom för att ställa diagnosen. Åk in!

• ELI 79
    Tibell skrev 2011-02-26 19:50:59 följande:
    Hoppas hon blir bra snart eran lilla snutta =/ Uppdatera oss gärna om ni åkt in och hur det gick. Kram

I morse var lillans "äggfläckar" ( kallar dem för det i brist på annat, de beter sig ju precis som det ;) ) helt hudfärgade. De ser ungefär ut som hudfärgad elefanthud, typ.
    Men nu ikväll vart de illröda igen =0
    Hon har ätit althera, lite strips från mc donalds ( kollade allergiinfon innan och de var ok) och de har funkar innan också, mamma scans köttbullar, potatis . Alltså inget knasigt. Vi har heller inte ätit ägg..
    Tja, hon verkar ju inte ha ont av dem i allafall..

K Kavat : Din son som är bland de känsligaste här inne klarade väl av att äta friterad pommes ??
    Bella reagerde en gång när hon fick på Ikea men har aldrig reagerat på Mc donalds. När hon fick på Ikea blev ju hela hon prickig, Vet ej om det berodde på att de låg på samma tallrik med en sås som var gjort på ägg eller om det legat något på bordet innan...
    E har reagerat på pommes på IKEA!!

En annan sak...undrar om sömnen trots allt inte hade med mjölken att göra. E sover hela nätter nu. Gjort i 2 veckor, sedan jag flyttade in honom till storebror. Han har fått några misstag med mjölk under denna tid men ändå sovit, tänk om det var så "enkelt"??
  • ELI 79

mithrandil: min son får mer panik när han ligger ner för att lungblåsorna trycks ihop mer då. Han får sämre andning på nätterna. Han har sällan panik på nätterna och får mer pipig andning nattetid, men det kanske är olika jag vet inte?

oftast blir det ju sämre när de rör sig också om de är väldigt rörliga dagtid.

Svar på tråden Allergitråden