• ELI 79

Allergitråden

Kavat skrev 2011-03-11 09:38:32 följande:
    ELI 79 skrev 2011-03-11 08:22:57 följande:
    Saffe: ja han har bara fått det 2 ggr och han ska inte få det igen. Har inte bajsat heller så han har nog blivit hård i magen också :( av så lite???!!!! Helt sjukt! Trodde jag inte.

Rent teoretiskt, vad borde det finnas mest vete. T ex kornmalt eller glukossirap? Ska inte ge honom nåt sånt men undrar bara av intresse.
    Håller med Saffe. Men han kanske inte tål korn heller..?
    Sen är ju frågan var flingorna är gjorda. Är det i en fabrik där de har övriga sädesslag som yr i luften också? Gissar att de inte är särnärmärkta?

Ärligt talat så vet jag inte. Om man får gå på de i tråden så länge den har funnits som gett Ricedream så är det väl ingen av de barnen som klarar glukossirap. Eller?
    Men kornmalten innehåller inte vete. Antingen är han även allergisk mot korn eller så är det väl kontamination...?
    ja antingen är det ju kontaminationen eller korn han inte tål. vi har aldrig provocerat med korn så vi vet inte om han inte tål det. Vi provocerade med havre och råg men korn kom vi aldrig till.

Nä de var inte SÄRNÄR märkta det var kellogs...
    Tibell skrev 2011-03-11 09:49:59 följande:

EL I : Fy så trist =( Han har inte fått något annat nytt i kosten ? Tänder ? Har han ätit dessa flingor hela veckan eller bara i måndags och igår?
    Man tycker ju att han borde reagerat på chokladbollen med havre han åt för ett tag sedan om han reagerat på flingorna ? Fast det kan ju vara så att han inte tål korn men tål havre ?
    Hoppas ni kan komma underfund med vad som är galet..

Han fick dem bara i måndags och i går så det känns som om det har med det att göra.
    Nä havre tror jag han tål däremot tror jag han kan reagera på kontamination av vete i havret och det kan ju vara olika från olika gång ju. Ena gången kanske det inte är nåt vete i havren och andra gångern kanske det är "massor" (om det inte är sempers naturligt glutenfria), visst kan det vara så?
    För det var ju så han reagerade på alpro sojas yoghurt, ibland och ibland inte och när jag väl frågade dem så var det ju sockerbetor ibland och vete ibland...

Så det lutar väl antingen åt att det är kontamination eller att han inte tål korn heller. vi har ju sädesslagsfritt än så länge så vi har inte provoverat med nåt innan. i våras fick vi ju provocera och då reagerade han på råg och havre var lite osäkert...men råg var tydligt.
    Hmm
  • ELI 79

Mela: min son var 15 mån när han fick inhalator

• ELI 79

Alltså inhalator med mask. Missförstod nog. Han är 4.5 år och anv fortfarande mask..

• ELI 79

Älsklingen: det är väldigt vanligt med smärtor i leder vid t ex mb crohn och tillsammans med dina symtom på smärtor så.. Tycker du ska kräva utredning!

• ELI 79
    Kavat skrev 2011-03-12 10:34:39 följande:
    Håller med att man måste utesluta INNAN man sätter ibs-diagnos, men samtidigt så räcker ju inte ens det om det är allergier (vilket jag tycker är rätt troligt, har inboxat en hel del med älsklingen)

Samtidigt så fick jag ju enorma smärtor av glutenintolerans och tes får ju jätte ont när hon äter majs, om du (älsklingen) har läst de inläggen...

Försök att vara superstrikt ett tag och hjälper inte det så sök på nytt. Kanske är det fler allergier än "bara" vete..?
    jo jag tror också det är allergi (har också "pratat" med älsklingen utanför fl) men jag tycker ändå man ska utesluta andra anledningar till det onda än allergier, speciellt när det finns sjukdomar som har samma symtom som även allergier kan ge.

Jag tycker absolut att man kan vara strikt med allergier men ändå utreda andra saker.
  • ELI 79

NU sov sonen i natt igen så det måste varit kornmalten

Vad är maltodextrin? vad kan det innehålla?
    stärkelse, är det troligt att det är vete eller undviker ni allt där det bara står stärkelse på innehållsförteckningen?

• ELI 79

hmm nu är jag förvirrad!
    Tror INTE sonen kan ha reagerat på små mängder vete som jag trott innan då det visar sig att mannen inte alls gett honom eget smör utan han har gett från vårt smör (jag jobbar nästan alltid när de äter frukost så mannen gör ju alltid frukosten till grabbarna)
    OM han inte reagerat på smulor från vårt bröd i smörpaketet (vilket han uppenbarligen inte har för då skulle han ju ha röda kinder. svullen mage och sova dåligt VARJE natt istort sätt...så BORDE han rimligtvis inte reagera på små mängder som t ex lekt med en leksak som nån haft eller smulor på bordet eller typ kornmalt i minimal mängd...

Skäll inte på min man nu sonen har ju inte blivit dålig Vill inte dra upp allt i tråden men det finns en anledning till att mannen är VÄLDIGT disträ och glömmer bort saker vi kommit överens om...ifall ni tycker att han verkar korkad

• ELI 79

Sonen fick igår av en släkting vanliga pannkakor!!! Åt väl typ en kanske. Reagerade INTE med röda kinder :o men däremot var han vaken 2.5 timme i natt! Är rätt grinig nu. Men VARFÖR reagerade inte hans kinder???? Fattar ingenting!!!

• ELI 79
    Tibell skrev 2011-03-14 12:22:31 följande:
    Eli : jösses .. En hel pannkaka?? Han måste ju ha super ont i magen nu?? Lille plutten :(
    Men verkligen märkligt att inte kinderna reagerar! Då måste det ju vara något helt annat som triggar igång dem.. Matdagbok?
    nä det är det konstiga. han reagerar ju inte alls...han hade inte ont i magen i natt (tror jag inte) för det enda han klagade på var att han var snorig haha
    Mannen säger att E är vaken nästan varje natt fortfarande men att han somnar om snabbare när han går upp (och det stämmer för E är väldigt mammig och om jag kommer upp så vill han ligga och mysa och ha sig).
    I dag är han som vanligt. Inget på kinderna, magen är normal (t o m mindre än den kan vara normala dagar), ingen förstoppning och glad och pigg!!

Fattar INGENTING! Efter en hel pannkaka borde han vara helg kajko ju!!! ?!?!?!?!?

Jag funderar på om båda barnen har IBS (trots allt) och att de inte tål för stora mängder av fibrer och mjölk eftersom  de har så känsliga magar och allt beror på hur de mår annars. Om de mår bra så reagerar de inte så mkt och när de mår dåligt så reagerar de mer?
    Ang kinderna så ser vi ju en extrem försämring under vintern och nu när vädret inte är så torrt och kallt så är kinderna fina. Kanske vanliga köldeksem trots allt?!
  • ELI 79

jag har också ansökt om medlemsskap i tråden även om jag är osäker på sonens allergier så har ni varit ett grymt stöd och detta stöd och kunskap behöver jag fortsättningsvis också!

Svar på tråden Allergitråden