• tes 75

Allergitråden

Allrona skrev 2011-05-25 19:39:31 följande:
    Någon här som vet om kli i halsen kan bero på pollenallergi? Två gånger den här veckan har dottern gnällt över kli i hals och ögon när hon ska sova och båda gångerna har vi glömt ge aerius på morgonen.
    japp, det kan jag få.
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-05-28 20:47:50 följande:
    Hon får en flaska althera på morgonen vid 5.30 ( väljer en vanlig vardag )
    Sedan äter hon frukost på dagis vid 7.30
    Middag runt 11.40
    Mellanmål : 14.30
    Kvällsmat (lagad måltid oftast ) : runt 17
    De har även fruktstund på dagis, vet ej tid dock!
    Ser iofs likadant ut på helger =)
    nu har inte jag hängt i tråden på ett tag, men hade inte ni bytt till neocate?
  • tes 75
    Kavat skrev 2011-05-30 15:31:51 följande:
    Någon veteallergiker som testat?
    gb.se/produkter/filur/

Fruktsocker kan väl knappast vara vete?

Miralicia, kan inte du köpa och äta?
    jag & sonen har ätit den några ggr, utan att vi märkt av någbra särskilda reaktioner (han är iofs oftast mer eller mindre kass i magen). men med tanke på hur känslig jag är för glukossirap & druvsocker så torde den vara safe! ja, förutom om man är känslig för fruktkärnmjöl då.. eller apelsin. eller färgämnen.
  • tes 75
    miracle maker skrev 2011-06-02 21:29:45 följande:
    En allmän fråga: är det så att man kan få kraftigare reaktioner mot en allergen, om man redan har en pågående reaktion i kroppen från en annan allergen? Samma som med infektioner, menar jag, eftersom immunförsvaret  är försvagat?

Dottern reagerade nämligen väldigt kraftigt på kanel häromdagen, trots att hon tidigare bara blivit lätt rödflammig runt munnen av det. Hon är faktiskt fullt frisk för tillfället (peppar, peppar!), dock fick hon i sig vete (druvsocker) dagen innan, vilket hon också reagerade väldigt kraftigt på. Är det då troligt att den kraftiga reaktionen mot kanel orsakades av att hon fått i sig vete dagen innan? Uräskta mitt svammel, hoppas ni förstår hur jag tänker
    ja, så är det. det är t ex vanligt att man om man är pollenallergisk är känsligare för sådant man är allergisk mot under pollensäsongen.
  • tes 75
    The Luckiest skrev 2011-06-06 20:13:06 följande:

Just det, vet inte om någon skrivit om det innan men finns det någon risgrädde som man kan vispa?

Har ju sett att det finns carlshamns risgrädde till matlagning (har dock inte hittat den någonstans här i affärena ännu) men skulle så gärna vilja ge E vispad grädde med någon frukt om hon nu tål något gott såhär till fest o lite sommardessert. Någon som vet?

du kan vispa kokosgrädde, särskilt den som heter Coconut Cream från Blue Dragon. Vispa den varm tills den blir pösig, ställ sedan i kylen att stelna & kallna. sedan har Miralicia gjort en risvariant på grädde också! (jag har dock inte testat den)
  • tes 75
    tes 75 skrev 2011-06-06 20:30:04 följande:
    du kan vispa kokosgrädde, särskilt den som heter Coconut Cream från Blue Dragon. Vispa den varm tills den blir pösig, ställ sedan i kylen att stelna & kallna. sedan har Miralicia gjort en risvariant på grädde också! (jag har dock inte testat den)
    "rumsvarm", alltså, inte uppvärmd =)
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-06-06 20:28:47 följande:
    Fy vad trist natten var =/ Bella fick tag på en liten liten bit kaka igår, gjord på vetemjöl och kunde innehålla spår av hasselnöt..
    Hon hade sååå ont i magen i natt. Och denna lilla dam brukar väldigt sällan klaga. Men nu skrek hon oavbrutet länge. Ingenting hjälpte. Masserade hennes mage en del och tillslut blev det ett enda stort pruttkalas. Lät som om hon hade raketer i rumpan.. Men sen släppte det och hon sov hyffsat under natten. Idag är hon tokprickig i nacken/ryggen, precis som hon blev sist av spår av hasselnöt..

Och Tilde fick i sig mjölk,,en HEL kaka =/ Var dock bara överdraget som innehöll mjölk men ändå..
    Idag ser hon ut såhär
    Är taget med mobilen så lite dåligt kanske det syns. Men en del eksem i nacken som kliar såååå.
    Hon rev och rev hela natten..
    Skyllde först på soleksem. Trots att hon haft håret utsläppt och solhatt på sig. Men sen berättade mannen att hon mumsat kaka i smyg..
    Det senaste året hon fått i sig mjölk har hon ju fått eksem..
    För ni ser det med va ?? Borde väl vara pga av mjölken ?? ( obs. hon är INTE så röd på axlarna som bilden visar, vet inte varför det blev så ? )

Och som om inte detta vore nog. Mannen glömde ge barnen pollenallergimedicin i morse.
    Och jag reste iväg med barnen på marknad och blev så deppig när barnen snorade och såg så sjuka ut. De var nämligen nyss sjuka. Bella var så illröd runt ögonen att jag trodde hon hade feber, men icke. och hon snorade på, astman var/är bajs. När jag kommer hem och klagar inser mannen sin miss..stackars små =/
    AVSKYR allergier just nu =/

inte för att vara kritisk, men ni borde nog inte ha några bakverk innehållande sädesslag hemma alls! det är ju så lätt att barnen petar i sig när ingen ser.
  • tes 75

gaser i magen av Tavegyl, är det något som känns igen? Mina barn har fått Tavegyl morgon & kväll i några dagar pga de höga gräspollenhalterna (lillan på 15 månader är redan jättepåverkad, stackarn), & de har pruttat som riktiga karlar båda två!

• tes 75
    mithrandil skrev 2011-06-14 22:24:11 följande:
    Har inte hunnit prata med de. Amanda är fruktansvärd. vet inte vad som är fel. Skrikit konstant sen i morse.
    vår son har nästan helt lag av med utbrotten på eftermiddagarna, som förut var regel. enda skillnaden är att han hämtas tidigare på dagis & äter mellis hemma. på dagis dricker han ricedream, hemma carlshamns risdryck, så vi misstänker (återigen) att han reagerar på ricedream. han har också blivit bättre i magen.

vad kör du med för dryck? och är du 100 på att hon tål majs?
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-06-15 08:03:23 följande:
    Tes: testa aerius istället. Den får mina töser dagligen nu.
    Vad har hon för symtom pluttan ? Bella är påverkad.. Mer än Tilde faktiskt!
    Men aeriusen tar bort en del i allafall..
    Stackars våra små :(
    jepp, vi har fått aerius nu & gav det första gången igår. lillan hostade tydligen halva natten ändå (jag sover i ett annat rum under veckorna när jag jobbar), och vi lyckas inte få henne att acceptera inhalator med pulmicort/airomir. hon hade sovit ok ändå, värre med sambon.. får hoppas på ett ordetnligt regnväder snart så allt gräspollen tvättas bort!
Svar på tråden Allergitråden