• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Eligrabbarna
    Tibell skrev 2010-08-25 13:46:34 följande:
    Oj vad tokigt..varför ha vete i köttbullarna !?
    Kan du inte ringa till ikea och fråga ?!
    Har han fått sina röda kinder med då eller är det bara magen som krånglar ?!

Läkaren är samma läkare hon har för sin astma. Vi hade ingen aning om att de även utredde allergier där. Men nu håller vi tummarna att de tar sig an lillasyster med. Kanske till och med kan skriva remiss till lapptest * hoppas och drömmer lite *
    Jo han har haft lite röda kinder då och då som bara hållt i sig en dag eller så så jag har inte tänkt så mycket på det. Tänkt typ att han varit varm eller så eftersom vi trott att han haft helt vetefritt

Idiotiskt av  mig jag vet!!!!!!!! GAAAHHH blir så irriterad!!
    Angel Gbg skrev 2010-08-25 16:17:47 följande:
    IKEA har ett par köttbullar som är gluten/vete, soja, ägg, mjölk och lite annat fria men dom måste man säga till om man vill ha och det tar ca 10min att tillaga. Dom är särnärmärkta och allt =)
    Ok måste fråga om dem nästa gång för det är typ det enda han äter där
  • Tibell

ELI : Skönt att ni kommit på vad det var nu då!!

Kunde mjölkallergiker äta mildas flytande margarin ?! Vet att dietisten tipsade om den!

Har alla ni haft samtal med förskolepersonalen när era allergiska barn börjat där ?! Alltså med kökspersonal, försskollärarna mm ?!
    Våran dotter blir ju inte dunder sjuk om hon får i sig något hon inte tål ( typ andningssvårigheter ) men får eksem, magont, diarré, kräkningar vid rätt så små mängder. Hon kan tex inte stoppa en liten lerbit i munnen utan att få diarré. Hennes kontaktallergi mot mjölk verkar ha försvunnit som tur är *Jippi*!
    Men visst bör vi ha samtal med berörda på förskolan nu när hon ska skolas in i December ?! De har aldrig haft allergiska barn innan om jag förstod det rätt och tycker detta är ganska jobbigt!
    Dessutom lagar de ingen egen mat på förskolan ( mer än mellis och frukost ) så jag måste ju även prata med ansvariga på köket i grannbyn.
    Eller räcker det att jag gör iordning en ordentlig lista på vad hon inte får äta och hoppas de följer detta ?!
    Nää..det borde väl bli bäst med ett samtal ?!

• Eligrabbarna
    Tibell skrev 2010-08-25 21:57:27 följande:

Kunde mjölkallergiker äta mildas flytande margarin ?! Vet att dietisten tipsade om den!

Har alla ni haft samtal med förskolepersonalen när era allergiska barn börjat där ?! Alltså med kökspersonal, försskollärarna mm ?!
    Våran dotter blir ju inte dunder sjuk om hon får i sig något hon inte tål ( typ andningssvårigheter ) men får eksem, magont, diarré, kräkningar vid rätt så små mängder. Hon kan tex inte stoppa en liten lerbit i munnen utan att få diarré. Hennes kontaktallergi mot mjölk verkar ha försvunnit som tur är *Jippi*!
    Men visst bör vi ha samtal med berörda på förskolan nu när hon ska skolas in i December ?! De har aldrig haft allergiska barn innan om jag förstod det rätt och tycker detta är ganska jobbigt!
    Dessutom lagar de ingen egen mat på förskolan ( mer än mellis och frukost ) så jag måste ju även prata med ansvariga på köket i grannbyn.
    Eller räcker det att jag gör iordning en ordentlig lista på vad hon inte får äta och hoppas de följer detta ?!
    Jag har pratat med dem när jag varit där både med stora grabben innan sonen skolades in och sedan mer rejält under själva inskolningen. Jag har sedan skrivit lappar och pratat med kokerskan själv. De har haft en del allergiska barn men aldrig veteallergi förut.

Det har gått bra tycker jag. De är jätteduktiga och lyssnar  och tar hellre det säkra före det osäkra!
  • Miralicia
    Tibell skrev 2010-08-25 21:57:27 följande:

Prata med dem!

Sen om de aldrig haft allergiska barn nån gång tidigare så vill jag tipsa om den här lila skiften som du kan beställa för 50:- eller ladda ner gratis som pdf och skriva ut - 40 sidor om lite allmänt om matallergi, matlagning och lite olika allergier
    www.astmaoallergiforbundet.se/infomaterial/download/Elevmtrl_web.pdf

(Beställ tryckt (den översta): www.astmaoallergiforbundet.se/infomaterial/ )
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • ViFrånLandet

Jag har precis misslyckats totalt med Tefflimpan: Den bara smular sönder trots att degen var otroligt lös innan gräddning, så lös att det faktiskt rann över under jäsningen! Hade den inne ca 5 min mindre än det stod i receptet, brukar behöva förkorta då vi har varmluftsugn, så det borde ju inte bero på det tycker jag.. Fastnade i fomen gjorde den också. Men det är gott i alla fall!

Nu till mina funderingar: Kan det bero på att jag bytte ut Lailas naturligt glutenfria mjöl mot den blå förpackningen? Eller att jag tog bort solrosfröna? Tänkte bara om jag vågar mig på att baka en ny eller om jag helt enkelt får testa något helt annat... Jag som så gärna ville att sonen skulle få smaka bröd! Jaja...

• Cs mamma

Lailas gula resp blå har olika bakegenskaper så det är nog det skulle jag tro.

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Tibell

Nu fattar jag ingenting. Lillan fick tag på mitt tomma mjölkglas ( laktosfri mjölk ) som stod på bordet. Hon har börjat ta tag i duken och dra och får således med sig allt som står på! Jag var med och tvättade stora tösens händer och märkte inte vad hon sysslade med. Mjölken var som sagt uppdrucken men hon slickade ändå på insidan av glaset där det fanns rester
    Nu till det märkliga...hon har inte fått eksem!!!! Hon brukar ju bli alldeles eksemig/prickig när hon fått i sig mjölk tidigare men inte en prick har kommit än. Men hon har reagerat..tyvärr. Hon har sovit i drygt 30 på hela dagen från kl 6 när vi klev upp..hon brukar sova minst 4 h. Hon lyckades somna nu ikväll efter mycket skrik och gråt men sov bara i 20 min innan hon satte igång och gnälla och gråta. Dessutom pruttar hon massa. Så hon har ju helt klart reagerat men inte med eksem. Har era barn gjort så någon gång ?! Fått eksem vid ett tillfälle men inte vid ett annat. Eller innebär detta att mjölkallergin är på väg att växa bort *hoppas hoppas*

• 2små2stora
    Tibell skrev 2010-08-26 18:42:17 följande:
    Nu fattar jag ingenting. Lillan fick tag på mitt tomma mjölkglas ( laktosfri mjölk ) som stod på bordet. Hon har börjat ta tag i duken och dra och får således med sig allt som står på! Jag var med och tvättade stora tösens händer och märkte inte vad hon sysslade med. Mjölken var som sagt uppdrucken men hon slickade ändå på insidan av glaset där det fanns rester
    Nu till det märkliga...hon har inte fått eksem!!!! Hon brukar ju bli alldeles eksemig/prickig när hon fått i sig mjölk tidigare men inte en prick har kommit än. Men hon har reagerat..tyvärr. Hon har sovit i drygt 30 på hela dagen från kl 6 när vi klev upp..hon brukar sova minst 4 h. Hon lyckades somna nu ikväll efter mycket skrik och gråt men sov bara i 20 min innan hon satte igång och gnälla och gråta. Dessutom pruttar hon massa. Så hon har ju helt klart reagerat men inte med eksem. Har era barn gjort så någon gång ?! Fått eksem vid ett tillfälle men inte vid ett annat. Eller innebär detta att mjölkallergin är på väg att växa bort *hoppas hoppas*
    Johannas allergi har bytt skepnad. Tidigare så fick hon alltid ont i magen, diarré och massor med gaser och sov inte alls. Nu blir hon förstoppad av laktosfri mjölk, pruttig och sover dåligt. Får hon i sig vanlig mjölk så får hon diarré. Men hennes magonda verkar ha försvunnit.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • ViFrånLandet
    Angel Gbg skrev 2010-08-26 18:11:28 följande:
    Lailas gula resp blå har olika bakegenskaper så det är nog det skulle jag tro.
    Jag läste lite snabbt innan jag bakade och fick för mig att man bara skulle göra degen lite lösare med det blå jämfört med den gula, men det är kanske fler saker som spelar in..? Får testa baka något annat bröd helt enkelt, törs inte använda den gjord på majs eftersom sonen reagerar så häftigt mot ren majs samt puré... Han reagerar visserligen på vete också men inte lika illa, så jag tänkte testa med vetestärkelse.. Får provocera det i något annat helt enkelt!
  • ViFrånLandet
    Tibell skrev 2010-08-26 18:42:17 följande:
    Stackars lilltjejen, hoppas det onda går över fortare än kvickt!

Gabriels reaktioner ser lite olika ut från gång till gång, han får alltid problem med magen men vissa gånger får han även utslag samt sår i rumpan... Så visst kan det bli olika!
Svar på tråden Allergitråden