• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Mamsie
    Tibell skrev 2010-09-07 21:17:57 följande:
    Puffar lite !!

Hon fick några skedar av denna purén och fick bara mer och mer eksem. Så är det inget som redan står på hennes "allergi" lista är hon nog allergisk/överkänslig mot antingen äpple eller aprikos!!
    Inget i den innehållsförteckningen som inte Max skulle tåla!
    Han har mjölk,ägg, soja o baljväxter, vete, havre, korn,råg.
    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • Mamsie
    Tibell skrev 2010-09-07 21:19:26 följande:
    Mamsie : Ja en otrolig lättnad =) Tillochmed mannen dansade segerdansen !!! Han som inte ens trodde på allergierna från början!
    ja, se de där snoppdjuren
  • Tibell
    Mamsie skrev 2010-09-07 21:45:08 följande:
    Inget i den innehållsförteckningen som inte Max skulle tåla!
    Han har mjölk,ägg, soja o baljväxter, vete, havre, korn,råg.
    Okej. Då måste det vara äpple eller aprikos! Så nu får vi plocka fram smörjan igen *suck*
  • ViFrånLandet

Måste fråga en sak jag funderat på ett tag nu... Varning för svammel! Flört

Alla frågar (vissa till och med tjatar!) om när det är dags för syskon till G och det börjar bli jobbigt och jag skulle därför behöva lite hjälp med att bena ut mina egna tankar.. Jag har alltid velat ha fler barn men efter att ha fått sonen med alla hans bekymmer från start är jag livrädd för syskon, för tänk om även barn nummer två blir multiallergiker, kanske får h*n rentav andra allergier än de G har... Tror ärligt talat inte mitt psyke skulle klara det! Men samtidigt vill jag inte att han ska behöva vara ensambarn bara för att jag har målat fan på väggen redan innan. Kanske får ett syskon inga allergier alls, men är det verkligen lättare så? Menar inte att jag vill ha ett till allergibarn men kanske skulle det underlätta om barnen fick samma mat, utan att behöva utesluta saker den ena tål för den andras skull... Äsch, tankarna bara snurrar och jag lyckas inte formulera mig som jag tänker...

Det jag egentligen undrar är hur ni andra upplevt det, om ni låtit bli att skaffa syskon pga allergi på tidigare barn? Ni kanske inte upplever det som något problem med fler allergiska barn alternativt en multiallergiker och en ickeallergiker? Är det någon skillnad om barnen kommer tätt eller om det är många åt emellan i så fall, fördelar/nackdelar? Osv osv...

Förstår så klart att det är högst individuellt hur man känner och tänker kring ämnet men jag tänkte ändå be om era erfarenheter, ifall någon av er vill dela med er... Kanske kan ni få mina tankar att ta paus från ekorrhjulet en stund om inte annat Flört

• Miralicia
    Tibell skrev 2010-09-07 21:17:57 följande:
    Puffar lite !!

Hon fick några skedar av denna purén och fick bara mer och mer eksem. Så är det inget som redan står på hennes "allergi" lista är hon nog allergisk/överkänslig mot antingen äpple eller aprikos!!
    citrus är ju "känd" irriterare av eksem
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Kavat
    Angel Gbg skrev 2010-09-07 21:04:08 följande:
    Jag vet att jag egentligen vet men jag behöver just nu hjälp.... på fredagens begravning ska det serveras smörgåstårta och jag har redan klurat ut fyllningen men finns det någon form av bröd som C tål?
    sädesslag, mjölk, ägg, soja osv
    Jätteglad om någon skulle kunna pma mig då jag har lite för mycket för mig just nu
    lägger till UTAN bovete..

Jag vet inte något tyvärr om ni inte bakar själva..
  • Miralicia
    Mamsie skrev 2010-09-07 21:18:26 följande:
    Färdigköpt bröd alltså? Hmmh, vi köper ju inte bröd längre utan bakar själva,men jag ska se vad jag hittar av de vi brukade köpa förr.
    Fria www.fria.se/  Fria rutan tror jag det hette? Kolla innehållsförteckningen
    Hmmh, letar efter bageriet i Partille som har bättre sortiment av naturligt glutenfritt som Max tål...
    Garbo! så hette det!
    Kolla innehållsförteckningen i deras Toast, Quinoa, Sport och Sun.
    Tror Garbo Toast är mest likt vanligt vitt brött.
    Är väl sojasläktingar i alla Garbos numera har jag för mig, tidigare var Quinoabrödet utan guar, men nu är det med & alla Frias är med vetestärkelse.

Enda köpebrödet som jag i nuläget vet om som är utan allt (mjölk, ägg, soja, sojasläktingar, sädesslag, vetestärkelse) är väl Moilas flatbread, men hur det funkar till smörgåstårta vet jag inte, till pizzabotten funkar det ju utmärkt. Men det innehåller bovete och det tål väl inte C heller har jag för mig?
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • saffe
    ViFrånLandet skrev 2010-09-07 22:00:25 följande:

Alla frågar (vissa till och med tjatar!) om när det är dags för syskon till G och det börjar bli jobbigt och jag skulle därför behöva lite hjälp med att bena ut mina egna tankar.. Jag har alltid velat ha fler barn men efter att ha fått sonen med alla hans bekymmer från start är jag livrädd för syskon, för tänk om även barn nummer två blir multiallergiker, kanske får h*n rentav andra allergier än de G har... Tror ärligt talat inte mitt psyke skulle klara det! Men samtidigt vill jag inte att han ska behöva vara ensambarn bara för att jag har målat fan på väggen redan innan. Kanske får ett syskon inga allergier alls, men är det verkligen lättare så? Menar inte att jag vill ha ett till allergibarn men kanske skulle det underlätta om barnen fick samma mat, utan att behöva utesluta saker den ena tål för den andras skull... Äsch, tankarna bara snurrar och jag lyckas inte formulera mig som jag tänker...

Det jag egentligen undrar är hur ni andra upplevt det, om ni låtit bli att skaffa syskon pga allergi på tidigare barn? Ni kanske inte upplever det som något problem med fler allergiska barn alternativt en multiallergiker och en ickeallergiker? Är det någon skillnad om barnen kommer tätt eller om det är många åt emellan i så fall, fördelar/nackdelar? Osv osv...

Förstår så klart att det är högst individuellt hur man känner och tänker kring ämnet men jag tänkte ändå be om era erfarenheter, ifall någon av er vill dela med er... Kanske kan ni få mina tankar att ta paus från ekorrhjulet en stund om inte annat Flört
    Jag förstår precis hur du känner, men för oss är det inget hinder, vi planerar t.o.m  en "trea"! Vi vill helst ha tätt emellan för att ha bebis-tiden avklarad så "fort" som möjligt. Våra barn har haft problem både med att somna och att sedan sova bra på natten, så om en ev. trea skulle bli likadan så vill vi ha sömnbristen avklarad innan man hinner vänja sig vid att få sova "normalt" igen. Dessutom vill jag ha barnen hemma så länge som möjligt, så att vi slipper ev. matproblem på dagis..Kommer dom tätt så kan jag ju fortsätta vara hemma. När det gäller allergierna så är det lite kluvet. Naturligtvis vill man ha ett icke-allergiskt barn, men det skulle ju helt klart innebära lite extra bekymmer när det gäller maten och säkert bli en del avundsjuka mellan syskonen. Här hemma äter vi i stort sett samma mat som dottern med flest allergier, för enkelhetens skull. Nackdelen med att ha tätt emellan barnen är ju om bebisen kan äta som vanligt så är det svårare att hålla syskonen ifrån nerkletade leksaker t.ex. Ett större syskon kan man ju säga till.
  • trållmor
    ViFrånLandet skrev 2010-09-07 22:00:25 följande:

Jag har ju fyra barn, och det skiljer mindre än 3 år och 3 månader från äldst till yngst, så jag har väl vad man kan kalla ganska tätt mellan barnen Vi har fått veta om våra barns allergier väldigt sent, förutom Neelah. Vi gör som saffe och äter som den som är mest allergisk, och egentligen är det väl tur att det är Timon som är den som är mest allergisk, för skulle det vara så att Mattis och Aliina får något som de tål, som Timon inte tål, så brukar inte Timon protestera. Sen är de ju praktiskt taget allergiska mot samma saker ändå, så det är så lite som skiljer.

Vi fick ju först veta om kraftig komjölksproteinallergi, och mer än ett år senare så fick vi veta om alla andra allergier (fast vi upptäckt själva och uteslutit ur kosten) som läkaren "glömt" att berätta för oss om.

Vi bävade för ett nytt allergibarn nu sist när jag var gravid, och visst är även hon allergisk, men inte en chans att jag ångrar de tårar jag fällde under graviditeten och sen efteråt. Det är så skönt (faktiskt ) att ha upptäckt hennes allergier så tidigt i hennes liv, och att Fredrik får uppleva hur ett barn faktiskt kan vara. Han ville nämligen inte ha fler pga alla allergierna och hur våra tre stora har varit när de har varit små. Kinkiga, griniga, bajsiga "kolik"barn. Och faktiskt så har han ändrat sig, och vill gärna ha fler barn nu också Vi tar för givet att nästa också kommer bli allergisk, för fyra av fyra barn säger oss att oddsen för att få ett icke-allergiskt barn är väldigt liten Men jag är alltså INTE gravid just nu

Jag tycker att Mattis har varit i en perfekt ålder att få ett småsyskon, han var alltså 3 år 3 månader. Så vi har sagt att när Neelah är 3½ år så ska vi försöka matcha in ett syskon (eller två )
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Mamsie
    Miralicia skrev 2010-09-07 22:09:08 följande:
    Är väl sojasläktingar i alla Garbos numera har jag för mig, tidigare var Quinoabrödet utan guar, men nu är det med & alla Frias är med vetestärkelse.

Enda köpebrödet som jag i nuläget vet om som är utan allt (mjölk, ägg, soja, sojasläktingar, sädesslag, vetestärkelse) är väl Moilas flatbread, men hur det funkar till smörgåstårta vet jag inte, till pizzabotten funkar det ju utmärkt. Men det innehåller bovete och det tål väl inte C heller har jag för mig?
    Hittade den! http://www.moilas.fi/old/swe/index.cfm?ID=1482  Det står Flatbread på förpackningen men på hemsan kallar de den Stenugnsbakat tunnbröd, 3st 210gr
    Ingredienser: vatten, potatisflingor, rismjöl, bovetemjöl, tapiokastärkelse, majsmjöl, socker, jäsningsmedel [E450, E500], salt (1,0 %), jäst.

Har du nåt ca-pris på förpackningen?

Svar på tråden Allergitråden