• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Eligrabbarna
    Tibell skrev 2010-09-07 14:35:35 följande:
    Åhh jag är så sjukt glad att jag bara måste få skriva av mig!
    Ni som varit med från start på våran allergiresa vet att vi har haft en läkare som istället för att jobba med oss har jobbat mot oss
    Idag har jag pratat med barnmedicin som stora dottern går hos och de ville självklart ta sig an minstingen med..Jaaa!!!!!
    Jag berättade lite om minstingen och hennes misstänkta allergier och denna underbara sköterska sa att det låter som självklara allergier...trots att det inte visar sig på blod eller prick.!!!! Jag behövde inte ens börja försvara mig..förstår ni min lycka!! NÅGON som änltigen tror på minstingens besvär!!!
    Sen pratade vi lite om de besvär som minstingen hade i våras med långvarig hosta ( 2½ månader) samt massa rossel. Jag berättade att hennes läkare inte ville ge oss någon hjälp utan man var tvungen att vänta tills tredje tillfället med hosta och rossel. Den underbara sköterskan sa att så gör de inte alls hos dem utan de lyssnar på hur barnet låter och låter det som att han/hon behöver inhalationer direkt så får dem det..istället för att vänta tills tredje gången!!
    Jag tror minsann världens största sten föll från mina axlar..ÄNTLIGEN får vi hjälp!!
    vad skönt! låter verkligen som om ni hamnat på ett bra ställe!!!

Jag har lite funderingar kring minstingen. Han har vid 2 eller 3 tillfällen vaknat på natten och haft uppåt 40-41 graders feber, utan några som helst andra symtom på sjukdom. Ingen snuva, hosta eller liknande. Detta går sen över på 1-1½ dygn.

Jag har kommit på att varje gång han fått dessa febertoppar så har han fått i sig något med vete några dagar tidigare. han fick ju i sig rätt mkt vete i somras när vi var hos svärmor men då fick han inte någon febertopp så antagligen är det bara slumpen, men jag börjar ändå fundera på vad det kan bero på.

Han har ju inte fått någon vete i sig (vad vi vet) sedan ca 1 veckas tid men magen är fortfarande inte bra inte heller kinderna är helt bra än. Det tar väl lite tid antar jag,

Vad tror ni om detta? en slump bara eller nåt som kan vara nån reaktion?
  • Tibell

ELI : Det kan inte vara så att han får feber pga av förstoppningen och inte av veten ?? Hade det varit pga av veten borde han ju fått det i somras med ?? Fast jag har egentligen ingen aning !! Vet bara att Tilde kan få feber när hon är förstoppad!

• susieQ

Vill bara tacka alla som har svarat och gett tips ang Olofs såriga rumpa! Inotyolen är fantastisk! Såren är ju kvar såklart men det ser ändå bättre ut och han är inte alls särskilt röd längre. Troligtvis håller väl reaktionen på att lägga sig också för då brukar det röda ge med sig ganska snabbt.
    Nu håller vi alla tummar här hemma att Aeriusen ska ha effekt också. Hoppas på nån slags komboeffekt med astmamedicinen och aeriusen, att om de besvären lindras så kanske han inte blir fullt lika känlig mot allt annat heller. Vi får se!
    Allt gott till alla kämpande mammor härinne!

• Eligrabbarna
    Tibell skrev 2010-09-07 19:56:12 följande:
    ELI : Det kan inte vara så att han får feber pga av förstoppningen och inte av veten ?? Hade det varit pga av veten borde han ju fått det i somras med ?? Fast jag har egentligen ingen aning !! Vet bara att Tilde kan få feber när hon är förstoppad!
    jo stora killen kan få feber vid förstoppning men lilla killen har ju bajsat bra senaste dagarna, men det kanske ändå är så?! han fick i alla fall lakulos i kväll eftersom jag ville vara säker på att han inte var förstoppad... så vi får väl se
  • Mamsie
    Kavat skrev 2010-09-06 21:22:23 följande:
    Lilleman har varit hur fin som helst i hyn större delen av sommaren. I fredags var vi på Öppna Förskolan och genast blir han skitkass i eksemen i ansiktet och vi smörjer och smörjer, men han är fortarande kass.
    Vi hade med oss egen fika så jag vet att han inte ätit annat, men kan ju dock tagit något i munnen, men annars lurar jag på om han kan reagera på luften. Känns som han fått i sig för även knäveck, ben mm är kassa. Så tråkigt att se att han blir så dålig av "ingenting" eller luftburet...
    Max reagerar om han rör vid något som "kladdats ner" med allergen och sedan tar i sin mat utan att tvätta händerna innan.
    Samma hygien gäller alla som ska röra hans mat och kärlen (glas, bestick, osv).
    Så det behöver inte vara luftburet.
    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • Cs mamma

Jag vet att jag egentligen vet men jag behöver just nu hjälp.... på fredagens begravning ska det serveras smörgåstårta och jag har redan klurat ut fyllningen men finns det någon form av bröd som C tål?
    sädesslag, mjölk, ägg, soja osv
    Jätteglad om någon skulle kunna pma mig då jag har lite för mycket för mig just nu

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Mamsie

Älsklingen 87,
    så underbart - en sån lättnad!

• Tibell
    Tibell skrev 2010-09-07 17:23:30 följande:

Detta borde väl minstingen kunna äta??

Bananpuré, Äppelpuré, Aprikospuré, Citron juice, Antioxidationsmedel (askorbinsyra)

Allergier: Mjölk, soja ( sojasläktingar), Vete (vetestärkelse) och Havre

Puffar lite !!

Hon fick några skedar av denna purén och fick bara mer och mer eksem. Så är det inget som redan står på hennes "allergi" lista är hon nog allergisk/överkänslig mot antingen äpple eller aprikos!!
  • Mamsie
    Angel Gbg skrev 2010-09-07 21:04:08 följande:
    Jag vet att jag egentligen vet men jag behöver just nu hjälp.... på fredagens begravning ska det serveras smörgåstårta och jag har redan klurat ut fyllningen men finns det någon form av bröd som C tål?
    sädesslag, mjölk, ägg, soja osv
    Jätteglad om någon skulle kunna pma mig då jag har lite för mycket för mig just nu
    Färdigköpt bröd alltså? Hmmh, vi köper ju inte bröd längre utan bakar själva,men jag ska se vad jag hittar av de vi brukade köpa förr.
    Fria www.fria.se/  Fria rutan tror jag det hette? Kolla innehållsförteckningen
    Hmmh, letar efter bageriet i Partille som har bättre sortiment av naturligt glutenfritt som Max tål...
    Garbo! så hette det!
    Kolla innehållsförteckningen i deras Toast, Quinoa, Sport och Sun.
    Tror Garbo Toast är mest likt vanligt vitt brött.
  • Tibell
    Mamsie : Ja en otrolig lättnad =) Tillochmed mannen dansade segerdansen !!! Han som inte ens trodde på allergierna från början!
Svar på tråden Allergitråden