• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Någon här vars barn är överkänsligt mot myggbett?? Stora dottern fick två bett innan och ser ut så här nu. Kan jag smörja med något för att hindra klådan??

• Eligrabbarna
    Tibell skrev 2010-09-08 15:50:26 följande:
    Någon här vars barn är överkänsligt mot myggbett?? Stora dottern fick två bett innan och ser ut så här nu. Kan jag smörja med något för att hindra klådan??

finns xylocaingel som man kan ha till barn över 2 år som jag brukar ha för jag är väldigt känslig mot myggbett. Funkar jättebra!
  • Eligrabbarna

älsklingen: hmm blev något konstigt. jag skrev:

Finns xylocaingel, för barn över 2 år, att köpa på apoteket som funkar finfint. Är sjäv väldigt känslig mot myggbett och det funkar väldigt bra. Stora sonen smörjde jag det på i somras när han fått bett under foten och han tyckte också det var bra.

• Cs mamma

Bovete är en ört men C är "ändå" allergisk

Mot myggbett som tar över hela barnet, xylocain och antihistaminer i den form man har, tavegyl, aerius, zyrlex eller något liknande kanske

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • 2små2stora
    Min tjej blir så av myggbett och jag smörjer med receptfri hydrocortisonkräm.

Här blev barn nr 3 allergiskt mot en massa.
    Hur nr 4 blir vet vi inte än men än så länge så verkar han inte få ont i magen. Men så är han bara 4 dagar
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-09-08 15:47:17 följande:
    Måste även inflika att jag sitter här med en helt underbar liten kille som kan sitta och ligga själv utan att illvråla medans jag dricker kaffe.
    Det hände typ inte med de andra barnen. Han kan sitta i mitt knä och somna. Det hände heller aldrig, vi fick aktivt "söva" dem i sjal eller liknande eller amma till sömns.
    Ha sitter och "pratar" och flinar och är nöjd och ja, det är sååå värt det!

Så ja, jag tycker det är värt att skaffa syskon Hjärta, även om man kanske får ta lite sömnbrist  av en eller annan anledning på köpet.  (Och då har jag under en månads tid sovit 2-5 timmar upphackat per natt men inte pga allergier utan pga matglad kille.)
    Underbart =) Står han på mjölkfri kost han med ???

Våra bägge har också varit väldigt "krävande" dom bebisar. Kunde ALDRIG somna i famn om det inte var för att man tvångshöll dem och nattade. De kunde heller aldrig ligga själv på golvet utan skulle alltid kånkas runt på. Nu i efterhand har man ju förstått varför och jag kan sörja lite att jag aldrig fick den där mysiga bebisen som kunde somna lugnt och fint i ens famn!!
    Minstingen var ju ändå ganska liten när mjölkallergin bekräftades ( 3 månader) men fram tills dess var hon som sagt väldigt krävande.Vet att jag blev såå avundsjuk på en kompis vars barn somnade i hennes famn utan minsta lilla knorr...SÅ ville jag med ha =(

Vi är inte heller rädda för att skaffa en tredje. Men vi har då bestämt att stå på mjölkfri kost redan från start bara för att vara på den säkra sidan. För skaffar vi en till vill jag verkligen kunna njuta av bebistiden och inte tycka den är pest och pina.Sen hoppas jag även att amningen ska funka. Har ju aldrig haft problem med mängden mjölk utan fått sluta pga av barnen inte ökade i vikt. Nu i efterhand förstod man ju att det hade med deras allergier att göra!!

På tal om annat. Nu märkts det att vädret gjort en helomvändning. Mina eksem som hållt sig borta i flera månader kommer överallt..i ljumskarna, armhålorna, knävecken mm. Tips på bästa smörjan mot torreksem...Locobase eller ???
    Såg att även stora dottern håller på att utveckla eksem i knävecken..suck
  • Allrona
    Min stora tjej (utan övriga allergier) är väldigt känslig mot myggbett och kan svullna upp ordentligt. Du kan ge tavegyl mot svullnaden och kliandet.
  • Tibell

Tack för alla snabba svar.
    Vi har xylocainsalva hemma så nu har jag smörjt det! Hoppas den värsta klådan lägger sig annars kommer hon snart ha kliat sönder huden!!

• Tibell

Finns tavegyl receptfritt?? Eller ska jag slå en pling till hennes läkare ?? Nu kommer säkert detta lägga sig under natten men tills nästa gång. Hon fick ett bett under ögat i somras som fick hela ögat att svullna igen

• Eligrabbarna

Måste fråga en sak...jag har ju berättat om min stora son som haft förstoppningsproblematik sedan han var nydödd. Han är ju 4 år nu. De har varit inne på mjölkallergi på sjukhuset och vi testade som sagt det när han var runt 1.5 år dock inte jättelång tid. Han hade mjölkfritt på dagis i 6 månader så mjölkproteinet minskade ju drastiskt men det var bara 2 veckor hemma som han var helt utan på båda ställena.

Nu till min fråga. Lilla sonen är ju veteallergisk och reagerar med eksem i ansiktet, stor uppblåst mage OCH förstoppning...är det troligt att stora sonen kan ha samma problem? Han äter ju väldigt mycket vete i pasta, bröd och liknande!
    Glutenprover är tagna 2 ggr men negativa. Tänkte ändå om det var "åt det hållet" en ev allergi ligger eller om det ändå är mer troligt med mjölk? de flesta barn växer ju ändå i från mjölkallergin så då känns det som om han borde blivit bättre men det har han ju inte.

Nu är han väldigt förstoppad. Han t o m kräktes i dag pga förstoppning.

Vad tror ni? Har läkartid via telefon nästa måndag (skulle haft i dag men hon fick akuta patienter så jag pratade bara med en ssk) och jag undrar lite vad jag ska kräva för något? Vet ju att tester absolut inte behöver visa något men undrar ändå vad som är mest troligt om det ens ÄR någon allergi

Svar på tråden Allergitråden