• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Cs mamma

Just dagar som idag är perfekt att spara i minnet och skriva dagbok om när man söker vb. Imorgon är det begravning och allt vad det medför för minnesstunden osv och som moffa var en rätt känd person här i stan så är det mycket folk inblandat och mitt i allt så måste jag försöka få i ordning så "allt" finns till C och det finns en fungerande organisation kring henne imorgon om jag råkar blinka så ingen sticker till henne något.

Jag har stått i köket sen kl 10 och är INTE klar på ännu 3-4timmar och då har jag ändå fixat allt som kunde fixas tidigare tidigare. Allt var handlat och fanns hemma men ändå tar det ca 10timmar att få ihop när  jag ser jobbet som mamma gör till resten, en handling på Coop och två telefonsamtal (catring) *morr* Ja men det är juh såå skoj med alla dessa allergier.

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Eligrabbarna

Just nu känner jag att jag håller på att tappa förståndet helt. Tror jag blivit galen! Det är nåt hela tiden känns det som. Stora killen är ju förstoppad. Ska försöka dra ner på vetet och se vad som händer.

Lillkillen har ju inte varit helt bra sedan han fick fel macka på dagis för 1½ vecka sedan. Däremot har det blivit HEMSKT i dag! Hemskt!! Hela förra året spelar upp sig igen. Magen är gigantisk och han har ett HEMSKT humör. Vet inte hur många ggr jag fått ta honom under armen och ha en sparkandes och skrikandes 1.5 åring vråla genom stan/i trädgården/på gatan...INGET har passat honom.

I kväll så ville han ha mat. Jag hade gjort maten färdig. Han satte sig vid bordet och började skrika ohämmat för maten passade minsann inte honom. Till slut fick jag nog så jag tog in honom på hans rum (stängde givetvis inte dörren) för han brukar lugna ner sig när han får vara själv en stund för det hjälper inte vad jag gör eller inte gör, allt är fel. Sagt och gjort...han höll på i minst 25 minuter; skrek, kastade saker och var allmänt förbannad. Efter ca 25 min kom han ut och sa "bat (mat) mamma?". han sattee sig vid bordet. Han skrek i kanske 5 min till men jag ignorerade honom för jag bara vägrar göra annat mat till honom. Sedan (medan jag INTE tittade) slukade han hela portionen!!!

Detta beteende är PRECIS det "problem" vi haft senaste halvåret och det blev ju obefintligt efter att vi tog bort vete, men nu är det som sagt tillbaka. Vet inte vad han fått i sig som är vete i. I går åt vi på restaurang men jag hade tagit med en burkmat som han ignorerade så allt han åt var majs och sedan några pommes från makens tallrik.
    Hemma har han bara ätit mat som han tål.
    Han fick några godisbitar i går också men det får han varje lördag också och det brukar han inte reagera med magont på.
    I natt sa maken att sonen vaknade och var precis likadan. Sparkade och skrek och inget var bra

Blir komplett galen!

• 2små2stora
    Eligrabbarna skrev 2010-09-09 17:28:17 följande:
    Just nu känner jag att jag håller på att tappa förståndet helt. Tror jag blivit galen! Det är nåt hela tiden känns det som. Stora killen är ju förstoppad. Ska försöka dra ner på vetet och se vad som händer.

Lillkillen har ju inte varit helt bra sedan han fick fel macka på dagis för 1½ vecka sedan. Däremot har det blivit HEMSKT i dag! Hemskt!! Hela förra året spelar upp sig igen. Magen är gigantisk och han har ett HEMSKT humör. Vet inte hur många ggr jag fått ta honom under armen och ha en sparkandes och skrikandes 1.5 åring vråla genom stan/i trädgården/på gatan...INGET har passat honom.

I kväll så ville han ha mat. Jag hade gjort maten färdig. Han satte sig vid bordet och började skrika ohämmat för maten passade minsann inte honom. Till slut fick jag nog så jag tog in honom på hans rum (stängde givetvis inte dörren) för han brukar lugna ner sig när han får vara själv en stund för det hjälper inte vad jag gör eller inte gör, allt är fel. Sagt och gjort...han höll på i minst 25 minuter; skrek, kastade saker och var allmänt förbannad. Efter ca 25 min kom han ut och sa "bat (mat) mamma?". han sattee sig vid bordet. Han skrek i kanske 5 min till men jag ignorerade honom för jag bara vägrar göra annat mat till honom. Sedan (medan jag INTE tittade) slukade han hela portionen!!!

Detta beteende är PRECIS det "problem" vi haft senaste halvåret och det blev ju obefintligt efter att vi tog bort vete, men nu är det som sagt tillbaka. Vet inte vad han fått i sig som är vete i. I går åt vi på restaurang men jag hade tagit med en burkmat som han ignorerade så allt han åt var majs och sedan några pommes från makens tallrik.
    Hemma har han bara ätit mat som han tål.
    Han fick några godisbitar i går också men det får han varje lördag också och det brukar han inte reagera med magont på.
    I natt sa maken att sonen vaknade och var precis likadan. Sparkade och skrek och inget var bra

Blir komplett galen!
    Pommes skulle jag gissa på. 

I frityroljan så friteras det mesta även sånt med panering. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Tibell

ELI : Usch stackars lillkillen och vad jobbigt ni måste ha det nu =(
    Lite tankar bara.
    Är kinderna också röda?? Är dem det vet ni ju helt säkert att han fick i sig vete igår. Och då kanske via pommesen ?? Eller om han kommit i kontakt med någon annan mat som innehåller vete
    En annan tanke är att han kanske är förstoppad ?? Han hade väl lite problem  med hård mage för någon dag sedan ?? Stora dottern blir jätte stor om magen om det går lite för långt emellan bajsningarna!! Och när hon är förstoppad får hon ett sjujäkla humör! Blir arg, ledsen och skriker för ingenting
    Hoppas ni snart kan komma på vad som är fel och att han snart mår bra igen

Kram

• Eligrabbarna
    Tibell skrev 2010-09-09 19:28:04 följande:
    ELI : Usch stackars lillkillen och vad jobbigt ni måste ha det nu =(
    Lite tankar bara.
    Är kinderna också röda?? Är dem det vet ni ju helt säkert att han fick i sig vete igår. Och då kanske via pommesen ?? Eller om han kommit i kontakt med någon annan mat som innehåller vete
    En annan tanke är att han kanske är förstoppad ?? Han hade väl lite problem  med hård mage för någon dag sedan ?? Stora dottern blir jätte stor om magen om det går lite för långt emellan bajsningarna!! Och när hon är förstoppad får hon ett sjujäkla humör! Blir arg, ledsen och skriker för ingenting
    Hoppas ni snart kan komma på vad som är fel och att han snart mår bra igen

Kram
    Nä förstoppad är han inte. gav t o m laktulos i går just ifall att men han har bajsat bra och normal konsistens så det är det inte. Däremot kan det ju vara pommesen täänkte inte så långt...

han är röd om kinderna, men inte jätteröd, men han har ju varit röd sedan han fick mackan förra veckan...tar ju ett tag innan det försvinner.
  • Tibell

Eli : Då är det kanske pommesen då. Hör med K Kavat, Hennes son är ju super känslig mot vete. Hon kanske vet om det kan finnas spår av vete på fritirad pommes !!

• Eligrabbarna
    Tibell skrev 2010-09-09 19:46:32 följande:
    Eli : Då är det kanske pommesen då. Hör med K Kavat, Hennes son är ju super känslig mot vete. Hon kanske vet om det kan finnas spår av vete på fritirad pommes !!
    ja uppenbarligen är sonen EXTREMT känslig...trodde inte han var så känslig faktiskt...men får väl jobba mer på att vara noga!
  • AAEV

äsklingen: Hon kliar sig i ögonen o näsan rinner ofta, särskilt när hon ligger i sängen eller jag städar/byter lakan. Jag är ju allergisk mot det så jag känner igen symptomen... vi ska ta prover nästa gång vi ska till sjukhuset...

• Tibell
    FrökenLindström skrev 2010-09-09 20:47:22 följande:
    äsklingen: Hon kliar sig i ögonen o näsan rinner ofta, särskilt när hon ligger i sängen eller jag städar/byter lakan. Jag är ju allergisk mot det så jag känner igen symptomen... vi ska ta prover nästa gång vi ska till sjukhuset...
    Okej tack !
    Stackars liten =( Hoppas ni får svar på proverna!!

Vi misstänker ju stora eftersom hon nästan alltid är precis igentäppt i näsan när hon vaknar på morgonen..sen övergår det till rinnsnuva när hon klivit upp.
    Ska be dem testa kvalster och damm nästa gång vi ska dit ( har också kvalster och dammallergi)
  • ViFrånLandet

Oj vad ni skriver, hinner inte med Flört

Vad roligt att så många ville dela med sig om hur det var/är för er med syskon/inte syskon! Vet inte om jag blev så mycket klokare hur jag själv vill göra men ni lyckades få mig ur ekorrhjulet för ett tag i alla fall och det tackar jag mycket för!

Annars har det hänt en hel del här hemma. Det började med att sonen fick vad vi tror var 3 dagarsfebern förra veckan så att inskolningen hos dagmamman blev uppskjuten... I måndags var vi i alla fall dit och allt kändes bra... På tisdagen berättade hon att hon pratat med sin chef om Gabriel och allt runtomkring honom, om hennes oro för att göra fel och att inte hinna med städning osv efter maten då samtliga 09or (fyra stycken) behöver sova direkt efter lunchen... Hon ville dock prova under en period för att sedan utvärdera, nämnde till och med att hon funderat på att ansöka om hjälp med G (en assistent alltså) om det var möjligt. Samtalet kändes bra och vi skulle tillbaka på onsdagen för ytterligare en inskolningsdag... Så blev det dock inte, blev uppringd av skolchefen igår morse och hon sa att de (kommunen) bestämt att han skulle börja dagis istället, för allas bästa. Så hastigt och lustigt fick vi åka på möte med förskolans personal och kokerska och idag började vi skola in honom... Det snurrar ganska duktigt i huvudet nu kan jag lova men de verkar jätteduktiga och kokerskan hade haft med både allergier och glutenintolerans att göra förut, dock inte så mycket på ett och samma barn, men hon kändes kompetent!

Var där 9-14 idag och det gick bra. Han åt frukt med de andra utan problem på förmiddagen och på lunchen fick han sitta i ett annat rum, på kanten av bordet brevid en fröken, mitt emot G var det en tom plats och sen satt det två stora barn där. Kändes jättebra! Dock hade de inga plasttallrikar, muggar etc de vågade använda till G då allt var så¨repigt (de har redan beställt nya till honom, snabba ryck!). Efter lunchen tvättades han och stoppades i vagnen för att somna (vilket han gjorde på två röda, jobbigt att vara på dagis tydligen, hihi) och sedan blev det sanering av bord, stolar och golv - jättenoga var hon som städade!

En annan bra sak som de kommit fram till igår efter vårt lilla möte var att playdoo-leran skulle vara undangömd de dagar G är där. Så himla skönt att de tar det på allvar och att vi inte behövde påpeka det utan att det var en självklarhet från deras sida! De skulle även kolla över andra saker/aktiviteter etc som kan vara dåligt för G - jisses vad engagerade de är, blir alldeles varm inombords Skrattande De frågade även hur illa det är med hans hundallergi, om han reagerar på hundhår från de andra barnens kläder, om hans kläder måste hängas separat osv (det behövs dock inte, hittills har han bara reagerat i direkt kontakt utomhus och luftburet inomhus hos folk med hund.)

Hoppsan, blev visst en hel novell... Undrar om någon ens orkar läsa? Aja, nu har jag fått ut mig det jag ville i alla fall så nu ska jag skulla isäng och förhoppningsvis sova ytterligare en hel natt, det vore Gabriels tredje i rad i så fall - halleluja!

Svar på tråden Allergitråden