• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Usch..hennes lår blev bara mer och mer svullet och det kliade såå på henne =( Hon hade dessutom fått ett bett i pannan med och svullnaden spred sig ner mot ögat!
    Xylocainsalvan hjälpte lite men det fortsatte ju att svullna och klia.
    Tycker ni jag ska ringa hennes allergiläkare i morgon och be honom skriva ut något ?? Eller är myggsäsongen snart slut..kanske inte är lönt ??

Sen har jag en annan fundering jag tänkte ta upp med er.
    Vi vet ju om att stora hönan inte tål mjölkprotein och reagerar med svullen mage, magont, gnäll, förstoppning och sen sitter hon vaken i flera timmar samma natt.
    Nu när hon står på strikt mjölkfri kost sover hon bättre och gnäller mindre. Men däremot är hon jätte svullen om magen titt som tätt och har lite problem med bajseriet och är förstoppad.
    Kan det vara så att magen inte hunnit läka efter provoceringarna sen i somras eller kan det kanske vara någon mer allergi??
    Jag hoppas verkligen inte det. För de senaste 7 månaderna har barnen tillsammans fått 9 allergier. Känns som att det räcker nu...minst sagt =(

• Eligrabbarna
    Tibell skrev 2010-09-08 20:22:23 följande:
    Usch..hennes lår blev bara mer och mer svullet och det kliade såå på henne =( Hon hade dessutom fått ett bett i pannan med och svullnaden spred sig ner mot ögat!
    Tycker ni jag ska ringa hennes allergiläkare i morgon och be honom skriva ut något ?? Eller är myggsäsongen snart slut..kanske inte är lönt ??

Vi vet ju om att stora hönan inte tål mjölkprotein och reagerar med svullen mage, magont, gnäll, förstoppning och sen sitter hon vaken i flera timmar samma natt.
    Nu när hon står på strikt mjölkfri kost sover hon bättre och gnäller mindre. Men däremot är hon jätte svullen om magen titt som tätt och har lite problem med bajseriet och är förstoppad.
    Kan det vara så att magen inte hunnit läka efter provoceringarna sen i somras eller kan det kanske vara någon mer allergi??
    Jag hoppas verkligen inte det. För de senaste 7 månaderna har barnen tillsammans fått 9 allergier. Känns som att det räcker nu...minst sagt =(
    Det är inte så att hon får i sig något litet då o då och därför bara reagerar med svullen mage o om hon får i sig mer så reagerar hon mer med ont i magen?
  • Tibell
    Eligrabbarna skrev 2010-09-08 20:25:30 följande:
    Det är inte så att hon får i sig något litet då o då och därför bara reagerar med svullen mage o om hon får i sig mer så reagerar hon mer med ont i magen?
    Jo så tror jag med att det är. Men vad är det hon får i sig som hon reagerar på?? Vi har inga mjölkprodukter hemma och på dagis äter hon ju . Känns inte som att det kan vara mjölken!
  • Kavat

Hur är det med soja, ärtor mm?
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-09-08 15:56:53 följande:
    Underbart =) Står han på mjölkfri kost han med ???

Våra bägge har också varit väldigt "krävande" dom bebisar. Kunde ALDRIG somna i famn om det inte var för att man tvångshöll dem och nattade. De kunde heller aldrig ligga själv på golvet utan skulle alltid kånkas runt på. Nu i efterhand har man ju förstått varför och jag kan sörja lite att jag aldrig fick den där mysiga bebisen som kunde somna lugnt och fint i ens famn!!
    Minstingen var ju ändå ganska liten när mjölkallergin bekräftades ( 3 månader) men fram tills dess var hon som sagt väldigt krävande.Vet att jag blev såå avundsjuk på en kompis vars barn somnade i hennes famn utan minsta lilla knorr...SÅ ville jag med ha =(

Vi är inte heller rädda för att skaffa en tredje. Men vi har då bestämt att stå på mjölkfri kost redan från start bara för att vara på den säkra sidan. För skaffar vi en till vill jag verkligen kunna njuta av bebistiden och inte tycka den är pest och pina.Sen hoppas jag även att amningen ska funka. Har ju aldrig haft problem med mängden mjölk utan fått sluta pga av barnen inte ökade i vikt. Nu i efterhand förstod man ju att det hade med deras allergier att göra!!

På tal om annat. Nu märkts det att vädret gjort en helomvändning. Mina eksem som hållt sig borta i flera månader kommer överallt..i ljumskarna, armhålorna, knävecken mm. Tips på bästa smörjan mot torreksem...Locobase eller ???
    Såg att även stora dottern håller på att utveckla eksem i knävecken..suck
    Jag äter ju som sagt lite special själv, så nu är det utan sädesslag/gluten, ägg och mjölk. Men vi äter ju typ aldrig skaldjur, baljväxter osv pga barnen, så det är utan lite mer saker till skulle jag tro. Lök har vi inte i maten pga maken, jo lökpulver men inte vanlig lök. Så det är nog lite special ja.
    Är rätt försiktig i och med att han bökar och stökar så på natten när han ska bajsa, rapa osv,  Men dagtid är det tydligen inte lika jobbigt.
  • Kavat

Slutar det inte svullna så åk in akut! Det kan ge allvarliga reaktioner och man kan vara så allergisk mot myggbett att man svimmar, får andnöd osv.
    Tavegeyl eller aerius. Aerius finns i smälttabletter som är smidiga att alltid ha med sig. Tavegyl är ju sövande, så att ge mitt på dagen känns lite sådär tycker jag, plus att man ibland vill ha koll så de inte blir sömniga av annan orsak, men det där borde ju läkaren ha koll på?!
  • Mamsie
    Tibell skrev 2010-09-08 15:50:26 följande:
    Någon här vars barn är överkänsligt mot myggbett?? Stora dottern fick två bett innan och ser ut så här nu. Kan jag smörja med något för att hindra klådan??
    Sådär blir jag av myggbett ibland - och det är den enda allergin vad jag vet, ja tillsammans med bi/geting och ev huggorm. 
    Bedöva först med Xylocain, ge antihistamin i någon form (lite extra då och då är inte farligt). Efter 10 minuter när Xylocainet gett effekt: torka av och sätt på medelstark kortisonsalva, eller mild kortison om inget annat finns.  
    Smörj med kortison nån dag tills det stillat sig. Ge ev också antihistamin.  
    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-09-08 20:30:05 följande:
    Hur är det med soja, ärtor mm?

Hmm.. Vi misstänkte ju soja innan sommaren eftersom hon vaknade på nätterna och hade ont i magen när hon hade sojamjölk i vällingen. Sen dess har vi kört på havremjölk och helt enkelt glömt bort att hon reagerade på sojamjölken ( vi tror det i allafall)

Men jag tror inte hon får i sig någon soja. Isåfall sojasläktingar i isglass som hon får någon gång i veckan!!
    Hur ska vi testa då?? Att ge henne 1 tsk sojamjölk och reagerar hon på den kan det kanske vara så att hon också reagerar på sojasläktingar ??

Suck vad trött jag blir. Varför räckte inte 9 nya allergier på bägge barnen de senaste halvåret..Vad händer ????

Jag hoppas att det är så att tarmarna inte hunnit läka bara

• Tibell
    Kavat skrev 2010-09-08 20:36:56 följande:
    Slutar det inte svullna så åk in akut! Det kan ge allvarliga reaktioner och man kan vara så allergisk mot myggbett att man svimmar, får andnöd osv.
    Tavegeyl eller aerius. Aerius finns i smälttabletter som är smidiga att alltid ha med sig. Tavegyl är ju sövande, så att ge mitt på dagen känns lite sådär tycker jag, plus att man ibland vill ha koll så de inte blir sömniga av annan orsak, men det där borde ju läkaren ha koll på?!
    Usch vad orolig jag blir nu =( Hon liggern och sover nu. Ska in och kolla till henne och se så att hon mår bra!!
    Vi har ju ingen form av antihistamin hemma men ska se till att hemma redan i morgon.
    Och får vi typ Aerius borde väl det hjölpa mot hennes gräsallergi som fortfarande besvärar henne!! Ögonen kliar och näsan borde rinner och kliar så fort vi är ute
  • Kavat
    Eligrabbarna skrev 2010-09-08 18:50:06 följande:
    Måste fråga en sak...jag har ju berättat om min stora son som haft förstoppningsproblematik sedan han var nydödd. Han är ju 4 år nu. De har varit inne på mjölkallergi på sjukhuset och vi testade som sagt det när han var runt 1.5 år dock inte jättelång tid. Han hade mjölkfritt på dagis i 6 månader så mjölkproteinet minskade ju drastiskt men det var bara 2 veckor hemma som han var helt utan på båda ställena.

Nu till min fråga. Lilla sonen är ju veteallergisk och reagerar med eksem i ansiktet, stor uppblåst mage OCH förstoppning...är det troligt att stora sonen kan ha samma problem? Han äter ju väldigt mycket vete i pasta, bröd och liknande!
    Glutenprover är tagna 2 ggr men negativa. Tänkte ändå om det var "åt det hållet" en ev allergi ligger eller om det ändå är mer troligt med mjölk? de flesta barn växer ju ändå i från mjölkallergin så då känns det som om han borde blivit bättre men det har han ju inte.

Nu är han väldigt förstoppad. Han t o m kräktes i dag pga förstoppning.

Vad tror ni? Har läkartid via telefon nästa måndag (skulle haft i dag men hon fick akuta patienter så jag pratade bara med en ssk) och jag undrar lite vad jag ska kräva för något? Vet ju att tester absolut inte behöver visa något men undrar ändå vad som är mest troligt om det ens ÄR någon allergi
    Jag misstänker ju tyvärr alltid allergier/överkänsligheter i första hand när man hör om barn som är förstoppade, eller inte sover, har eksem osv.

Visst tester i all ära, men av de veteallergikerna som hänger här är det väl bara någon (trållmors) barn som visar på prick/Rast.
    Så då är enda sättet att utesluta och provocera, men ta det med läkaren, för jag gissar att ni behöver intyg till dagis.

Vete är väl också rätt känt för att skapa förstoppning som symptom (eller diarré) men för att veta så behöver ni ju kolla. 2 veckor utan mjölk när det bara är magen är för kort tid för att veta. Och är det då t.ex soja eller ägg eller något annat också så hjälper det ju sällan att få bort en sak utan du behöver ofta ha bort allt.
Svar på tråden Allergitråden