• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Mamsie
    Älsklingen87
    Max var kroniskt förstoppad, och det var anledningen till att vi "tvingade till oss" en remiss till en allergikonsulent som gör patchtester/lapptester. Vi hade ju tidigare testat positivt på mjölk och soja, så mjölk o soja kunde inte orsaka hans förstoppning. Blodprover och pricktest på vete visade negativt på honom. 

Allergikonsulenten tyckte han reagerade ganska typiskt spannmålsallergi så hon satte de lapparna, plus ägg.
    Jag frågade om vi kunde göra patchtest hemma?
     Hon avrådde bestämt då efterföljande patchtest kunde visa falskt då man "provocerat" hudcellerna att reagera.
    Man riskerar då att bli utan det diagnosverktyget. Då återstår bara pricktest eller blodprov som bevisligen har visat fel flera gånger, och elimination/provokation!  

~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • Tibell

Så här ser hon ut nu =( Betydligt mer svullen nu än tidigare. Men jag är själv hemma med bägge barnen så jag kan inte åka in. Nu sover hon gott och verkar inte påverkad. Ska man avvakta och ta kontakt med läkaren i morgon och be om att få Aerius??

Kallas detta allergi eller överkänslighet ?? Och innebär detta att hon kanske också reagerar på getingstick ?
  • Tibell

Mamsie : Okej tack. Vi får nog börja med att kontakta hennes läkare och sen testa ta bort soja/sojasläktingar

• Eligrabbarna
    Kavat skrev 2010-09-08 20:43:46 följande:
    Jag misstänker ju tyvärr alltid allergier/överkänsligheter i första hand när man hör om barn som är förstoppade, eller inte sover, har eksem osv.

Visst tester i all ära, men av de veteallergikerna som hänger här är det väl bara någon (trållmors) barn som visar på prick/Rast.
    Så då är enda sättet att utesluta och provocera, men ta det med läkaren, för jag gissar att ni behöver intyg till dagis.

Vete är väl också rätt känt för att skapa förstoppning som symptom (eller diarré) men för att veta så behöver ni ju kolla. 2 veckor utan mjölk när det bara är magen är för kort tid för att veta. Och är det då t.ex soja eller ägg eller något annat också så hjälper det ju sällan att få bort en sak utan du behöver ofta ha bort allt.
    jag tror inte det skulle vara något problem att ta bort vete utan intyg till dagis (lilla sonen har ju det) men jag vill ändå inte göra det utan att prata med läkaren först, även om vi redan tagit glutenprover på stora killen.

Kanske ändå bäst att börja med mjölken trots allt...vete vore ju dock enklare med tanke på att lilla sonen redan äter vetefritt får se vad läkaren säger. har dock inte tid med henne förrän om 1½ vecka. De hade ingen tid tidigare så frågan är om vi ska göra nåt på egen hand först?! Gaahhh blir tokig!!

Har precis fått lilla sonen att må bra (när han nu inte får i sig nåt av misstag) o sen blir stora sonen sämre. Han har ju varit dålig mer eller mindre sedan han föddes men mellan "attackerna" (en sån han har nu) så mår han ju bra, men jag börjar misstänka att det är pga magen som han t ex har svårt att koncentrera sig och sitta still. Har inte tänkt på det förut men ju mer jag tänker på det desto mer troligt känns det. Han är nämligen en OTROLIGT lugn kille egentligen så när han blir sådär ofokuserad och har svårt att sitta still känns som något som "inte är han". Man lär ju sig mer och mer...mkt tack vare lillkillen som vi ju sett en otrolig förändring när han inte får i sig vete gällande hans humör.
  • Miralicia
    Tibell skrev 2010-09-08 20:54:47 följande:

Så här ser hon ut nu =( Betydligt mer svullen nu än tidigare. Men jag är själv hemma med bägge barnen så jag kan inte åka in. Nu sover hon gott och verkar inte påverkad. Ska man avvakta och ta kontakt med läkaren i morgon och be om att få Aerius??

Kallas detta allergi eller överkänslighet ?? Och innebär detta att hon kanske också reagerar på getingstick ?
    Såna bett, fast ännu värre är det jag får av myggen vid närmaste badplatsen. De svullnar upp mer och mer under den dagen som jag fått dem och är som hårda illröda ödem framåt kvällen. Nästa dag så har det röda gått ner även om "ödemknölen" är kvar och ömmar och sen nästa dag har den gått ner och är borta. antihistamin hjälper inte det minsta i mitt fall - märker ingen skillnad

Eftersom det bara är av myggor som håller till vid badet jag blir sån av och inte andra myggbett så gissar jag att det är särskild sorts myggor som är i majoritet just där. Gissar att det är den myggsort som avses i den text en tjej på ett annat forum snabbgooglade fram lite info härom dagen:

"Den mer aggressiva stickmyggan Aedes sticitus” kallas för översvämningsmyggan eller våtmarksmyggan. Denna mygga sticker oftast direkt och är aktiv dygnet runt och sticket kliar väsentligt mer än ett stick från skogsmyggan. Våtmarksmyggan finns normalt i våtmarkerna, men på senare år på grund av mer nederbörd, översvämningar och mildare klimat har den spridit sig över landet.

Översvämningsmyggan är som mest aktiv i områdena kring Dalälven men på senare år har den dykt upp i Kristianstad och i trakterna kring Skövde. Sticitus förekommer främst under sensommaren och tidig höst och kan lägga ägg flera gånger. Så länge vattentemperaturen är minst 10 grader kan den överleva. Äggen kan finnas i marken under lång tid och kläcks när vatten når dem."

Eftersom de kliar betydligt mer så är det nog inte så konstigt om det blir kraftigare reaktioner.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Tibell

Miralicia : Usch vad otäckt med såna myggbett =( Fast i dotterns fall handlar det om en vanlig skogsmygga!! Hoppas i allafall att det är borta i morgon!!

• Miralicia
    Tibell skrev 2010-09-08 21:42:53 följande:
    Miralicia : Usch vad otäckt med såna myggbett =( Fast i dotterns fall handlar det om en vanlig skogsmygga!! Hoppas i allafall att det är borta i morgon!!
    Att lyckas se skillnad på skogsmygga och "översvämningsmygga" är nog svårt vid första anblick, det kan nog finnas olika myggsorter på samma ställen.

Mina lår och ben var jätteläckra efter senaste besöket vid närmsta badplatsen knallröda hårda och ömma ödem som var över 20 cm i diameter på låren och som gick omlott med varandra. Obestämd Sen dess så har jag inte varit där utan det har varit mormor som har fått gå och bada med dem där (och de får inte såna reaktioner).
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Tibell
    Miralicia skrev 2010-09-08 22:02:34 följande:
    Att lyckas se skillnad på skogsmygga och "översvämningsmygga" är nog svårt vid första anblick, det kan nog finnas olika myggsorter på samma ställen.

Mina lår och ben var jätteläckra efter senaste besöket vid närmsta badplatsen knallröda hårda och ömma ödem som var över 20 cm i diameter på låren och som gick omlott med varandra. Obestämd Sen dess så har jag inte varit där utan det har varit mormor som har fått gå och bada med dem där (och de får inte såna reaktioner).
    Haha jaha =) Jag trodde bara det fanns i närheten av vatten och vi bor i ett litet samhälle mitt i skogen =)
  • Tibell
    FrökenLindström skrev 2010-09-08 14:51:18 följande:
    Ang. Syskon... Vår äldsta är ju inte allergisk mot någonting medans lillan har allt typ. Men vi är inte rädda för att skaffa syskon utan det blir nog framöver nångång. Dock inte lika tätt denna gången! (skiljer 13 mån).

Har nog frågat innan, men ni som sökt vårdbidrag - hur har det gått?
    Funderar på att söka nu för lillan då hon antagligen är kvalster/dammallergiker också och städning/tvätt tar sån tid och det kostar (måste köpa en ny allergisammsugare snart också . den gamla börjar ge upp)-
    Är det nån idé?
    Hon har astma (medicinerar 2 ggr per dag + extra vid behov, hon får inte astmaanfall jätteofta), och så tål hon inte mjölk,soja,baljväxter,ägg och så antagligen pälsdjur, pollen o damm/kvalster.
    På vilket sätt misstänker ni kvalsterallergi hos eran lilla ??
    Lite nyfiken eftersom vi misstänkte/misstänker det hos våran stora !!

Jobbigt med så många allergier hos lillan =( Våran minsting har ju en hel del hon med lär väl säkert inte vara klar med sin "allergilista"
  • Mama Law

Är så förbannad att dom inte får tummarna ur på fk. Det är 2 veckor sen jag ringde sist och eftersom jag inte hört nåt så ringde jag idag igen..... och tror ni den hade kommit vidare näää ligger fortfarande för kvalitetssäkring. Helt J...LA otroligt att den ska få ligga från juni och inte är kvalitetssäkrad än....

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
Svar på tråden Allergitråden