• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Eligrabbarna

Förstår inte det faktiskt. Visst, ju mindre mjölk man dricker desto känsligare för laktos blir man oftast, men mjölk i sig är ju inte direkt superviktigt. Kalcium kan man ju få i sig genom mjölkfria alternativ. I övrigt ser jag, som har två "magbarn", mjölk bara som något ont. Massor av socker och gör mest skit med tanke på barns känsliga magar. Ser man bara till att de får i sig kalcium tycker jag inte det är nåt problem, men det är bara min egen uppfattning

• Blå Flygare

Fördelen med mjölk är att det är energirikt och proteinrikt. Om barnen äter lite kött - vilket många barn gör - är mjölk en bra källa att öka proteinintaget med. Men har man barn som går upp bra i vikt och äter ordentligt med kött så funker det ju bra att ta bort mjölken och bara ersätta kalciumet.

• Tibell

Ett litet bett på ett chips och nu sitter vi här sen en timme tillbaka ...=( Hoppas snart hon vill lägga sig igen,,,lillpluttan!

• ViFrånLandet
    Tibell skrev 2010-09-18 03:49:04 följande:
    Ett litet bett på ett chips och nu sitter vi här sen en timme tillbaka ...=( Hoppas snart hon vill lägga sig igen,,,lillpluttan!
    Usch då, stackars stora tjejen! =( Hoppas hon somnade om ganska snart och att hon mår bra idag!
  • ViFrånLandet
    ViFrånLandet skrev 2010-09-17 07:21:26 följande:

Har en liten fundering ang VB; påverkar det hur mycket man får jobba? Dum fråga kanske men jag tänkte om det jämställs med att att vara delvis sjukskriven eller så..?

Puffar lite på min fråga om VB... Har läst på astma och allergiförbundets hemsida men hittar inte svaret där...
  • ViFrånLandet

Ringde allergimottagningen igår men blev vidareskickad då de inte tar emot så små barn, vet dock inte riktigt vart jag hamnade sen då jag blev vidarekopplad till nästa ställe. Kvinnan jag pratade med då var väldigt trevlig och tillmötesgående och tyckte absolut att vi skulle byta sjukhus, hon suckade när jag sa vilken läkare sonen har så jag misstänker att hon haft med henne att göra förut. Dock var det inte med den här kvinnan jag skulle prata med egentligen så jag fick ett nytt telefonnummer att ringa, ska ringa under telefontiden på måndag. Det behövdes ingen remiss dit sa hon utan vi hade rätt att byta ändå Glad

Sonen var rent ut sagt hemsk igår, jag trodde jag skulle gå sönder av hans gnällande, gråt och skrik! Men det kunde han så klart inte hjälpa, märktes tydligt att han hade ont i magen... Så nu skippar vi allt vad vetestärkelse heter!

Någon som har något lämpligt brödrecept till en 13månaders med bara två tänder utan vete (vetestärkelse), majs, havre, ägg, mjölk och soja? Vet inte om det ens är lönt att prova med naturligt glutenfritt då han reagerar mycket kraftigare på majs än han gör på vete... Mjöler som vi vet funkar är teffmjöl, rismjöl och bovete.

• Allrona

Min stora som inte är allergisk har aldrig gillat mjölk och därför inte druckit det. Hon har ju däremot fått i sig mjölk genom maten tidigare. Nu när lilla inte tål mjölk har vi tagit bort allt utom ost som vi stora äter hemma, annars äter vi helt mjölkfritt hela familjen. Stora tjejen äter ju mjölk i maten i skolan så jag anser att hon får i sig tillräckligt utan att vi använder mjölkproduktwr hemma

• Cs mamma
    ViFrånLandet skrev 2010-09-18 07:50:07 följande:
    Puffar lite på min fråga om VB... Har läst på astma och allergiförbundets hemsida men hittar inte svaret där...
    Du får jobba precis så mycket du vill det är en ersättning för ditt merarbete
    R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • ViFrånLandet
    Angel Gbg skrev 2010-09-18 09:04:53 följande:
    Du får jobba precis så mycket du vill det är en ersättning för ditt merarbete
    Tack för ditt svar! Glad
Svar på tråden Allergitråden