• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Kavat skrev 2010-10-04 14:02:13 följande:
    Coop Magi har bytt skepnad till 12pack. Någon som sett den och läst innehållsförteckning? Här har den bara försvunnit från glassdisken... Vet ju inte om det är idé att beställa eller inte... Beställningnr 12-pack för butiken är 42275.

Tillägg: ispinnarna hallon/päron
  • t0va

*suck* jag ringde barnkliniken för att få hjälp men får höra att det krävs remiss från bvc... de som i måndags sa att alla barn har ont i magen och kräks massor. Vi har inte råd att köpa mjölkfri ersättning utan recept, har köpt 2 burkar nu på 1 vecka, det kommer kosta oss över 1500kr/månad om vi inte får recept mot 300kr med den vanliga maten.

Jag vill verkligen inte gå tillbaka till den nu när han äntligen får må bra, han skrattar när vi plockar upp honom, sover länge på natten runt 4 timmar mot 1-2 timmar förut och gallskrikande. Jag är så trött men måste ju kämpa fast jag fatta inte hur. Min man har fått en krisreaktion pga. den svåra förlossningen och jag mår inte heller bra så vi kämpar massor för att bara överleva så ska vi behöva bråka mot vården också.

Jag har en okänd sjukdom och varit sjuk i 4år så vi har bråkat med vården massor för mig, trodde de i alla fall skulle ordna hjälp för liten som är 7 veckor och inte kan fajta för sig själv.

SKa man behöva stoppa i sitt barn saker den troligen inte tål och mår dåligt av för att våren inte är smidig?

• Kavat
    Shea 1 skrev 2010-10-03 21:40:54 följande:
    Hej!
    Hoppas det är ok att jag ställer några frågor. Jag har frågat lite här förut också..

Jag har alltid misstänkt någon slags allergi hos vår son (2,5 år). Han har haft stora problem med eksem. Efter mycket tjat fick vi göra några tester (ägg, mjölk, torsk, mandel) på bvc som inte visade något. Jag har alltid upplevt mig som nonchalerad (nästan kränkt) på bvc och barnmott.

Igår svällde vår son upp kraftigt runt munnen/ansiktet/ögonen i samband med måltid och vi fick åka ambulans till akuten. Nu är vi hemma och längre fram ska en allergiutredning startas.

Troligen var det jordnötssmöret i Thaigrytan han reagerade på. 
    Mina frågor: Ska jag kräva allergitester även på soyabönor, ärtor osv? Läkaren på akuten trodde inte att den allergiska reaktionen kunde sättas i samband med hans eksem.

Är det något annat jag ska tänka på i samband med utredningen?
    Kan väl också tilläggas att han
    * går upp väldigt dåligt i vikt
    * har hoppat ner även på längdkurvan
    * aldrig har fast avföring, alltid "komockekonsistens" (det kanske bara vi lantisar vet vad det är...)

F*N!!!! att jag inte stått på mig ännu mer, men jag har hela tiden fått höra "Han ser så pigg ut" och "Nej du DET DÄR gör vi inget åt" (naturligtvis har han nästan alltid råkat se fin ut i huden när vi kommit till läkare).
    Den här gången ska jag skriva ut bilder på hur hans eksem ser ut när de är som värst.

Förlåt om jag skrev långt, men jag är fortfarande jätteupprörd och ledsen för det som hände igår. Jag trodde att han skulle dö...
    Usch vad otäckt! Det låter i mina öron som han har allergi mot något mer än jordnöt. Soja ligger ju nära till hands, men hänger ibland ihop med mjölkprotein och/eller ägg. Kolla gärna mina bloggar och utanallt.blogspot.com mm för mer info. Kram!
  • Kavat
    t0va skrev 2010-10-04 14:03:08 följande:
    *suck* jag ringde barnkliniken för att få hjälp men får höra att det krävs remiss från bvc... de som i måndags sa att alla barn har ont i magen och kräks massor. Vi har inte råd att köpa mjölkfri ersättning utan recept, har köpt 2 burkar nu på 1 vecka, det kommer kosta oss över 1500kr/månad om vi inte får recept mot 300kr med den vanliga maten.

Jag vill verkligen inte gå tillbaka till den nu när han äntligen får må bra, han skrattar när vi plockar upp honom, sover länge på natten runt 4 timmar mot 1-2 timmar förut och gallskrikande. Jag är så trött men måste ju kämpa fast jag fatta inte hur. Min man har fått en krisreaktion pga. den svåra förlossningen och jag mår inte heller bra så vi kämpar massor för att bara överleva så ska vi behöva bråka mot vården också.

Jag har en okänd sjukdom och varit sjuk i 4år så vi har bråkat med vården massor för mig, trodde de i alla fall skulle ordna hjälp för liten som är 7 veckor och inte kan fajta för sig själv.

SKa man behöva stoppa i sitt barn saker den troligen inte tål och mår dåligt av för att våren inte är smidig?
    Byt läkarre! Åk in akut, till vc eller vad som helst. Byt bvc, ja, stå på dig. Vad har ni för ersättning nu? Kanske någon här kan hjälpa tillfälligt?

Vad har du för okänd sjukdom? Inget som kan relateras till allergi/intolerans? Jag fick själv reda på att jag var glutenintolerant för 1,5 år sedan och var superdålig och ingen fattade att det var gluten..

Kram!
  • t0va
    Kavat skrev 2010-10-04 14:11:15 följande:
    Byt läkarre! Åk in akut, till vc eller vad som helst. Byt bvc, ja, stå på dig. Vad har ni för ersättning nu? Kanske någon här kan hjälpa tillfälligt?

Vad har du för okänd sjukdom? Inget som kan relateras till allergi/intolerans? Jag fick själv reda på att jag var glutenintolerant för 1,5 år sedan och var superdålig och ingen fattade att det var gluten..

Kram!
    Vi har inte ens fått träffa läkare utan bara bvc-sköterskan,var hon som avfärdade allt för att han hade gått upp i vikt mer än vad han skulle enligt kurvan, men tro det då han matades konstant i 2 veckor.
    Det vi testar är profylac var billigast och det som de hade på apoteket.

Jag tror det är obehandlad borrelia, för nu efter förlossningen fick jag en stor blödning, skada på tarmen och en jättekraftig infektion med cpr på över 300 så de satte in jättemängder med antibiotika intravenöst och då blev jag bättre. Symtomen är ungefär som MS så mina muskler är svagare än normalt och balansen kass, men nu kan jag gå med barnvagnen, något som jag inte fixat på över 4år så vad jag än har så hjälpte antibiotikan till viss del.

Men jag har allergier och intolerans, bla mot ost, skaldjur, pollen, nötter och igår pratade jag med svärmor som sa att bägge sönerna utreddes för mjölkallergi som små men det gick över, men idag är alla 3 laktosintoleranta. Så det finns ju i släkten men det verkade bvc skita i.

Nu fick jag tips om en annan bvc-sköterska i samma område fast på en annan enhet, tror vi ska försöka få byta blir längre att ta sig för vårat bvc ligger 100m bort  men får vi inte vård så spelar det ju ingen roll ändå att det är nära.
  • Shea 1
    Kavat skrev 2010-10-04 14:06:25 följande:
    Usch vad otäckt! Det låter i mina öron som han har allergi mot något mer än jordnöt. Soja ligger ju nära till hands, men hänger ibland ihop med mjölkprotein och/eller ägg. Kolla gärna mina bloggar och utanallt.blogspot.com mm för mer info. Kram!
    Tack för kramen!
    Idag tror jag att jag har något slags efter-chock-reaktion eftersom jag mest sitter och gråter, så jag behövde en liten kram...
    Men min son mår prima och susar runt som vanligt här hemma just nu, och det är ju det viktigaste!
  • t0va
    Shea 1 skrev 2010-10-04 16:26:39 följande:
    Tack för kramen!
    Idag tror jag att jag har något slags efter-chock-reaktion eftersom jag mest sitter och gråter, så jag behövde en liten kram...
    Men min son mår prima och susar runt som vanligt här hemma just nu, och det är ju det viktigaste!
    Inte så konstigt när det väl sker så är man ofta så fokuserad på att göra något och i efterhand kommer tankarna. Skönt att sonen mår bra men det låter ju så otroligt att ingen lyssnar, även om jag vet att det är så. Fattar inte hur det kan få pågå att man inte lyssnar på patienterna och deras anhöriga. Hoppas att det blir ordning på allt nu för er.
  • ViFrånLandet
    t0va skrev 2010-10-04 14:03:08 följande:

Vår BVC-skönterska är inte särskilt bra och sa bara att alla Gs symptom var normala för små barn, han gick (går) och upp i vikt som han ska, ligger till och med överkurvan trots att han är lätt prematur och bara vägde 2,8kg till sina 46cm när han kom, så då var allt OK enligt henne... Vi gick genom VC för att få remiss till Barnmott, så sök dig dit istället, eller kontakta den där andra BVCsköterskan! Lycka till! 
  • ViFrånLandet
    Shea 1 skrev 2010-10-04 16:26:39 följande:
    Tack för kramen!
    Skickar också en KRAM! Skönt sonen mår bra nu, hoppas verkligen ni får riktig hjälp så ni får reda på ev andra allergier så det slipper hända igen *hemska tanke* Lycka till!
  • Snutten

Liten uppdatering om vår provokation: Siri klarar mindre mängder mjölk och ägg! Hurra. Fisk kräks hon inte så våldsamt av längre men hon mår illa efter två tuggor och igår kom tredje tuggan upp igen. Den var verkligen bara nere och vände. Hur som helst: det kan vända och bli bättre på allergifronten även om man tror att det är helt hopplöst!

Siri har börjat på gympa och efter första gången kom hon ut och var helt vit i ansiktet. Alla de andra barnen var röda om kinderna. Hon hade tagit ut sig totalt. Nästa gång blir det airomir innan. Men kul hade hon och hade gärna gympat varje dag om hon fick.

Jag såg att ni diskuterade beteende störningar tidigare. Siri har inga problem med vare sig sociala kontakter eller utveckling. Men om man har det och det beror på allergin så borde det väl svänga lite fram och tillbaka? Ibland är de ju bättre och ibland sämre i sin allergi. Men visst ett barn som mår dåligt i sin allergi kan nog vara utåtagerade osv.

Mama Law: om du känner att något är "fel" med Viking utöver allergierna tycker jag att du ska söka dig vidare. Mammor brukar ha rätt. Kram på dig! 

Svar på tråden Allergitråden