• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Shea 1

Hej!
    Hoppas det är ok att jag ställer några frågor. Jag har frågat lite här förut också..

Jag har alltid misstänkt någon slags allergi hos vår son (2,5 år). Han har haft stora problem med eksem. Efter mycket tjat fick vi göra några tester (ägg, mjölk, torsk, mandel) på bvc som inte visade något. Jag har alltid upplevt mig som nonchalerad (nästan kränkt) på bvc och barnmott.

Igår svällde vår son upp kraftigt runt munnen/ansiktet/ögonen i samband med måltid och vi fick åka ambulans till akuten. Nu är vi hemma och längre fram ska en allergiutredning startas.

Troligen var det jordnötssmöret i Thaigrytan han reagerade på. 
    Mina frågor: Ska jag kräva allergitester även på soyabönor, ärtor osv? Läkaren på akuten trodde inte att den allergiska reaktionen kunde sättas i samband med hans eksem.

Är det något annat jag ska tänka på i samband med utredningen?
    Kan väl också tilläggas att han
    * går upp väldigt dåligt i vikt
    * har hoppat ner även på längdkurvan
    * aldrig har fast avföring, alltid "komockekonsistens" (det kanske bara vi lantisar vet vad det är...)

F*N!!!! att jag inte stått på mig ännu mer, men jag har hela tiden fått höra "Han ser så pigg ut" och "Nej du DET DÄR gör vi inget åt" (naturligtvis har han nästan alltid råkat se fin ut i huden när vi kommit till läkare).
    Den här gången ska jag skriva ut bilder på hur hans eksem ser ut när de är som värst.

Förlåt om jag skrev långt, men jag är fortfarande jätteupprörd och ledsen för det som hände igår. Jag trodde att han skulle dö...

• Cs mamma

Dagens varning!
    Eurecin duscholja (iaf den milt parfymerade som jag köpt till mig) har som första i innehållsförteckningen SOJA!!!

Har råkat blästra C lite genom att samduscha.... *suck*

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Blå Flygare
    Shea 1 skrev 2010-10-03 21:40:54 följande:
    Hej!
    Hoppas det är ok att jag ställer några frågor. Jag har frågat lite här förut också..

Jag har alltid misstänkt någon slags allergi hos vår son (2,5 år). Han har haft stora problem med eksem. Efter mycket tjat fick vi göra några tester (ägg, mjölk, torsk, mandel) på bvc som inte visade något. Jag har alltid upplevt mig som nonchalerad (nästan kränkt) på bvc och barnmott.

Igår svällde vår son upp kraftigt runt munnen/ansiktet/ögonen i samband med måltid och vi fick åka ambulans till akuten. Nu är vi hemma och längre fram ska en allergiutredning startas.

Troligen var det jordnötssmöret i Thaigrytan han reagerade på. 
    Mina frågor: Ska jag kräva allergitester även på soyabönor, ärtor osv? Läkaren på akuten trodde inte att den allergiska reaktionen kunde sättas i samband med hans eksem.

Är det något annat jag ska tänka på i samband med utredningen?
    Kan väl också tilläggas att han
    * går upp väldigt dåligt i vikt
    * har hoppat ner även på längdkurvan
    * aldrig har fast avföring, alltid "komockekonsistens" (det kanske bara vi lantisar vet vad det är...)

F*N!!!! att jag inte stått på mig ännu mer, men jag har hela tiden fått höra "Han ser så pigg ut" och "Nej du DET DÄR gör vi inget åt" (naturligtvis har han nästan alltid råkat se fin ut i huden när vi kommit till läkare).
    Den här gången ska jag skriva ut bilder på hur hans eksem ser ut när de är som värst.

Förlåt om jag skrev långt, men jag är fortfarande jätteupprörd och ledsen för det som hände igår. Jag trodde att han skulle dö...
    En sån tur att det gick bra, hoppas nu ni får bra hjälp och ett bra bemötande när utredningen ska göras. Visst finns det eksem som inte beror på allergi, men jag personligen tycker det är galet att avskriva allergier utan att alls testa/utreda först. Jordnötter är ju besläktade med övriga baljväxter så jag hade krävt test även för det. Kanske till och med uteslutit det ur kosten nu för att se om eksemet ändrades något.
  • Allrona

Shea1 - du är inte ensam om att fått dåligt bemötande på barn. Min dotter har också alltid sett ok ut i hyn när vi har varit där. Det var först när jag grät mig igenom ett besök där pga sömnbrist som de gick med på en allergiutredning. Men inga tester visar ngt på dottern. Däremot är vi genom uteslutning och provokation helt säkra på att hon är allergisk mot mjölk, soja och baljväxter inkl alla släktingar.
    Om jag vore du så skulle jag ta bort alla baljväxter ur hans kost tills vidare och om eksemen blir bättre testa baljväxter igen för att se reaktion. Det finns en del stabiliseringsmedel som finns i mycket mat som är av baljväxter, kolla även upp dem och uteslut.
    Lycka till!

• Cs mamma

Hur många lämnar idag sina barn med en lätt ångest och illamående??? Kanelbullens dag idag ni som har veteallergiska barn och missat

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Snutten

Prommis: små barn kan vara allergiska mot både pälsdjur och pollen. Man brukar säga att de inte reagerar första pollensäsongen men om din son är 2,5 år så gäller ju inte det för honom längre.

• Miralicia
    Angel Gbg skrev 2010-10-03 21:54:16 följande:
    Dagens varning!
    Eurecin duscholja (iaf den milt parfymerade som jag köpt till mig) har som första i innehållsförteckningen SOJA!!!

Har råkat blästra C lite genom att samduscha.... *suck*
    Been there, done that - fast med ett av Gliss schampon för ett par år sedan. ag badade och tvättade håret och dottern klättrade i till mig. Och upp plockades hos rödflammig över hela kroppen. Obestämd
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Tillalamm
    Tibell skrev 2010-10-03 21:20:31 följande:
    Ja vi vet nu med säkerhet att hennes prickar runt munnen beror på allergi mot vete. Hon kan även få någon enstaka prick runt munnen pga av fkt eller olika sorters frukter..men aldrig så mycket som av vete

Hon har haft väldigt mycket problem med torr hy och massa eksem pga av allergi.
    Men just denna gång kom det endast prickar runt munnen ( samt de andra symtomen)
    Kanske något små prickig på mage och bål..men bara svaga ljusrosa prickar så inget vi brydde oss något vidare om!

Använder han mycket napp?? Våran dotter nappen bara när hon somnar och sedan sover hon vidare utan det. Väldigt sällan hon använder den när hon är vaken..bara om hon ska vara och leka när storasystern leker med små saker eller med lera.
    Så i hennes fall vore det konstigt om det hade med nappen att göra
    Skönt att ni vet hur det ligger till med vete!

Jo, han har napp väldigt ofta. Har försökt med en öppen och luftig, men det nöter väl ändå antar jag. Min man kläckte igår idén om att det kanske är plasten i nappen som han reagerar mot, han har MAMs nappar. Det vore ju skönt om det bara var nappen som spökar!
  • Kavat

Coop Magi har bytt skepnad till 12pack. Någon som sett den och läst innehållsförteckning? Här har den bara försvunnit från glassdisken... Vet ju inte om det är idé att beställa eller inte...

Beställningnr 12-pack för butiken är 42275.

Svar på tråden Allergitråden