• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Mamsie skrev 2010-10-10 18:24:09 följande:
    Så trist Kavat.
    Kan inte din mamma slå en signal när det är nåt nytt hon vill ge? Alternativet är att antingen förbjuda dem att ge något som inte är godkänt av er, eller att ge en matlista i förväg? Jobbigt, japp, jag vet...
    Hoppas ni kommer på vad som gett reaktionen på magen. Hoppas det läker fort!
    Ja, jag vet inte vad mamma fick för ryck! Jon har aldrig chansat innan!
    Misstänker att hon inte läste, såg att det var blåbär och lingon på flaskan, som hon vet dottern tål och hetter Oatley och havre tål hon ju och köpte...

Nu ikväll har hon slängt sig på golvet 10 gånger på ett par timmar och klagat på ont i magen... Hon får inte så ont i magen av äpple, så jag är rätt hundra på att det är vete... Och så en massa skrik och gnäll... F-n.

Men då är min fundering, om man vanligtvis inte äter vete men tål vete, får man då ont av det när man äter det. Alltså ni vet som att om man egentligen tål mjölk men inte druckit så kan magen balla ur pga laktos. Långsökt?

Ska ringa mamma sen och dubbelkolla vad hon faktiskt ätit, men vet att hon fått tortillias, hönökaka och vetepasta, och inget av det äter hon vanligtvis här hemma. Hon klagade ju massor på ont i magen i våras på dagis, och där åt hon ju en del vete.
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2010-10-10 20:58:31 följande:
    Ja, jag vet inte vad mamma fick för ryck! Jon har aldrig chansat innan!
    Misstänker att hon inte läste, såg att det var blåbär och lingon på flaskan, som hon vet dottern tål och hetter Oatley och havre tål hon ju och köpte...

Nu ikväll har hon slängt sig på golvet 10 gånger på ett par timmar och klagat på ont i magen... Hon får inte så ont i magen av äpple, så jag är rätt hundra på att det är vete... Och så en massa skrik och gnäll... F-n.

Men då är min fundering, om man vanligtvis inte äter vete men tål vete, får man då ont av det när man äter det. Alltså ni vet som att om man egentligen tål mjölk men inte druckit så kan magen balla ur pga laktos. Långsökt?

Ska ringa mamma sen och dubbelkolla vad hon faktiskt ätit, men vet att hon fått tortillias, hönökaka och vetepasta, och inget av det äter hon vanligtvis här hemma. Hon klagade ju massor på ont i magen i våras på dagis, och där åt hon ju en del vete.
    Vete är hårdsmält så om hon inte äter det vanligen så kan nog magen reagera.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Tillalamm

Yes, yes, yes! Prickarna runt sonens mun har försvunnit efter att vi tagit bort ägg och havre Flört

• Lalalong

Idag var vi på barnmottagningen med Klara. Läkaren var helt övertygad om att det var allergi mot mjölk. Förklaringen att hon, efter vi slutat med mjölk, reagerade på Wasa Husman och mjölkfritt Milda sa hon kunde vara att det varit en försenad reaktion och att det bara var en slump att det kom samtidigt. Hon drog med sitt finger på Klaras mage och efter någon minut var där ett rött streck. Hon sa att det var vanligt att alergiska barn är känsliga i huden, så det kunde också vara en förklaring till att hon är röd i ansiktet, att hon gunggat sig eller nåt sånt.
    Vi får se..
    Det togs i alla fall blodprov på Mjölk, Ägg, Soja, Fisk, Vete, Nötter, Apelsin, Tomat och äpple (kanske något mer, men det har jag glömt i så fall). Får svar om 2 veckor. Hade varit skönt om det visade Mjölk om det nu är det... Eftersom jag är lite tveksam fortfarande (börjar undra om det ens är allergi...) så hade det varit skönt att få det svart på vitt i så fall.

Klara 060504, Alva 100117
  • Mama Law

Jaha nu märks det att det börjar bli riktig höst, iaf på wiking. Börjar bli kallt dock fortfarande värme grader ute men wiking klara inte vara ute utan att blossa... hur ska den här hösten/vintern bli. Vet ju att han blir jätte jobbig när han är inne för mycket så räknar med en väldigt jobbig säsong.

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • t0va

Vi pratade med bvc idag igen, och vi ska få läkartid om ca 1 månad... *suck*
    Så jag ska maila föräldrastödet och se om de också tycker att vänta 1 månad på att ev. kanske om läkaren har en bra dag få remiss till barnkliniken. Receptet de skrev ut räcker bara i 24 dagar och nu har det gått 6 av dem... men de sa inget om att vi skulle få ett recept till så maten räcker. Idioter... tur att det finns vänliga själar som sett till att vi har mat så det räcker ändå.

Vägde Liten nu också och på 2 veckor med profylac har han gått upp ca 300gr mot 600 de förra 2 veckorna när han åt konstant, troligen för att han inte känt skillnad på hunger och magont. Men 300gr har jag fattat är lite mer normalt för förra gången så hade han hoppat upp en nivå på viktskalan, eller om det var 2. Men framförallt så mår han så mycket bättre :D

• Lalalong
    Lalalong skrev 2010-10-11 18:18:10 följande:
    Idag var vi på barnmottagningen med Klara. Läkaren var helt övertygad om att det var allergi mot mjölk. Förklaringen att hon, efter vi slutat med mjölk, reagerade på Wasa Husman och mjölkfritt Milda sa hon kunde vara att det varit en försenad reaktion och att det bara var en slump att det kom samtidigt. Hon drog med sitt finger på Klaras mage och efter någon minut var där ett rött streck. Hon sa att det var vanligt att alergiska barn är känsliga i huden, så det kunde också vara en förklaring till att hon är röd i ansiktet, att hon gunggat sig eller nåt sånt.
    Vi får se..
    Det togs i alla fall blodprov på Mjölk, Ägg, Soja, Fisk, Vete, Nötter, Apelsin, Tomat och äpple (kanske något mer, men det har jag glömt i så fall). Får svar om 2 veckor. Hade varit skönt om det visade Mjölk om det nu är det... Eftersom jag är lite tveksam fortfarande (börjar undra om det ens är allergi...) så hade det varit skönt att få det svart på vitt i så fall.
    Måste förresten fråga.
    Ni med allergiska lite större barn. Har dom svårt att gå upp i vikt?
    Klara är redan från början en ganska liten tjej (å andra sidan så har hon väl egentligen varit allergisk sen 1 års ålder egentligen, så det är väl inte så konstigt då men...). På 4 års kontrollen i Maj var hon 95 cm och vägde 13 kg. Idag, snart ett halvår senare så var hon 97 cm lång och vägde 12.5 kg Så hon har gått ner i vikt sen dess... Är detta ett vanligt problem? Visserligen var det olika vågar, men det är å andra sidan ett halvår sen också så hon borde ju gått upp lite. Läkaren trodde att hon haft en förstoppning som släppt nu när vi kört mjölkfritt och att det är det som vägt... Låter det rimligt?
  • Mama Law
    Lalalong skrev 2010-10-11 19:07:38 följande:
    Måste förresten fråga.
    Ni med allergiska lite större barn. Har dom svårt att gå upp i vikt?
    Klara är redan från början en ganska liten tjej (å andra sidan så har hon väl egentligen varit allergisk sen 1 års ålder egentligen, så det är väl inte så konstigt då men...). På 4 års kontrollen i Maj var hon 95 cm och vägde 13 kg. Idag, snart ett halvår senare så var hon 97 cm lång och vägde 12.5 kg Så hon har gått ner i vikt sen dess... Är detta ett vanligt problem? Visserligen var det olika vågar, men det är å andra sidan ett halvår sen också så hon borde ju gått upp lite. Läkaren trodde att hon haft en förstoppning som släppt nu när vi kört mjölkfritt och att det är det som vägt... Låter det rimligt?
    Ja det finns rimlighet i det. Mjölk är bland det första man utesluter när man misstänker förstoppning. Håller tummarna för att hon går upp mer nu när hon är utan mjölken.
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Lalalong
    Mama Law skrev 2010-10-11 19:14:49 följande:
    Ja det finns rimlighet i det. Mjölk är bland det första man utesluter när man misstänker förstoppning. Håller tummarna för att hon går upp mer nu när hon är utan mjölken.
    Jo, det vet jag iofs. Och Klara har varit mycket förstoppad sen hon var runt året. Men vi har hållt det i schack med bara minskad mjölk-konsumtion. Men nu har det tydligen satt stop. Nu funkar det inte ens med minskad konsumtion utan det tar sig andra uttryck nu med hennes röda kinder o.s.v.
    Och hon har inte varit förstoppad nu egentligen... men lite trög, som alltid.
    Men läkaren menade att det har suttit en, permanent "förstoppning" (bajsklump kanske är bättre, för hon har ju bajsat) typ men att hon ändå lyckats sköta magen lite. Och att denna bajsklump då skulle kunna väga så mycket...
    Men visst, en kombination av olika vågar och den där bajsklumpen då kanske..
Svar på tråden Allergitråden