• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Mama Law
    Lalalong skrev 2010-10-11 19:51:18 följande:
    Jo, det vet jag iofs. Och Klara har varit mycket förstoppad sen hon var runt året. Men vi har hållt det i schack med bara minskad mjölk-konsumtion. Men nu har det tydligen satt stop. Nu funkar det inte ens med minskad konsumtion utan det tar sig andra uttryck nu med hennes röda kinder o.s.v.
    Och hon har inte varit förstoppad nu egentligen... men lite trög, som alltid.
    Men läkaren menade att det har suttit en, permanent "förstoppning" (bajsklump kanske är bättre, för hon har ju bajsat) typ men att hon ändå lyckats sköta magen lite. Och att denna bajsklump då skulle kunna väga så mycket...
    Men visst, en kombination av olika vågar och den där bajsklumpen då kanske..
    Jag själv lider av förstoppning och när man har gått tillräckligt länge utan att ha fått göra det ja då är det mycket som försvinner när man äntligen får gå på toa. Hoppas hon klarar sig utan förstoppning nu när mjölken är borta och lägger på sig lite vikt i stället.
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Lalalong
    Mama Law skrev 2010-10-11 19:59:09 följande:
    Jag själv lider av förstoppning och när man har gått tillräckligt länge utan att ha fått göra det ja då är det mycket som försvinner när man äntligen får gå på toa. Hoppas hon klarar sig utan förstoppning nu när mjölken är borta och lägger på sig lite vikt i stället.
    Tack
    Klara 060504, Alva 100117
  • Tibell

Hej tjejer

idag har jag pratat med minstingens allergi/astma läkare och hon tyckte absolut det lät som att lillan hade även astma =/ Hon tyckte inte alls att det var bra att hon låg på 55 andetag/minut trots att hon suttit stilla en längre tid. Och detta tillsammans med att hon rosslar, hostar illa, andas med hela magen+att gropen i halsen sugs in när hon flåsar så illa gjorde att läkaren satte en astmadiagnos på henne..som om inte alla allergierna vore nog =(
    Men hon har haft god effekt av airomiren och blir förhoppningsvis ännu bättre när pulmicorten sätts in
    Dock kunde inte läkaren svara på om det var infekttionsastma eller allergiutlöst astma eller kanske bådeoch.
    Hostan har ju alltid kommit i samband med veteprovocering men om det beror på allergin i sig eller för att hon drar på sig en infektion pga av att kroppen försöker reda ut reaktionerna mot veten är ju jätte svårt att säga.
    Men om det varit allergiutlöst astman borde hon väl blivit bättre direkt efter vi slutat med veten ?? Nu är det 2 veckor sedan provoceringen och det är först nu hon börjar bli bättre!!??

Och i helgen fick vi en omedveten havreprovocering. Det slutade med eksem, 2 h vakentid på natten med en bebis som bara grät pga av magont och förstoppning =/ och då var det verkligen ingen stor mängd. Typ 1 kryddmått
    Suck

• Kavat

Ni som har vårdbidrag och sökt på nytt. Måste man skriva om hela ansökan på nytt eller går det att skriva typ att allt från tidigare kvarstår men att det här och det här är nytt?

• Mama Law
    Kavat skrev 2010-10-11 20:32:49 följande:
    Ni som har vårdbidrag och sökt på nytt. Måste man skriva om hela ansökan på nytt eller går det att skriva typ att allt från tidigare kvarstår men att det här och det här är nytt?

Du kan använda den gamla sen kan du gå in och skriva med annan färg på det som tillkommit, så ser dom va som tillkommit sen sist.

Bråkar fortfarande om vb jag skickade in synpunkter i förra veckan och i nästa vecka ska det väl tas beslut. har ju bara väntat i 9 månader. Och eftersom jag antagligen bara får 1/2 om de inte tar hänsyn till mina synpunkter så kommer jag förlora det extra bidraget från trygghansa. Så för min del är det bara att skriva en ny och utesluta Towa så jag har chans att få från trygghansa med så vi överlever.

• Mama Law
    Tibell skrev 2010-10-11 20:29:45 följande:
    Hej tjejer

idag har jag pratat med minstingens allergi/astma läkare och hon tyckte absolut det lät som att lillan hade även astma =/ Hon tyckte inte alls att det var bra att hon låg på 55 andetag/minut trots att hon suttit stilla en längre tid. Och detta tillsammans med att hon rosslar, hostar illa, andas med hela magen+att gropen i halsen sugs in när hon flåsar så illa gjorde att läkaren satte en astmadiagnos på henne..som om inte alla allergierna vore nog =(
    Men hon har haft god effekt av airomiren och blir förhoppningsvis ännu bättre när pulmicorten sätts in
    Dock kunde inte läkaren svara på om det var infekttionsastma eller allergiutlöst astma eller kanske bådeoch.
    Hostan har ju alltid kommit i samband med veteprovocering men om det beror på allergin i sig eller för att hon drar på sig en infektion pga av att kroppen försöker reda ut reaktionerna mot veten är ju jätte svårt att säga.
    Men om det varit allergiutlöst astman borde hon väl blivit bättre direkt efter vi slutat med veten ?? Nu är det 2 veckor sedan provoceringen och det är först nu hon börjar bli bättre!!??

Och i helgen fick vi en omedveten havreprovocering. Det slutade med eksem, 2 h vakentid på natten med en bebis som bara grät pga av magont och förstoppning =/ och då var det verkligen ingen stor mängd. Typ 1 kryddmått
    Suck
    Jobbigt det där när man får omedvetna provoceringar men samtidigt en rikt punkt på va som gäller så det är ju både på gott och ont.

Hoppas natten blir bättre.
  • Kavat
    Mama Law skrev 2010-10-11 20:38:07 följande:

Du kan använda den gamla sen kan du gå in och skriva med annan färg på det som tillkommit, så ser dom va som tillkommit sen sist.

Bråkar fortfarande om vb jag skickade in synpunkter i förra veckan och i nästa vecka ska det väl tas beslut. har ju bara väntat i 9 månader. Och eftersom jag antagligen bara får 1/2 om de inte tar hänsyn till mina synpunkter så kommer jag förlora det extra bidraget från trygghansa. Så för min del är det bara att skriva en ny och utesluta Towa så jag har chans att få från trygghansa med så vi överlever.

Kom ihåg att du måste göra det hum, var det inom 2 månader från beslut om datuet ska kvarstå, annars räknas det som en ny ansökan. Kolla upp det ordentligt om du inte redan gjort det!!!

Själv så söker jag nog bara på sonen även om det är en hel del med dottern också så är inte det i närheten så mycket som med sonen och förmodligen är de lika hänsynslöst snåla även denna gång...
  • Kavat
    Lalalong skrev 2010-10-11 18:18:10 följande:
    Idag var vi på barnmottagningen med Klara. Läkaren var helt övertygad om att det var allergi mot mjölk. Förklaringen att hon, efter vi slutat med mjölk, reagerade på Wasa Husman och mjölkfritt Milda sa hon kunde vara att det varit en försenad reaktion och att det bara var en slump att det kom samtidigt. Hon drog med sitt finger på Klaras mage och efter någon minut var där ett rött streck. Hon sa att det var vanligt att alergiska barn är känsliga i huden, så det kunde också vara en förklaring till att hon är röd i ansiktet, att hon gunggat sig eller nåt sånt.
    Vi får se..
    Det togs i alla fall blodprov på Mjölk, Ägg, Soja, Fisk, Vete, Nötter, Apelsin, Tomat och äpple (kanske något mer, men det har jag glömt i så fall). Får svar om 2 veckor. Hade varit skönt om det visade Mjölk om det nu är det... Eftersom jag är lite tveksam fortfarande (börjar undra om det ens är allergi...) så hade det varit skönt att få det svart på vitt i så fall.
    Skönt att ni har läkaren med er!  Aldrig kul med allergier men skönt om hon blir bra!
  • Kavat
    t0va skrev 2010-10-11 18:51:26 följande:
    Vi pratade med bvc idag igen, och vi ska få läkartid om ca 1 månad... *suck*
    Så jag ska maila föräldrastödet och se om de också tycker att vänta 1 månad på att ev. kanske om läkaren har en bra dag få remiss till barnkliniken. Receptet de skrev ut räcker bara i 24 dagar och nu har det gått 6 av dem... men de sa inget om att vi skulle få ett recept till så maten räcker. Idioter... tur att det finns vänliga själar som sett till att vi har mat så det räcker ändå.

Vägde Liten nu också och på 2 veckor med profylac har han gått upp ca 300gr mot 600 de förra 2 veckorna när han åt konstant, troligen för att han inte känt skillnad på hunger och magont. Men 300gr har jag fattat är lite mer normalt för förra gången så hade han hoppat upp en nivå på viktskalan, eller om det var 2. Men framförallt så mår han så mycket bättre :D
    Demon 
    Skönt att han mår bättre! Mellan 100-300 sägs vara normalt.
  • Mama Law
    Kavat skrev 2010-10-11 20:44:05 följande:
    Kom ihåg att du måste göra det hum, var det inom 2 månader från beslut om datuet ska kvarstå, annars räknas det som en ny ansökan. Kolla upp det ordentligt om du inte redan gjort det!!!

Själv så söker jag nog bara på sonen även om det är en hel del med dottern också så är inte det i närheten så mycket som med sonen och förmodligen är de lika hänsynslöst snåla även denna gång...
    beslut är ju inte taget än så bara jag får det så blir det nytt annars blir det till att överklaga men det går fortare att skicka in en ny där jag kan få med de här problemen vi har med wiking som vi håller på att utreda på bup osv. Den ska in så fort som möjligt helst gärna igår men kan ju va bra att få beslut först. Hatar fk nu för tiden, fattar inte att dom kan göra som dom gör, gjorde fula paralleller den här gången, skickar man inte vb som allergi/astma förälder så är det inte för att barnen har lite allergier/lätt astma, utan för att det är lite mer än lite allergier. Tycker det är dags att dom går på utbildning för att lära sig lite.
Svar på tråden Allergitråden