-
men rårörssocker är ju samma som muscovado, & det är ju annorlunda än råsocker, mer som farinsocker..2små2stora skrev 2010-12-01 11:52:12 följande:råsocker och rårörssocker är samma sak, möjligen är det lite större korn i risentas rårörssocker. -
ja. och man undrar ju hur det står till i hjärnkontoret när man dessutom erkänner att det var därför man missat! eller så skyller hon bara på dålig syn, hon tar kanske inte vår allergiutredning på särskilt stort allvar. oavsett, alla alternativ är ju helt uppåt väggarna!!! nu är det en j-vla tur att vår son inte får anafylaktisk chock av något (förutom ev jordnötter), men frätande diarréer & eksem är ju inte särskilt festligt det heller. eller dålig nattsömn.FenomenaA skrev 2010-12-01 12:55:54 följande:
Helt galet! Där kan man snacka om tjänstefel! Det var väl nån i tråden längre bak (har inte hunnit med och läsa) som fick lov och polisanmäla någon ansvarig för maten för att det skulle hända saker? VEM läser ett läkarintyg om allergier slarvigt (som det ju blir om man eg behöver glasögon). Jag blir orolig för min sons framtida förskolevistelse när jag läser om sån här idioti. -
om jag ska vara petig så står det inget i din text om rårörsocker2små2stora skrev 2010-12-01 13:18:42 följande:
Råsocker utvinns oftast ur sockerrör. I slutprodukten finns de innersta delarna av skalet kvar, varför färgen är brun. Råsocker kommer från en annan del av skalprocessen än vitt socker, som utvinns i ett senare skede. Precis som vitt strösocker består råsocker av glukos och fruktos, men eftersom produkten inte är lika raffinerad finns det även spår av exempelvis krom[källa behövs], som hjälper insulinetatt reglera kroppens blodsockernivåer.
Energiinnehåll för råsocker är 387 kcal/100 g.
www.saltakvarn.se/produkt/produktblad/5000.ht...
sv.wikipedia.org/wiki/Muscovadosocker
Allt är samma, man kan "mala" råsocker så att det nästan blir som strösocker eller låta det vara större korn som risentas
så här ser rörsocker utjust ett möte med kokerskan kommer det bli av här efter mitt mail till förskolechefen idag! han var mycket förstående till min oro i sitt svar till mig, så det känns jättebra. ska bli intressant vad kokerskan har att säga om att hon inte läser läkarintyg med större allvar än att hon skippar läsglasögonen.trållmor skrev 2010-12-01 13:39:49 följande:Hej!FenomenaA skrev 2010-12-01 12:55:54 följande:
Helt galet! Där kan man snacka om tjänstefel! Det var väl nån i tråden längre bak (har inte hunnit med och läsa) som fick lov och polisanmäla någon ansvarig för maten för att det skulle hända saker? VEM läser ett läkarintyg om allergier slarvigt (som det ju blir om man eg behöver glasögon). Jag blir orolig för min sons framtida förskolevistelse när jag läser om sån här idioti.
Det var vi som polisanmälde hon som var ansvarig för att godkänna allergiprodukterna. Polisanmäla kokerskan vette tusan om vi hade velat göra, men absolut ta ett snack med henne och rektorn (som är ansvarig) för att det inte ska hända igen. Här kan man gå in på kommunens hemsida för att göra ett skriftligt klagomål, vilket vi även valde att göra på den här personen.
Och vet ni, fortfarande känner jag att det är det absolut bästa som vi hade kunnat göra. För ÄNTLIGEN så lyssnar de på oss föräldrar och tar allergierna på allvar. Våra får heller ingen anafylaktisk chock, men Mattis har ju reagerat med andningssvårigheter på mjölk, men precis som du säger så räcker det med 1-2 veckor av diaréer/magont/vaknätter/eksem mm för att det ska bli en extremt jobbig period att orka med som förälder. Det skrev vi i klagobrevet til kommunen, där vi ifrågasatte hur vi ska orka med att vara bra föräldrar när vi konstant får ta hand om allergireaktioner. Det känns ju knappt som att vi ens orkade vara föräldrar då, och så ska man orka med fyra allergiska barn dessutom.... -
ja, vad gäller mina barn så hade vår äldsta (som visat sig vara allergisk mot allt möjligt) de så kallade vanligaatopiska eksemen från 3 månaders ålder, & blev väldigt röd runt munnen efter varje måltid när vi började introducera mat. vår dotter, som nu är 8,5 månader, har inte haft ett eksem ännu, & inga prickar eller utslag i ansiktet. bajsar fullständigt normalt gör hon också. så jag tycker nog också att eksem & prickar inte alls är normalt.JPL skrev 2010-12-01 18:09:44 följande:Kan bara skaka på huvudet instämmande. Prickar och kräknignar hos barn är så utbrett att folk tycker att det är normalt. När det borde kallas vanligt men inte normalt. -
hoppsan, det skulle inte komma med. insåg medan jag skrev att jag hade feltes 75 skrev 2010-12-01 20:32:13 följande:om jag ska vara petig så står det inget i din text om rårörsocker
så här ser rörsocker ut
-
ViFrånLandet skrev 2010-12-08 19:34:03 följande:Åh, jag är så lycklig! Jag har äntligen lyckats baka ett bröd som lilleman tål och som inte smular sönder direkt! Dock håller det ihop bäst om man tinar det i micron direkt från frysen, men det kanske är typiskt glutenfritt? Att det blir torrt och smuligt menar jag... Nämde för dagis att jag bakat och frågade om jag skulle ta med men kokerskan ville baka det själv, och redan i morse fick han smörgås till gröten - snabba ryck!

åh, tack! ska försöka hinna prova snart. en fråga; smakar det mycket av bovete? vanligt bovetebröd spottar sonen bara ut..ViFrånLandet skrev 2010-12-08 20:06:23 följande:Är ett modifierat recept, jag kallar det teff&bovetelimpa

5 dl Teffmjöl (Jytte)
1 dl Bovetemjöl
1 tsk salt
3 msk matolja
ca 5 dl vatten
50 g jäst
Brödkryddor (anis, fänkol, kummin)
Blanda de torra ingredienserna i en bunke
Blanda ut jästen i det fingervarma vattnet
Blanda degen ordentligt 3-4 minuter, gärna i maskin
Degen bli lös och kan inte knådas.
Låt degen jäsa ca 1 timme
Häll degen i en smord brödform (jag klädde den med bakplåtspapper istället)
Grädda i 200 grader ca 40 minuter
Om den blir mörk - täck över med folie
Skär ganska tjocka skivor.
Förvaras med fördel i frysen, tinas i micron (då blir det lite "gummikonsistens" så den håller ihop ännu bättre)
Lycka till! -
Du har ju äggsubstitutet NoEgg. sedan kan man göra egna avkok på diverse olika saker, men det har jag inte provat själv ännu (är som du nybörjare).Sousafon skrev 2010-12-10 10:08:09 följande:Hej ni rutinerade allergimammor!
Jag undrar en sak om kakrecept. Kan man göra alla mjuka kakor utan ägg? Jag har ett recept på mjuk kaka där man har bara bakpulver, men om jag vill göra om ett vanligt recept och bara göra det utan ägg, hur gör jag då? Som när man ska vispa ägg och socker poröst, lite svårt utan ägg... Vi klarar vanligt mjöl och mjölk, det är bara ägget som måste bort. -
Är Gyllenmust ren havre? Och oatlys produkter? Solhavre?
-
finns det ingen havremjölksprodukt som är ren havre?trållmor skrev 2010-12-11 22:16:29 följande:Oatly själva rekommenderar inte sina produkter till veteproteinallergiska barn, trots att det är ren havre i deras produktion. Vi har pratat med dem om detta och fått intyg till förskolan om det.Mela78 skrev 2010-12-11 20:39:16 följande:Oatlys ska vara ren havre. -
jag behöver hjälp med att tolka min 9-månaders dotters mage.
hennes bror (2 år) har ju problem med magen pga allergier som vi inte kommit fram till alla än, & han var dålig i magen konstant från födseln. inte skrikig, men diarréer + atopiska eksem & ballongmage, mycket kinkig med maten. vi har kommit fram till mjölkprotein, ägg, soja, jordnötter, fisk, ev sädesslag, majs, ananas, etc hos honom & magen blir långsamt bättre (råkade tom ut för förstoppning i helgen) & eksemen är nästan borta, den svullna magen likaså. visar inget på allergitester förutom jordnöt.
lillasyster har sedan födseln varit en kräksbebis, inga kaskadspyor men ständiga småspyor. dock sällan i liggande eller halvsittande läge, så det har sagts från BVC att det är vanlig reflux som kommer växa bort. hon äter & växer som hon ska (väger snart 12 kilo
), & så snart vi började med fast föda började hon bajsa fast & bra. inga eksem, ingen svullen mage & god aptit. vi andades ut & tänkte att vi sluppit undan allergier med henne. dock har hon den senaste månaden eller så haft ett par perioder med lös mage, den första höll i sig några dagar, men den som pågår nu har hållit i sig en vecka & nu börjar vi ana oråd. hon bajsar verkligen stora blöjor, så det trycks ut överallt, & det luktar skumt. jag tycker lukten liknar henne storebrors när han var mindre. vi får byta kläder på henne & duscha rent henne varje gång hon bajsat, vilket är 2-3 ggr/dag. så hon bajsar inte ofta, & inte på natten. vi har sedan ett par dagar börjat ge henne mjölkfri välling & gröt, & inga barnmatsburkar som det står "kan innehålla spår av ägg" på, & kräkningarna har avtagit faktiskt (kan ju vara tillfällighet) men magen blir bara sämre. hon sover dock bra på natten, förutom ett uppvak för ersättning (där kör vi NAN fortfarande, har inte vågat ge Althera som hon ratat varje gång vi provat att ge det, & som vi fått av storebrors dietist, med risk för utbrott mitt i natten).
nu till frågan; kan det vara så enkelt som att det är tandsprickning som orsakar den konstiga magen, eller borde jag misstänka en eventuell mjölk + sädesslagsallergi? dock en mild & fördröjd sådan. vad tror ni???