• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    lövet2 skrev 2010-11-30 16:35:09 följande:
    Leverpastejen vet vi, för det är just nu det enda pålägget vi hittat. Scans falukorv visste vi också, men roligt att prinskorven funkar lika bra! Laxen tyvärr - fisk är förbjudet ...
    Mamma Scans köttbullar är reservmart här hemma liksom Icas hamburgare (tror även Scan har utan allt) samt kycklingklubbor hm, är det guldfågelns tro? Ikeas revben funkade (vet dock inte om de har kvar dem)?
  • Kavat
    Kavat skrev 2010-11-30 16:39:50 följande:
    Måste kolla upp sojalectin.
    Fanns som sagt medguar ett tag, men nu har jag bara sett utan guar.
    INGEN sojalectin.
  • Kavat

Upptäckte en trist men interssant sak. Liten blev prickig i ansiktet efter att han ammat i morse. (I natt såg jag ju inte hur han såg ut) I morse var han rödflammig och prickig i blöjan och insåg att nu har han fått i sig något igen.. Misstanke på saffran eller Rapsy, då det är det enda annorlunda jag åt i går. Sen blev det samma sak - eksemprickig i ansiktet när jag ammade honom i förmiddags och när jag bytte blöja insåg jag. Han var bara eksemprickig där kisset legat emot. Alltså hela rumpan var hur fin som helst utan prickar. Har aldrig sett det så tydligt innan att de bara reagerat på kisset liksom...

Visade två av tjejerna på öf som nog tycker jag är lite för "pricksjuk". Kommentarerna var sådär såg våra barn ut jämt och de sov ju inte heller och hade klåda, men det var ingen fara, typ.
    Ja, så där fick jag stå och "försvara" att jag inte tyckte det var ok. Alltså han brukar inte se ut sådär och när det sammanfaller med att han inte sover bra så är valet rätt enkelt...

• Dalkulla74

Jag gör köttbullar med havredryck/imat+kryddor(örtsalt, lökpulver,peppar,oregano) och havregryn i som får svälla. Sen i med köttfärsen och rör om. Lägger dom i långpanna där dom får "steka" sig klara. Julskinkan grilljerar vi med bara senap och ströbröd/grahamsmjöl eller alt till det.

• lövet2
    Snutten skrev 2010-11-30 20:32:04 följande:
    Man kan ha kokt potatis eller ris i köttfärsen när man gör köttbullar.
    Hur stora mängder i så fall?
  • Kavat

Shit pomfritt! Läste på EyeQ Omega3 som innehåller "naturlig E-vitamin (d-alfa-tokogerol från soja). Totalt missat!
    Men frågan är hur små/stora mängder det är?
    Miralicia, har du koll?

• Miralicia
    Kavat skrev 2010-11-30 22:06:14 följande:
    Shit pomfritt! Läste på EyeQ Omega3 som innehåller "naturlig E-vitamin (d-alfa-tokogerol från soja). Totalt missat!
    Men frågan är hur små/stora mängder det är?
    Miralicia, har du koll?
    Ingen aning om hur stora/små mängder det handlar om.
    Har hört/läst något om det för ett tag sen, inte just EyeQ utan framställning av vitaminberikningspreparat från soja, men jag har för mig att där jag snubblade över det så handlade det om framställning av D-vitamin om jag inte minns fel. Kommer bara inte ihåg var det var jag stötte på det, för det var av en slump i samband med att jag googlade på något annat som jag inte kommer ihåg vad det var.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
Svar på tråden Allergitråden