• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    JPL skrev 2010-12-01 18:12:45 följande:
    Tycker ni att jag behöver bry mig om eksem som kommit nu när det varit kallt? Vi brukar ju inte ha problem med det, så det är inte eksem som funnits och blivit värre utan helt nytt för oss. Kring munnen och på armarna. Ska jag jaga nya födoämnen eller hoppas på att det är kylan?
    I ansiktet hade jag nog inte tyckt var så konstigt alls. Men armarna? Hur då, var då?
  • tes 75
    JPL skrev 2010-12-01 18:09:44 följande:
    Kan bara skaka på huvudet instämmande. Prickar och kräknignar hos barn är så utbrett att folk tycker att det är normalt. När det borde kallas vanligt men inte normalt.
    ja, vad gäller mina barn så hade vår äldsta (som visat sig vara allergisk mot allt möjligt) de så kallade vanligaatopiska eksemen från 3 månaders ålder, & blev väldigt röd runt munnen efter varje måltid när vi började introducera mat. vår dotter, som nu är 8,5 månader, har inte haft ett eksem ännu, & inga prickar eller utslag i ansiktet. bajsar fullständigt normalt gör hon också. så jag tycker nog också att eksem & prickar inte alls är normalt.
  • tes 75
    tes 75 skrev 2010-12-01 20:32:13 följande:
    om jag ska vara petig så står det inget i din text om rårörsocker så här ser rörsocker ut
    hoppsan, det skulle inte komma med. insåg medan jag skrev att jag hade fel Skäms 
  • Mela78
    Kavat skrev 2010-12-01 20:41:43 följande:
    Protopic!
    Det var snabbt svar! Tack! Skrattande
  • JPL
    Kavat skrev 2010-12-01 20:43:22 följande:
    I ansiktet hade jag nog inte tyckt var så konstigt alls. Men armarna? Hur då, var då?
    Händerna och nederdelen av armarna, inte i böjvecken. Skrovliga, avlånga , oregelbundna områden. Han kan ha varit ute en stund utan vantar innan jag hinner efter och sätter på dem. Eftersom jag inte har någon som helst erfarenhet av eksem pga kyla så blir jag förvirrad. Att de inte brukar ha eksem alls underlättar ju inte. Vet inte hur jag ska tolka det. Det är samma barn som nyligen hade nässelutslag som gick bort på ett dygn.
  • tessan27

Min son har inte sett klok ut idag, framförallt inte i ansiktet. Hela vänstra kinden är knallröd med prickar i, ser lite svullen ut, varm. Vi var ute korta stunder idag och han ser ut sådär plus att han har någon form av utlag på utsidan av benen under knät och så lite utslag spritt över kroppen... Ser ut som att skúlle kunna var nässelutslag, dem kom plötsligt. Var in till jourläaren igen och den här gången fick tavegyl trots att han bara är 7 månader. Bad somon att ta kort på hur han ser ut på kinden så vi har att visa för allergiläkaren när vi ska dit den 15 dec för utredning.

• Blå Flygare
    JPL skrev 2010-12-01 18:12:45 följande:
    Tycker ni att jag behöver bry mig om eksem som kommit nu när det varit kallt? Vi brukar ju inte ha problem med det, så det är inte eksem som funnits och blivit värre utan helt nytt för oss. Kring munnen och på armarna. Ska jag jaga nya födoämnen eller hoppas på att det är kylan?
    Är det kallt ute blir det också väldigt torr luft inne. Så typiskt ser man då eksem i ansiktet och av kylan och torr hud i övrigt. Oftaextra torr på händerna och nedreunderarmarna eftersom händerna ofta blir kalla eller våta ute med.
  • Blå Flygare
    skruttis11 skrev 2010-12-01 16:57:02 följande:
    hejå hå! får man vara med här?

har en dotter med förkyldnings astma och två pojkar med komjölksproteinallergi!

hatar just den allergin fyy fasen va de e jobbigt å behöva läsa allt på alla varor man köper  eftersom de är så mkt de inte får äta med just den allergin, mellersta pojken klarar sig dock mkt bättre än den minsta

han e full i exem å får ont i magen å blöjjor ja flera gg om dagen om han ens tittar på en mjölkpaket mriktigt jobbigt tror inte vi har fått sovit en hel natt på 4 år snart lider så mkt med mina troll att de har dessa besvär!
    Välkommen, välkommen
  • Kavat
    JPL skrev 2010-12-02 11:51:49 följande:
    Händerna och nederdelen av armarna, inte i böjvecken. Skrovliga, avlånga , oregelbundna områden. Han kan ha varit ute en stund utan vantar innan jag hinner efter och sätter på dem. Eftersom jag inte har någon som helst erfarenhet av eksem pga kyla så blir jag förvirrad. Att de inte brukar ha eksem alls underlättar ju inte. Vet inte hur jag ska tolka det. Det är samma barn som nyligen hade nässelutslag som gick bort på ett dygn.
    Blå Flygare skrev 2010-12-03 08:53:08 följande:
    Är det kallt ute blir det också väldigt torr luft inne. Så typiskt ser man då eksem i ansiktet och av kylan och torr hud i övrigt. Oftaextra torr på händerna och nedreunderarmarna eftersom händerna ofta blir kalla eller våta ute med.
    Jag tror på Blå Myran. Mina händer som inte har eksem i vanliga fall blir väldigt nariga och kliar när det är kallt. Tvättar ju mig i tid och otid dessutom, vilket gör att de i normalfallet är åt torrare hållet och då kyla på det så blir de hemska och får eksemliknande sår och kli. Så jag tror helt klart också att det är kylan som gör det.

Försök smörja honom med något skyddande om händerna som inte är vatten i. Zink? Nje, vet inte, det kladdar väl kanske lite väl bra och fläckar... Men jag tror med erfarenhet av mina egna händer att det är bättre om de är mjuka och goa från början så underhåll dem ordentligt när han är inne.
  • JPL

Låter vettigt. Då smörjer jag alltså bara med mjukgörande och inget kortison eller Protopic?

Svar på tråden Allergitråden