• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Snutten
    lövet2 skrev 2010-11-30 20:42:04 följande:
    Hur stora mängder i så fall?
    Jag tror typ 1-2 potatisar till 400 g köttfärs enligt min kokbok. Om man pressar dem blir det bäst resultat.
  • tes 75

suck, apropå förskola & allergier. vi lämnade in ett nytt allergiintyg till dagis förra veckan, med fisk, ägg & majs som nytillkomna födoämnen (utesluter mjölk, sädesslag & baljväxter sedan tidigare). så kom sonen hem alldeles röd av utslag runt munnen i måndags, och sambon säger att de sagt att Einar ätit makaroner till lunch. jaha, det var som 17 tänkte jag, har verkligen den otroligt osamarbetsvilliga köksansvariga fått tag på rispasta? nej, förstås inte, hon hade gett majsbaserade glutenfria makaroner. varför? för att hon "inte haft sina glasögon på sig när hon läste läkarintyget".

?!?!?!?!!!!!!

idag har jag författat ett mail till förskolechefen. 

• tes 75

och apropå pepparkakor. bakade just dessa, helt utan ägg, mjölk, sädesslag & majs (ingredienslistan är dold om man inte är medlem på sajten, så här kommer receptet):

Ingredienser
    150 g margarin
    1,75 dl Risenta rårörsocker 130 g
    1 dl mörk sirap 150 g
    1 msk pepparkakskrydda 15 g
    10 krm bikarbonat 8 g
    3,3 dl Risenta rismjöl 200 g
    2 dl Risenta bovetemjöl 120 g
    2,3 msk vatten 35 g
    Gör så här
    Rör margarin och rårörsocker poröst i en matberedare. Tillsätt sirap, pepparkakskryddor och bikarbonat. Blanda ner rismjölet och blanda i matberedare i cirka 5 minuter. 
    Tillsätt bovetemjöl och rör tills mjölet precis är inarbetat i degen. Tillsätt vattnet och blanda snabbt in det i degen.
    Man kan baka ut pepparkakorna på två sätt:
    Alternativ 1: Spritsa direkt ut runda tunna kakor på bakplåtspapper.
    Alternativ 2: Låta degen stelna i kylskåpet. Kavla sedan ut degen tunt på mjölat bord och ta ut pepparkakor med önskad form.
    Grädda pepparkakorna i 200-225 grader 5-7 minuter. Håll uppsikt så att de inte bränns.

Jag körde med råsocker ist f rårörsocker, men det blev jättebra ändå. Och jag vägde ingredienserna, vilket gjorde att det bl a blev drygt 2 dl rismjöl ist f 3,3 dl som det står i receptet. Degen blev ganska lös, även efter att ha stått i kylen ett dygn, så kanske borde jag haft i lite mer mjöl. Jag löste det med att ha i lite extra bovetemjöl vid utbakningen.

• 2små2stora

råsocker och rårörssocker är samma sak, möjligen är det lite större korn i risentas rårörssocker.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • FenomenaA
    tes 75 skrev 2010-12-01 11:40:47 följande:
    suck, apropå förskola & allergier. vi lämnade in ett nytt allergiintyg till dagis förra veckan, med fisk, ägg & majs som nytillkomna födoämnen (utesluter mjölk, sädesslag & baljväxter sedan tidigare). så kom sonen hem alldeles röd av utslag runt munnen i måndags, och sambon säger att de sagt att Einar ätit makaroner till lunch. jaha, det var som 17 tänkte jag, har verkligen den otroligt osamarbetsvilliga köksansvariga fått tag på rispasta? nej, förstås inte, hon hade gett majsbaserade glutenfria makaroner. varför? för att hon "inte haft sina glasögon på sig när hon läste läkarintyget".

?!?!?!?!!!!!!

Skrikandes Helt galet! Där kan man snacka om tjänstefel! Det var väl nån i tråden längre bak (har inte hunnit med och läsa) som fick lov och polisanmäla någon ansvarig för maten för att det skulle hända saker? VEM läser ett läkarintyg om allergier slarvigt (som det ju blir om man eg behöver glasögon). Jag blir orolig för min sons framtida förskolevistelse när jag läser om sån här idioti.
  • tes 75
    2små2stora skrev 2010-12-01 11:52:12 följande:
    råsocker och rårörssocker är samma sak, möjligen är det lite större korn i risentas rårörssocker.
    men rårörssocker är ju samma som muscovado, & det är ju annorlunda än råsocker, mer som farinsocker..
  • tes 75
    FenomenaA skrev 2010-12-01 12:55:54 följande:
    Skrikandes Helt galet! Där kan man snacka om tjänstefel! Det var väl nån i tråden längre bak (har inte hunnit med och läsa) som fick lov och polisanmäla någon ansvarig för maten för att det skulle hända saker? VEM läser ett läkarintyg om allergier slarvigt (som det ju blir om man eg behöver glasögon). Jag blir orolig för min sons framtida förskolevistelse när jag läser om sån här idioti.
    ja. och man undrar ju hur det står till i hjärnkontoret när man dessutom erkänner att det var därför man missat! eller så skyller hon bara på dålig syn, hon tar kanske inte vår allergiutredning på särskilt stort allvar. oavsett, alla alternativ är ju helt uppåt väggarna!!! nu är det en j-vla tur att vår son inte får anafylaktisk chock av något (förutom ev jordnötter), men frätande diarréer & eksem är ju inte särskilt festligt det heller. eller dålig nattsömn.
  • 2små2stora
    tes 75 skrev 2010-12-01 13:11:50 följande:
    men rårörssocker är ju samma som muscovado, & det är ju annorlunda än råsocker, mer som farinsocker..
    Råsocker utvinns oftast ur sockerrör. I slutprodukten finns de innersta delarna av skalet kvar, varför färgen är brun. Råsocker kommer från en annan del av skalprocessen än vitt socker, som utvinns i ett senare skede. Precis som vitt strösocker består råsocker av glukos och fruktos, men eftersom produkten inte är lika raffinerad finns det även spår av exempelvis krom[källa behövs], som hjälper insulinetatt reglera kroppens blodsockernivåer.

Energiinnehåll för råsocker är 387 kcal/100 g.

http://www.saltakvarn.se/produkt/produktblad/5000.htm

http://sv.wikipedia.org/wiki/Muscovadosocker

Allt är samma, man kan "mala" råsocker så att det nästan blir som strösocker eller låta det vara större korn som risentas
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • trållmor
    tes 75 skrev 2010-12-01 11:40:47 följande:

?!?!?!?!!!!!!

FenomenaA skrev 2010-12-01 12:55:54 följande:
    Hej!

Det var vi som polisanmälde hon som var ansvarig för att godkänna allergiprodukterna. Polisanmäla kokerskan vette tusan om vi hade velat göra, men absolut ta ett snack med henne och rektorn (som är ansvarig) för att det inte ska hända igen. Här kan man gå in på kommunens hemsida för att göra ett skriftligt klagomål, vilket vi även valde att göra på den här personen.

Och vet ni, fortfarande känner jag att det är det absolut bästa som vi hade kunnat göra. För ÄNTLIGEN så lyssnar de på oss föräldrar och tar allergierna på allvar. Våra får heller ingen anafylaktisk chock, men Mattis har ju reagerat med andningssvårigheter på mjölk, men precis som du säger så räcker det med 1-2 veckor av diaréer/magont/vaknätter/eksem mm för att det ska bli en extremt jobbig period att orka med som förälder. Det skrev vi i klagobrevet til kommunen, där vi ifrågasatte hur vi ska orka med att vara bra föräldrar när vi konstant får ta hand om allergireaktioner. Det känns ju knappt som att vi ens orkade vara föräldrar då, och så ska man orka med fyra allergiska barn dessutom....
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Cs mamma

Jag vill varna då jag hittade FARINsocker med sädesslag i på affären men tyvärr minns jag inte märket... köpte muscadovosocker istället och råsocker

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
Svar på tråden Allergitråden