• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • FenomenaA
    lövet2 skrev 2010-11-30 13:15:14 följande:
    Jag vill göra köttbullar till jul. Speciella köttbullar till dottern, som inte tål vete (och ev något mer sädesslag), mjölk, ägg eller soja. Har letat runt på vartenda allergiforum jag hittat, men det är alltid något i receptet som är förbjudet. Någon som kan tipsa?
    Jag brukar bara ha köttfärs, riven lök och kryddor. Om man vill ha utfylldnad för koncistensen så kanske mosad potatis eller Oldas rismjöl blandat med risdryck?
  • lövet2
    FenomenaA skrev 2010-11-30 14:54:00 följande:
    Jag brukar bara ha köttfärs, riven lök och kryddor. Om man vill ha utfylldnad för koncistensen så kanske mosad potatis eller Oldas rismjöl blandat med risdryck?
    Går de att steka då, eller faller de i sär? Jag började lite desperat fundera på att helt enkelt göra frikadeller av barnmatstyp. Koka köttfärsbollarna och så kanske bryna på dem efteråt för färgens och smakens skull.
  • FenomenaA
    lövet2 skrev 2010-11-30 15:21:50 följande:
    Går de att steka då, eller faller de i sär? Jag började lite desperat fundera på att helt enkelt göra frikadeller av barnmatstyp. Koka köttfärsbollarna och så kanske bryna på dem efteråt för färgens och smakens skull.
    De håller ihop. Förra julen gjorde jag köttbullarna till släktens julbord, jag stekte dem i långpanna och värmde på i stekpanna. De hade fin färg och smak. Tillräckligt goda iaf. :)
  • Kavat

Jag har bra recept. Har po-fiber och oja (eller soltorkad tomat+oljan+kryddor) i samt fiber husk som också binder lite.
    Återkommer med mängder om det är intressant?

• FenomenaA
    Kavat skrev 2010-11-30 16:12:17 följande:
    Jag har bra recept. Har po-fiber och oja (eller soltorkad tomat+oljan+kryddor) i samt fiber husk som också binder lite.
    Ja!
  • lövet2
    Kavat skrev 2010-11-30 16:12:17 följande:
    Ja, jag tar gärna emot recept. Det här är lite nytt för oss, och vi försöker hitta något annat än potatis på julbordet, som dottern kan äta ...
  • Kavat
    lövet2 skrev 2010-11-30 16:26:59 följande:
    Ja, jag tar gärna emot recept. Det här är lite nytt för oss, och vi försöker hitta något annat än potatis på julbordet, som dottern kan äta ...
    Scans prinskorv! Gärna med "kronor" (skär kryss i ändarna) och stek i mf margarin. Lax, om det funkar. Scans bredbara leverpastej.

Sen finns det nog en hel del tips i http://utanallt.blogspot.com/ och kommer mera. Både jag och Blå Myran har  julgodis.
    Återkommer med receptet.
  • lövet2
    Kavat skrev 2010-11-30 16:31:17 följande:
    Scans prinskorv! Gärna med "kronor" (skär kryss i ändarna) och stek i mf margarin. Lax, om det funkar. Scans bredbara leverpastej.

Sen finns det nog en hel del tips i http://utanallt.blogspot.com/ och kommer mera. Både jag och Blå Myran har  julgodis.
    Återkommer med receptet.
    Leverpastejen vet vi, för det är just nu det enda pålägget vi hittat. Scans falukorv visste vi också, men roligt att prinskorven funkar lika bra! Laxen tyvärr - fisk är förbjudet ...
  • lövet2

Revbensspjäll förstås! Det har ju varenda människa på julbordet, så det ska vi börja med nu ...

• Kavat
    FenomenaA skrev 2010-11-30 13:11:15 följande:
    Är Garbos Quinoabröd naturligt glut.fritt och fritt från mjölk, soja, sojasläktingar och sojalecitin? Finns det fler såna produkter? Har bara läst om Moilas flatbread, men inte hittat dem. Har letat i frysdiskar många gånger men aldrig hittat nåt bröd som funkar för oss.
    Måste kolla upp sojalectin.
    Fanns som sagt medguar ett tag, men nu har jag bara sett utan guar.
Svar på tråden Allergitråden