• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    Angel Gbg skrev 2010-12-01 16:05:54 följande:
    Jag vill varna då jag hittade FARINsocker med sädesslag i på affären men tyvärr minns jag inte märket... köpte muscadovosocker istället och råsocker
    Vanligt farinsocker, det som är i påse och heter farinsocker är enbart socker, medan det som är i kartong och strö-variant och heter något med "brun farin strö" innehåller maltodextrin - när det handlar om produkter från Dan-Sukker. Har inte kollat upp ursprunget till maltodextrinet i den
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • skruttis11

hejå hå! får man vara med här?

har en dotter med förkyldnings astma och två pojkar med komjölksproteinallergi!

hatar just den allergin fyy fasen va de e jobbigt å behöva läsa allt på alla varor man köper  eftersom de är så mkt de inte får äta med just den allergin, mellersta pojken klarar sig dock mkt bättre än den minsta

han e full i exem å får ont i magen å blöjjor ja flera gg om dagen om han ens tittar på en mjölkpaket mriktigt jobbigt tror inte vi har fått sovit en hel natt på 4 år snart lider så mkt med mina troll att de har dessa besvär!

evelina 011017 kevin 060314 Leo 080920 (trebanrsmamma.blogg.se)
  • JPL
    Kavat skrev 2010-11-30 22:06:14 följande:
    Shit pomfritt! Läste på EyeQ Omega3 som innehåller "naturlig E-vitamin (d-alfa-tokogerol från soja). Totalt missat!
    Men frågan är hur små/stora mängder det är?
    Miralicia, har du koll?
    Mina barn får Eye Q tuggisar, suck. Men du som har känsligare barn borde väl märka om det inte funkar?
  • JPL
    Kavat skrev 2010-11-30 20:03:11 följande:
    Upptäckte en trist men interssant sak. Liten blev prickig i ansiktet efter att han ammat i morse. (I natt såg jag ju inte hur han såg ut) I morse var han rödflammig och prickig i blöjan och insåg att nu har han fått i sig något igen.. Misstanke på saffran eller Rapsy, då det är det enda annorlunda jag åt i går. Sen blev det samma sak - eksemprickig i ansiktet när jag ammade honom i förmiddags och när jag bytte blöja insåg jag. Han var bara eksemprickig där kisset legat emot. Alltså hela rumpan var hur fin som helst utan prickar. Har aldrig sett det så tydligt innan att de bara reagerat på kisset liksom...

Visade två av tjejerna på öf som nog tycker jag är lite för "pricksjuk". Kommentarerna var sådär såg våra barn ut jämt och de sov ju inte heller och hade klåda, men det var ingen fara, typ.
    Ja, så där fick jag stå och "försvara" att jag inte tyckte det var ok. Alltså han brukar inte se ut sådär och när det sammanfaller med att han inte sover bra så är valet rätt enkelt...
    Kan bara skaka på huvudet instämmande. Prickar och kräknignar hos barn är så utbrett att folk tycker att det är normalt. När det borde kallas vanligt men inte normalt.
  • JPL

Tycker ni att jag behöver bry mig om eksem som kommit nu när det varit kallt? Vi brukar ju inte ha problem med det, så det är inte eksem som funnits och blivit värre utan helt nytt för oss. Kring munnen och på armarna. Ska jag jaga nya födoämnen eller hoppas på att det är kylan?

• tessan27
    JPL skrev 2010-12-01 18:12:45 följande:
    Tycker ni att jag behöver bry mig om eksem som kommit nu när det varit kallt? Vi brukar ju inte ha problem med det, så det är inte eksem som funnits och blivit värre utan helt nytt för oss. Kring munnen och på armarna. Ska jag jaga nya födoämnen eller hoppas på att det är kylan?
    Vi har samma här. Sonen som är 7 månader ser inte klok ut efter att vi varit ute korta stunder idag, gått mellan huset och bilen typ. Kinderna är torra och illröda, benen är fulla med torra eksem. Vi ska ju inte på utredning om hans alergi förens om 2 veckor. Han kliar sig på överkroppen också som han även har en del ekesm på.
    Han fick bada nu ikväll med olja i vattnet och sen smorde jag in hela pojken med becur. Han badar inte speciellt ofta annars utan bara vid behov pga hans torra hud.
  • tes 75
    2små2stora skrev 2010-12-01 13:18:42 följande:

Råsocker utvinns oftast ur sockerrör. I slutprodukten finns de innersta delarna av skalet kvar, varför färgen är brun. Råsocker kommer från en annan del av skalprocessen än vitt socker, som utvinns i ett senare skede. Precis som vitt strösocker består råsocker av glukos och fruktos, men eftersom produkten inte är lika raffinerad finns det även spår av exempelvis krom[källa behövs], som hjälper insulinetatt reglera kroppens blodsockernivåer.

Energiinnehåll för råsocker är 387 kcal/100 g.

www.saltakvarn.se/produkt/produktblad/5000.ht...

sv.wikipedia.org/wiki/Muscovadosocker

Allt är samma, man kan "mala" råsocker så att det nästan blir som strösocker eller låta det vara större korn som risentas
    om jag ska vara petig så står det inget i din text om rårörsocker så här ser rörsocker ut
    trållmor skrev 2010-12-01 13:39:49 följande:
    FenomenaA skrev 2010-12-01 12:55:54 följande:
    Skrikandes Helt galet! Där kan man snacka om tjänstefel! Det var väl nån i tråden längre bak (har inte hunnit med och läsa) som fick lov och polisanmäla någon ansvarig för maten för att det skulle hända saker? VEM läser ett läkarintyg om allergier slarvigt (som det ju blir om man eg behöver glasögon). Jag blir orolig för min sons framtida förskolevistelse när jag läser om sån här idioti.
    Hej!

Det var vi som polisanmälde hon som var ansvarig för att godkänna allergiprodukterna. Polisanmäla kokerskan vette tusan om vi hade velat göra, men absolut ta ett snack med henne och rektorn (som är ansvarig) för att det inte ska hända igen. Här kan man gå in på kommunens hemsida för att göra ett skriftligt klagomål, vilket vi även valde att göra på den här personen.

Och vet ni, fortfarande känner jag att det är det absolut bästa som vi hade kunnat göra. För ÄNTLIGEN så lyssnar de på oss föräldrar och tar allergierna på allvar. Våra får heller ingen anafylaktisk chock, men Mattis har ju reagerat med andningssvårigheter på mjölk, men precis som du säger så räcker det med 1-2 veckor av diaréer/magont/vaknätter/eksem mm för att det ska bli en extremt jobbig period att orka med som förälder. Det skrev vi i klagobrevet til kommunen, där vi ifrågasatte hur vi ska orka med att vara bra föräldrar när vi konstant får ta hand om allergireaktioner. Det känns ju knappt som att vi ens orkade vara föräldrar då, och så ska man orka med fyra allergiska barn dessutom....
    just ett möte med kokerskan kommer det bli av här efter mitt mail till förskolechefen idag! han var mycket förstående till min oro i sitt svar till mig, så det känns jättebra. ska bli intressant vad kokerskan har att säga om att hon inte läser läkarintyg med större allvar än att hon skippar läsglasögonen.
  • Mela78

Det har diskuterats i tråden om olika salvor och krämer, nu hittar jag inte till diskussionen och söker efter en speciell sort som jag vet har förekommit i diskussionen. Det jag söker efter är en kräm som inte innehåller kortison men fungerar bra istället för kortison, om jag nu minns rätt. Någon som vet vad jag är frågar efter?

• Kavat
    JPL skrev 2010-12-01 18:09:44 följande:
    Kan bara skaka på huvudet instämmande. Prickar och kräknignar hos barn är så utbrett att folk tycker att det är normalt. När det borde kallas vanligt men inte normalt.
    Och efter att han bajsat så är rumpan prickig också. Så tydligt att jag nästan borde tagit foto för att visa. Lite synd bara att man inte förstod det med de andra barnen. Och att BVC inte hade bättre koll. Frätande bajs och kiss är inte normalt...

Jag hade velat haft en BVC-utbildning om allergier för alla sveriges BVC, men misstänker att det är typ stört omöjligt. Det är precis som att "ja, men så här är alla barn, så här har det alltid varit och då är det ok, h*n växer som h*n ska..."

Men visst är det sjukt att så många barn lider av både magont, eksem som blir sår och allt möjligt pga "allt är normalt"....
  • Kavat
    Mela78 skrev 2010-12-01 20:40:01 följande:
    Det har diskuterats i tråden om olika salvor och krämer, nu hittar jag inte till diskussionen och söker efter en speciell sort som jag vet har förekommit i diskussionen. Det jag söker efter är en kräm som inte innehåller kortison men fungerar bra istället för kortison, om jag nu minns rätt. Någon som vet vad jag är frågar efter?
    Protopic!
Svar på tråden Allergitråden