• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2010-11-29 15:57:56 följande:
    Jobbigt.

Ä i ungefär samma situation här. Jag vet dock vad jag kan äta för att han ska må bra och inte bli prickig (men äter typ baskost plus fåtal saker) ... Men så fort jag gör utsvävningar eller testar något nytt är det kört. Han åt 5 eller 6 gånger i natt. jag tappade räkningen... Normalt äter han 1-2 gånger. Och idag är han alldeles prickig och gnällig..
    W sov bra i natt och åt bara 2 ggr men nu är han grinig och prickig i rumpan
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Kavat
    FenomenaA skrev 2010-11-29 14:28:49 följande:
    Då så... nu har lilleman fått sin första (oplanerade) mjölkprovokation. Han är 14 mån och har aldrig ätit mjölk innan, och jag som ammar slutade med mjölk för ett år sedan. Han fick tag på syrrans tomma mjölkglas i förmiddags, och drack någon halv tsk iaf. En klassiker va? Inga reaktioner än. Vi går som på nålar... och hoppas att det inte blir nåt.
    Spännande... Håller tummarna!
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-11-27 11:40:54 följande:
    Hej tjejer! Vilket egenbakat bröd utan allt tycker ni är det bästa? Har någon ett bra recept på vanligt ljust bröd? Har fått ett recept innan minns jag men det var sparat på våran gamla data :(
    Vi älskar brödet i formlimpeform med massa saker i, men det blir bränt på ytan tyvärr så måste skära bort. Annars så köper vi Garbos Quinoabröd, det enda sonen tål och rostar.
    De hade guar i ett tag men nu har jag bara hittat utan igen.
  • Kavat
    Kavat skrev 2010-11-29 16:38:11 följande:
    Vi älskar brödet i formlimpeform med massa saker i, men det blir bränt på ytan tyvärr så måste skära bort. Annars så köper vi Garbos Quinoabröd, det enda sonen tål och rostar.
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b98965p1110633.html
  • FenomenaA

Bröd utan sädesslag i bakmaskin, funkar det? Tänkte på att bakmaskinsbröd brukar bli lite trist även MED vanligt mjöl.

• FenomenaA
    Varning! När jag skulle köpa Plamil för Kung markatta (på mitt vanliga ställe) var den plötsligt märkt med spår av soja. Och ja, det var Kung markattas. Tur att jag läste. Jag tyckte att lilleman verkade reagera när jag ätit choklad i höstas, men eftersom han klarar kakao och plamil är utan allt så la jag tanken åt sidan. Jag som skulle göra julgodis åt mig...  :/
  • FenomenaA
    Kavat skrev 2010-11-29 16:32:46 följande:
    Spännande... Håller tummarna!
    Tack! Reaktionen kom tyvärr, men inte så dramatisk. Ljusröda fläckar i går kväll, lite klåda (gav Tavegyl) och en del små prickar idag. Men det positiva är väl att vi nu vet(?) att mjölkkontamination inte har orsakat rödflammighet i ansiktet (med lite urtikaria) aom han har haft några ggr. Jag gissar då att det är vetesmulor, för soja och ägg har vi inte hemma.
  • JPL
    oj oj oj! Vad säger du. köpa köpa köpa. (Tycker det är svårt att baka rostebröd).
  • FenomenaA
    Är Garbos Quinoabröd naturligt glut.fritt och fritt från mjölk, soja, sojasläktingar och sojalecitin? Finns det fler såna produkter? Har bara läst om Moilas flatbread, men inte hittat dem. Har letat i frysdiskar många gånger men aldrig hittat nåt bröd som funkar för oss.
  • lövet2

Jag vill göra köttbullar till jul. Speciella köttbullar till dottern, som inte tål vete (och ev något mer sädesslag), mjölk, ägg eller soja. Har letat runt på vartenda allergiforum jag hittat, men det är alltid något i receptet som är förbjudet. Någon som kan tipsa?

Svar på tråden Allergitråden