• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    JPL skrev 2010-12-03 09:15:39 följande:
    Låter vettigt. Då smörjer jag alltså bara med mjukgörande och inget kortison eller Protopic?
    Är det illa hade jag tagit Protopic för att få bort det. Men se till att han inte stoppar de i munnen då.
    Och sen efter en liten stund, min älsklingsalva Locobase Repair i tjockt lager så det tar en liten stund innan det går in.
    Så hade jag gjort.
  • Dalkulla74

Mina barn är också eksembarn och det försämras en del på vintern. Vi smörjer dem morgon och kväll. När det är kallt ute så är jag jättenoga med att de ska ha vantar på sig (lite kruxigt med sonen som inte aaalls tycker att det är kallt och blött ibland ) samt att vi smörjer med fetare krämer på vintern. På sommaren går det bra med lotion men på vintern har vi bara kräm som inte är lika "fuktig" och som skyddar bättre. Vi smörjer med A-derma kräm och nu när det är mer än -5°C ute så smörjer vi ansiktet med Locobase fet kräm (inte repair) som har en symbol med snöflinga på tuben. Det viktigt att smörja så lång tid som möjligt innan man går ut så de inte är "fuktiga" precis då de går ut utan att det fått lite tid på sig att sjunka in i huden. Min son som ibland har ovanan att slicka sig om munnen får även cerat på munnen i förebyggande syfte. Min son får även Eskimo kids varje dag och det gör underverk anser jag med hans hud, smörjer från insidan så att säga .

Martin vill så gärna göra munkar någon dag. Visst borde det gå bra att använda vanlig vetedeg (på havremjölk& carlshamns margarin) och utan ägg? Eller har äggen en stor roll i att det blir munksmak och munkkonsistens?

• Blå Flygare

Städat, bakat och ståtti, och nu en dag innan adventskalaset är båda småsjuka. Inställd julfest och antagligen blir adventsfikatinställt eftersom det ska komma småbarn och en nykläckt. Jagär så j-a trött på dessa förkylningar - har inte haft en hel VAB-fri vecka på hela hösten Just lämnat in 6 intyg till dagis från den senaste månaden. Snart tar väl dagarna slut...
    Har denna hösten/vintern varit lika överjäkling för er andra med eller utan astmabarn? Om det ändå bara varit A, men S har ju varit lika illa hon. Skrikandes

• Kavat
    Blå Flygare skrev 2010-12-03 09:35:14 följande:
    Städat, bakat och ståtti, och nu en dag innan adventskalaset är båda småsjuka. Inställd julfest och antagligen blir adventsfikatinställt eftersom det ska komma småbarn och en nykläckt. Jagär så j-a trött på dessa förkylningar - har inte haft en hel VAB-fri vecka på hela hösten Just lämnat in 6 intyg till dagis från den senaste månaden. Snart tar väl dagarna slut...
    Har denna hösten/vintern varit lika överjäkling för er andra med eller utan astmabarn? Om det ändå bara varit A, men S har ju varit lika illa hon. Skrikandes
    Hjärta

Mina går ju bara 15 timmar, men har varit 13 dagar på ung 8 veckor,dvs ungefär halva tiden. Fast då var de ju hemma två dagar när städ och kokerska var sjuka. Men jag är ju ändå hemma med liten, så här är det ingen arbetsplats som undrar var jag är...
  • Dalkulla74

Blå Myran: Usch va kämpigt, det tar både på ork och humör att ha sjuk familj . Jag vågar knappt skriva det men nu har vi *peppar peppar* varit friska i en månad snart, innan dess hade vi 5 vekor av förkylningar av alla de slag som cirkulerade och tog om i familjen. Ingen av oss har astma dock så vi blir bara "normalt" drabbade bara eksemen blommar upp lite mer.

• Allrona

Åh suck detta vabbande. Räknade igår ut att vi har vabbat 38dgr på 3 månader! Mest med minsta tjejen som ju knappt har varit på dagis. Den här hösten har vi hunnit med flera febertoppar, förkylningar, svinkoppor, springmask och sist halsfluss! Ja förutom de vanliga astmabesvären då. På tre månader!!! Dessutom dessa ständiga allergiutredningar. Suck! Vi får hoppas att det vänder snart.

Sorry för gnällinlägget men det var skönt att gnälla av sig lite

• Blå Flygare
    Allrona skrev 2010-12-03 10:03:34 följande:
    Åh suck detta vabbande. Räknade igår ut att vi har vabbat 38dgr på 3 månader! Mest med minsta tjejen som ju knappt har varit på dagis. Den här hösten har vi hunnit med flera febertoppar, förkylningar, svinkoppor, springmask och sist halsfluss! Ja förutom de vanliga astmabesvären då. På tre månader!!! Dessutom dessa ständiga allergiutredningar. Suck! Vi får hoppas att det vänder snart.

Sorry för gnällinlägget men det var skönt att gnälla av sig lite
    Nalle
  • Blå Flygare

Jag är inte så haj på att baka mjuka kakor som är glutenfria, men hittade ett småkaksrecept med saffran i De blev riktigt goda! Tyvärr inte så snygga som i orginalreceptet eftersom det inte funkade att trycka ut dem med pepparkaksformar (jo, det gick, men inte att få upp dem i en eller ens två bitar sen).
    Nu är bara frågan vilket som är bäst: förvara i skafferi (17 grader) eller frys, så de inte blir sega och tråkiga till jul.

www.nogg.se/blogg.asp

• t0va

Nu fick vi den nya mate, skickade beställningen i måndags och igår kom posten, det gick fort och han äter altheran. Någon som vet hur mycket färdig ersättning det blir på en burk, jag hittar inte att det står någonstans. På profylac klarade han sig ca 3 dagar/burk men det här är fler mått/måltid. 

En fördel är att han luktar godare nu, mer syrligt :)  

• 2små2stora
    t0va skrev 2010-12-03 12:44:15 följande:
    Nu fick vi den nya mate, skickade beställningen i måndags och igår kom posten, det gick fort och han äter altheran. Någon som vet hur mycket färdig ersättning det blir på en burk, jag hittar inte att det står någonstans. På profylac klarade han sig ca 3 dagar/burk men det här är fler mått/måltid. 

En fördel är att han luktar godare nu, mer syrligt :)  
    1 burk ger 3.4l ersättning,.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
Svar på tråden Allergitråden