• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    ELI79 skrev 2010-12-04 09:24:05 följande:
    Hej allihop!
    Jag har varit här tidigare under ett annat nick. Avreggade mig men inser nu att jag behöver lite mer stöd angående min son.

Uppdatering: min son är nu 2 år. Han har alltid varit väldigt skrikig och vi har uteslutit mjölkprotein och soja sedan han var bara några veckor men när han var 1.5 år provocerade vi och han reagerade INTE på dessa saker.
    Vi upptäckte dock när han var 15 månader att han är veteallergisk (tack vare er här på FL annars hade jag aldrig haft en aning)

Han får utslag på kinderna, uppspänd buk och blir på allmänt dåligt humör. (La in rätt mycket bilder på hans röda clownkinder i början, så kanske ni vet vem jag är...)
    Vi har nu kört vetefritt sedan i mars och fick rådet av dietist och läkare att testa vetefritt i 6 månader. Nu har vi provocerat i ca 3 veckors tid.

Jag och min make har lite skilda åsikter angående hur det går, därför vill jag konsultera er

Hans kinder är röda till och från men det är inget han verkar reagera nämnvärt på. Han är torr på hela kroppen men inte röd någon annanstans. Han reagerar även på torrt väder ute med röda kinder så ibland svårt att veta.

Det vi däremot har skilda åsikter om är hans mage och hans dåliga humör. Han har sedan han var liten varit väldigt skrikig, vilket ändrat karaktär efter hur gammal han är och hur mycket han kan uttrycka sig. JAG kopplar HELT hans humör till veteintag. Han är världens goaste, gladaste och charmigaste unge men får utbrott som varar i ca 45-60 minuter. Då är det galna utbrott!!! Han skriker, kastar saker, slänger igen dörrarm, vi får inte ta i honom, han vill inte ha kläder på sig, vägrar äta, lkigger på golvet o krälar mm mm. Det är ALLTID i samband med mat (någon gång vid påklädning men då tror jag mer på den vanliga 2 årstrotsen )
    JAG tolkar det som om han kopplar mat till att det gör ont och blir därför förbannad och inte vill äta.
    När vi haft vetefritt har jag inte sett några såna här tendenser.

Det som vi har olika åsikter om är att sonen sällan får dessa LÅNGA utbrott när sambon har honom. Han kan få utbrott i kanske 10 minuter då och sedan är det över, för mig är det ALLTID vid varje måltid i ca 45-60 minuter och han äter väldigt lite. Han har alltid varit stor i maten, men nu äter han minimalt.
    Grejen vi tvistar om är varför han får utbrott när JAG har honom men inte när sambon har honom. Sambon anser att då kan det inte vara pga vetet för då skulle han ju skrika jämt, medan jag hävdar att eftersom jag har sonen 9 av 10 ggr så är det kanske mer troligt att han visar det för mig eftersom sambon då blir "nyhetens behag" och att han kanske  känner sig tryggare när jag är hemma eftersom han känner mig mer (sambon har t ex inte varit pappaledig). Sambon tycker bara jag är fånig!
    På dagis har vi inte heller hört något om dessa utbrott, men han har alltid funkat väldigt bra "borta".

Vad tror ni??? Är jag helt ute och seglar eller KAN det vara så att han "bara" är arg när jag är hemma (han får även dessa utbrott när sambon är hemma men då bara om jag är hemma också). Hur har era barn betett sig??

Vi kör på vetefritt nu igen så klart men jag blir ändå förvirrad. Ursäkta det långa inlägget!
    Hej!
    Ja, du enda rätta är ju att ta bort och försöka igen. Att han beter sig annorlunda med dig än med din man är inte konstigt alls tycker jag. Så är det här hemma med och ännu "värre" med dagispersonalen. Alltså på dagis uppför sig barnen, äter med bestick och tar på sig sina kläder utan utbrott osv. Hemma är det helt andra barn för där skärper de inte till sig på samma sätt.
    Låter ju dock väldigt misstänkt med att utbrotten alltid är vid maten.
    Ni får väl se hur han blir på vetefritt och göra om provoceringen om ni inte vet då.
  • t0va
    Kavat skrev 2010-12-05 11:09:10 följande:
    På rak arm, det är laktos i Althéra.
    ok, vi testar nu att ge mindre mat, får se om det hjälper annars provar vi profylac igen. Svårt att veta vad som är vad, han är så retlig nu och inget hjälpte igår när han skulle sova, så tillslut fick vi ta en tur i bilen. 
  • ELI79
    Kavat skrev 2010-12-05 11:12:53 följande:
    Hej!
    Ja, du enda rätta är ju att ta bort och försöka igen. Att han beter sig annorlunda med dig än med din man är inte konstigt alls tycker jag. Så är det här hemma med och ännu "värre" med dagispersonalen. Alltså på dagis uppför sig barnen, äter med bestick och tar på sig sina kläder utan utbrott osv. Hemma är det helt andra barn för där skärper de inte till sig på samma sätt.
    Låter ju dock väldigt misstänkt med att utbrotten alltid är vid maten.
    Ni får väl se hur han blir på vetefritt och göra om provoceringen om ni inte vet då.
    Ja det är det jag tycker också. ALLTID vid maten! Han kan få nåt enstaka utbrott vid påklädning eller när han ska sitta i bilen men då är det alltid trötthet med i bilden. Men 9 av 10 ggr är det vid maten Ska ha samtal med dagis på onsdag och då ska jag prata med dem om hur det verkligen är där. Vi träffar inte alltid "hans" fröknar eftersom jag hämtar så sent och då har de slagit ihop avdelningarna.
  • ELI79

Jag hade kontakt med dietist i våras/somras och skulle kontakta henne för utskrivning av livsmedelsanvisning. Jag kontaktade henne men hon hade inte tid då och skulle ringa upp mig veckan efter, detta var i augusti. Hon har fortfarande inte ringt upp...känner mig väldigt ignorerad vilket jag gjort hela tiden med sonens problem.
    Ska ringa upp henne igen nu när vi testat och jag känner mig säker på hans allergi. Han verkar ju inte superkänslig men det sätter sig helt klart på hans mage.

Nu är min fråga, vad tycker ni jag ska kräva för nåt på livsmedelsanvisning. Det vi använt hittills är lailas gula, sempers pasta, lite bröd med vetestärkelse i, glutenfria smörgåskex, pofiber hmm ja det är väl det som vi kontinuerligt använder. Kan man "kräva" dessa saker eller ska man gå med på bara det de skriver ut? FÅR man utskrivet vid veteallergi??

En annan fråga. Har era barn sovit dåligt? Isf hur har det varit när ni tagit bort det de inte tålt har det blivit bättre med en gång eller har de fått in någon slags vana?
    Vår son har ju alltid sovit dåligt men senaste året har det varit hemskt, han har varit vaken 3 timmar i sträck VARJE natt...han kanske haft 1-2 nätter/månad som han inte varit vaken. Vi har testat ALLT! Han verkar inte ha ont utan han verkar mest pigg men jag kan inte utesluta att det har med hans mage att göra i alla fall eftersom han inte är så tydlig med sina symtom.

Han har blivit väldigt mammig igen och vill gärna bli buren, lätt för att ta till gråten och sen får han ju sina utbrott då, 99% av tiden är det vid måltid. Detta händer dock nästan uteslutande när jag har honom ensam.
    Kan hans dåliga sömn bero på allergin trots att han var vetefri i 6 månader (förutom en vecka med vete i juli när vi var på semester).  Kan det vara så att det tar lång tid för hans  mage att ställa om sig?!

• ELI79

en annan fråga, kan man använda pofiber ist för fiberhusk?

• JPL
    ELI79 skrev 2010-12-06 10:24:19 följande:
    en annan fråga, kan man använda pofiber ist för fiberhusk?
    Till vad? Pofiber är en fiberberikning, medan fiberhusk både ger fiber och geléear sig. Jag skulle inte ersätta ägg med Pofiber men däremot med Fiberhusk.
  • ELI79
    JPL skrev 2010-12-06 10:48:20 följande:
    Till vad? Pofiber är en fiberberikning, medan fiberhusk både ger fiber och geléear sig. Jag skulle inte ersätta ägg med Pofiber men däremot med Fiberhusk.
    jag tänkte baka saffransbullar och då var det fiberhusk i receptet men nu tog jag pofiber ist. Får se hur det blir...har ju inte bakat så mycket förut eftersom sonen varit så liten så han har nöjt sig med t ex en frukt  ist men det gör han inte längre så nu måste jag börja baka allt vetefritt är tanken.
  • annakohler

får man fråga er här inne hur man vet när mjölkallergin är borta så man kan införa laktosfritt igen?
    båda barnen är allergiker

• ELI79

Jag börjar bli lite blind...men kolla i mitt allergi...sonen är alltså 2 år och väger ca 14 kg så han är ganska så rund rent allmänt, ska magen se ut såhär??

• annakohler

din sons mage ser ut som min äldsta sons mage gjorde runt samma ålder ...men ingen tog det på allvar..
    men vid 4års ålder såg han likadan ut som din son fast lite mer...då sa min son att han hade ont i magen hela tiden, vi plockade bort mjölkprotein. så han dricker havredryck nu har han ingen mage alls längre..

vilka allergier har ditt barn

Svar på tråden Allergitråden