• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Snutten

Nu är det klart, det blir tillväxt utredning i januari! Känns skönt. Hoppas inte att de hittar något men man vill ju veta om det är något mer som är "fel"

• Cs mamma

Snutten Va skönt att dom i alla fall tittar på det.

Jag råkade hitta våra papper om spirometrin som är nästa vecka. Där står att hon inte får ha någon luftvägsinfektion 14dagar innan! Ha ha ha en astmatiker vintertid? Hon hostar dygnet runt och sista dagarna en gång i minuten men nu har det blivit bättre så... T.o.m sköterskan skrattade när jag läste papperet och hon hörde henne i bakgrunden...

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Snutten
    Angel Gbg skrev 2010-12-07 13:15:01 följande:
    Snutten Va skönt att dom i alla fall tittar på det.

Jag råkade hitta våra papper om spirometrin som är nästa vecka. Där står att hon inte får ha någon luftvägsinfektion 14dagar innan! Ha ha ha en astmatiker vintertid? Hon hostar dygnet runt och sista dagarna en gång i minuten men nu har det blivit bättre så... T.o.m sköterskan skrattade när jag läste papperet och hon hörde henne i bakgrunden...
    Jo men hon avviker 2 SD från oss som föräldrar och 3 SD från sin bror
  • t0va

Kan spädbarn reagera på laktos? Idag är theo helt hysterisk igen, inget funkar och han vill bara äta. Åt 3dl i förmiddags! Han som ligger på 180ml nu annars. Han åt för 2 timmar sen och kräktes massor, nu vrålar han helt hystreiskt och vägrar sova. Känns precis som med mjölkmaten, så nu har vi profylac för 7 dagar till och kör det, blir han bättre så får de väl skriva ut den istället. För hans skrik är skärande och inte övertrött. Massa gaser i magen men han verkar inte ha ont så som förut, emellanåt så skrattar han massvis. Får se hur han är imorgon på mammagruppen, är han hysterisk då så är något verkligen knas för där somnar han alltid. 

Att det ska vara sånt strul...  

• Cs mamma
    t0va skrev 2010-12-07 18:00:38 följande:
    Kan spädbarn reagera på laktos? Idag är theo helt hysterisk igen, inget funkar och han vill bara äta. Åt 3dl i förmiddags! Han som ligger på 180ml nu annars. Han åt för 2 timmar sen och kräktes massor, nu vrålar han helt hystreiskt och vägrar sova. Känns precis som med mjölkmaten, så nu har vi profylac för 7 dagar till och kör det, blir han bättre så får de väl skriva ut den istället. För hans skrik är skärande och inte övertrött. Massa gaser i magen men han verkar inte ha ont så som förut, emellanåt så skrattar han massvis. Får se hur han är imorgon på mammagruppen, är han hysterisk då så är något verkligen knas för där somnar han alltid. 

Att det ska vara sånt strul...  
    Mycket mycket ovanligt. Som jag förstått är laktosen i all mjölk inkl människans likadan
    R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • ELI79

Någon som har något tips eller liknande hur man klarar av så mycket skrik. Sonen har ju alltid skrikit men nu tycker jag det är värre än värst. Han är ju så stor nu så ljudet gör mig galen. Känns som så fort han ser mig så börjar han skrika...när jag hämtar på dagis blir han helt galen. Jag kanske läser in för mycket men jag känner det som om "åhh nu kan jag äntligen pusta ut för mamma kommer..:" för när mannen hämtar (en dag i veckan) så skriker han ALDRIG! Då får han sitt vanliga ryck vid maten men bara 10 min ist för 60 min som när jag har dem.

Han GALLSKRIKER frnå att jag hämtar dem, tills vi kommer hem, klätt av honom, lagat mat (oftast har jag bara mat som jag kan värma) och vi andra hunnit äta färdigt. Då har det gått sisådär 60-75 minuter... DÅ lugnar han sig. Det värsta är att han drar med storebror på det hela, i tröttheten hos storebror smittar det av sig.

Jag har ångest dessa 1-1½ timme VARJE dag, känner att jag inte vet hur jag ska hantera det längre. Har ni nåt råd eller är det bara at vänta tills han mår bättre? Känns ju som om det mycket är en "rädsla" för något som triggar honom.

Någon som känner igen att era allergiska barn varit väldigt känsliga för utomstående?

Om någon utomstående är hemma hos oss när vi ska äta mat så vägrar han äta, det bara GÅR  inte...

Är detta en personlighet tror ni eller har det med allergin att  göra? tänkte om det var något man kan "öva" på?

• t0va
    ELI79 skrev 2010-12-07 18:13:55 följande:
    Någon som har något tips eller liknande hur man klarar av så mycket skrik. Sonen har ju alltid skrikit men nu tycker jag det är värre än värst. Han är ju så stor nu så ljudet gör mig galen. Känns som så fort han ser mig så börjar han skrika...när jag hämtar på dagis blir han helt galen. Jag kanske läser in för mycket men jag känner det som om "åhh nu kan jag äntligen pusta ut för mamma kommer..:" för när mannen hämtar (en dag i veckan) så skriker han ALDRIG! Då får han sitt vanliga ryck vid maten men bara 10 min ist för 60 min som när jag har dem.

Han GALLSKRIKER frnå att jag hämtar dem, tills vi kommer hem, klätt av honom, lagat mat (oftast har jag bara mat som jag kan värma) och vi andra hunnit äta färdigt. Då har det gått sisådär 60-75 minuter... DÅ lugnar han sig. Det värsta är att han drar med storebror på det hela, i tröttheten hos storebror smittar det av sig.

Jag har ångest dessa 1-1½ timme VARJE dag, känner att jag inte vet hur jag ska hantera det längre. Har ni nåt råd eller är det bara at vänta tills han mår bättre? Känns ju som om det mycket är en "rädsla" för något som triggar honom.

Någon som känner igen att era allergiska barn varit väldigt känsliga för utomstående?

Om någon utomstående är hemma hos oss när vi ska äta mat så vägrar han äta, det bara GÅR  inte...

Är detta en personlighet tror ni eller har det med allergin att  göra? tänkte om det var något man kan "öva" på?
    Hur gammalt är barnet? Ser du andra situationer där det blir samma situation, tex. när det händer saker plötsligt att man byter aktivitet osv. 
    Angel Gbg skrev 2010-12-07 18:12:26 följande:
    Mycket mycket ovanligt. Som jag förstått är laktosen i all mjölk inkl människans likadan
    ok... nu somnade han med flaskan i munnen precis som på mjölkmaten. Magkäslan säger att Althera inte funkar, men nu är vi i alla fall inne i svängen på sjukhuset. Kanske kan hinna ringa allergisköterskan imorgon mellan allt annat som måste fixas. 

Kanske kan vara vettigt att börja skriva dagbok igen på hans symtom.  
  • Cs mamma

Eki: Jag köpte billiga öronproppar på Apoteket och hade dom inne mer eller mindre dygnet runt första året då C skrek i upp till 8timmar utan ens 2min paus. Efter ett tag så blev jag imun, jag misstänker det iaf för jag minns inget. När det är överjävligt så stänger man av och sen minns man inget efter ens...

• Cs mamma

Tova: Vissa barn tål inte alla "mjölkallergi" ersättningar. Min reagerade på Nutramigen (Althea fanns inte på den tiden) och Profyllac hade leveransproblem så den testade vi aldrig och Neocate funkar super och gjorde det direkt.

• ELI79
    t0va skrev 2010-12-07 18:25:21 följande:
    Hur gammalt är barnet? Ser du andra situationer där det blir samma situation, tex. när det händer saker plötsligt att man byter aktivitet osv. 
    Angel Gbg skrev 2010-12-07 18:12:26 följande:
    ok... nu somnade han med flaskan i munnen precis som på mjölkmaten. Magkäslan säger att Althera inte funkar, men nu är vi i alla fall inne i svängen på sjukhuset. Kanske kan hinna ringa allergisköterskan imorgon mellan allt annat som måste fixas. 

Kanske kan vara vettigt att börja skriva dagbok igen på hans symtom.  
    Han blir 2 år nästa vecka.

Vad menar du? Blygheten eller skriket?
Svar på tråden Allergitråden