• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ELI79

Jag tror okunskapen angående allergier gör att dessa "misstag" sker. min son är ju inte på nåt sätt i närheten lika känslig som era barn men på vårt dagis så försöker de ju med det här "tydliga" men de tänker nog inte på t ex att om de leker med deg så kanske sonen käkar av det (han är ju bara 2 år) eller om de äter mat vid samma bord som sonen så kan ju han få tag i nåt osv.

Trist att de inte får mer utbildning om allergier då det ju är väldigt vanligt.

• Kavat
    Kavat skrev 2010-12-07 20:11:43 följande:
    Kan tillägga att jag fick bröd med vetestärkelse på BB, trots listor i förlossningsbrev, både mitt och medhavt. Så nej, upplever inte heller att de har totalkoll... Tyvärr!
    Jag hade i alla fall en separat lista med som de skickade till köket. Det stod även i min journal, så be bm skriva dit det!
    Och i och med att jag är så superkänslig så hade jag med mig frukost, bröd, pålägg, dricka osv för jag räknade med att de inte skulle ha något till frukost. Och det hade de inte, förutom te och kaffe... Och lite gurka typ....
  • Cs mamma

Kavat: Glad att kunna roa... dom har även satt restriktioner gällande hennes medicinering så inte nog med "inga luftvägsinfektioner 14dagar innan" hon får bara HALVA sin normaldos av förebyggande medicin + att hon absolut inte får ta kortisontabletter... Detta i värsta blåsten, kylan och förkylningstiderna... grattis!

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Kavat
    t0va skrev 2010-12-07 19:05:48 följande:
    ok, tackar. Nu gav jag upp så pappa ligger i sängen och matar, nu har theo fått 240ml och är påväg att somna. Får hoppas det går över, när vi gick från mjölk till profylac så såg vi skillnad på 1.5dygn. Men nu skriver jag upp allt också. 
    www.nestlenutrition.se/healthcare/se/products/Pages/Alth%C3%A9ra.aspx
    Ingredienser:
    Mjölksocker, maltodextrin, vegetabilisk olja, hydrolyserat vasslepul-
    ver, emulgeringsmedel (citronsyraestrar av mono- och diglycerider
    av fettsyror), kolinbitartrat, taurin, inositol, L-histidin, L-karnitin,
    mineralämnen (natrium, kalium, kalcium, järn, magnesium, zink, jod,
    koppar), vitaminer (A, D, E, K, C, tiamin, riboflavin, niacin, B6, folacin,
    B12, biotin, pantotensyra).

Vad jag kan se så är det bara laktosen som skiljer från Profylac. Profylac är ju också gjort på vasslem men har inte laktos(mjölksocker) i sig. Har dock inte jämfört då jag inte hittar ingredienserna för Profylac på nätet.

• Cs mamma

Sen kanske dom har olika hydrolyseringsmetod och hydrolyseringsgrad....

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • t0va
    Kavat skrev 2010-12-07 20:33:04 följande:
    www.nestlenutrition.se/healthcare/se/products...
    Ingredienser:
    Mjölksocker, maltodextrin, vegetabilisk olja, hydrolyserat vasslepul-
    ver, emulgeringsmedel (citronsyraestrar av mono- och diglycerider
    av fettsyror), kolinbitartrat, taurin, inositol, L-histidin, L-karnitin,
    mineralämnen (natrium, kalium, kalcium, järn, magnesium, zink, jod,
    koppar), vitaminer (A, D, E, K, C, tiamin, riboflavin, niacin, B6, folacin,
    B12, biotin, pantotensyra).

Vad jag kan se så är det bara laktosen som skiljer från Profylac. Profylac är ju också gjort på vasslem men har inte laktos(mjölksocker) i sig. Har dock inte jämfört då jag inte hittar ingredienserna för Profylac på nätet.

Supertack, jag jämförde med profylac och du har rätt är bara mjölksockret som skiljer. Får se vad de säger, nu ska jag försöka hitta någonstans att sova. Theo ligger på min madrass med mina kuddar och täcken. Vågar inte flytta honom nu när han äntligen har somnat. Tur att vi har gott om kuddar och extratäcken. 

Kom på nu att så han gallskrek idag när vi kom hem precis så var det den kvällen vi gav upp att bråka med vården och köpte oss en burk utan recept. Den kvällen satte jag theo i bilen och åkte runt i 2 timmar så han skulle få sova och jag skulle få lugn och ro. Tror sambon funderade på om vi var påväg att lämna honom då.

Jag antecknar på i min dagbok.  
  • t0va
    Angel Gbg skrev 2010-12-07 20:43:06 följande:
    Sen kanske dom har olika hydrolyseringsmetod och hydrolyseringsgrad....
    mm... på profylacburken står det extensivt hydrolyserat vassle vad nu det betyder på svenska. 
    kollade på nutramigen även om det inte är samma där står det höggradigt, så det finns olika saker där med.

Att man  ska behöva vara kemist eller liknande för att få ordning. Har ju fattat att ni med allergiska barn och även ni som är allergiska själva får läsa på massor. 
  • Cs mamma

Jag VET att iaf 2006 så var det olika mjölkproteiner som hydrolyserades i Nutramigen respektive Profyllac samt att det var olika metoder så alla var på mig som tusan att bara för att C reagerade på det enda betydde det inte att det andra också hade gett reaktion.

Personligen känner jag att sure det är billigare med dessa ersättningarna men OM en mamma kommer och säger att problemet kvarstår när man testat en av dom billigare så bör man slippa mixtra och tjaffsa och dom bör skriva ut Neocate så man kommer runt hela mjölkproblmematiken.

• t0va
    Angel Gbg skrev 2010-12-07 21:04:36 följande:
    Jag VET att iaf 2006 så var det olika mjölkproteiner som hydrolyserades i Nutramigen respektive Profyllac samt att det var olika metoder så alla var på mig som tusan att bara för att C reagerade på det enda betydde det inte att det andra också hade gett reaktion.

Personligen känner jag att sure det är billigare med dessa ersättningarna men OM en mamma kommer och säger att problemet kvarstår när man testat en av dom billigare så bör man slippa mixtra och tjaffsa och dom bör skriva ut Neocate så man kommer runt hela mjölkproblmematiken.
    är neocate utan mjölkprotein? 

Och vad kostar det inte när jag bryter ihop totalt, man fixar inte hur länge som helst att se sitt barn må dåligt och inte få ordning på det. Jag hoppas lite på att han blir galen imorgon på mammagruppen så sköterskan får se det, hon såg honom när han hade superont i magen sist pga. mjölken.

Är lite extra jobbigt att vi är emellan 2 bvc också, fast jag är rätt säker på att det är maten som strular nu och inget annat. Ja han har varit sjuk och kinkig men inte ens när han var jättesjuk så skrek han och betedde sig såhär.  

Men det förklarar varför jag sovit så dåligt de senaste dagarna, jag har inte somnat efter matningarna utan legat i 1 timme och vänt och vridit mig. Antar att det är mammahjärtat som inte kan slappna av.

Är så tacksam att ni finns och kan ge stöttning, annars hade jag nog trott att jag blivit galen, men nu är det tom. så att pappan tog upp att han tyckte Theo är mer gasig. Då är det skillnad.  

Mamsie: men oj så korkat av teatern, ok att man kanske inte är så jättepåläst om allergier men speciellt när det gäller små barn så anser jag att man får se till att bli påläst om man ska ha sådana aktiviteter. Hoppas det blir någon klarhet i vad som hänt.  
  • Mamsie
    Angel Gbg skrev 2010-12-07 20:07:44 följande:

Mamsie: Jag tycker det är oerhört synd för Max men min egoistiska sida hurrar för att du reagerar och blir arg. Tyvärr så är ungefär jordnötter och kanske ägg det enda som räknas som luftburen allergi om man frågar allmänheten. Luftburet mot mjöl är "såååååååå ovanligt" eller hur är det nu??? *suck*

På dom!!! Låt alla graviditetshormoner komma till användning... go go go!!! *hurrar*

Hahah, jo jag ska nog passa på nu när graviditetshormoner och pinvärkar härjar med min kropp. Stubinen är ganska kort Drömmer.

Tack alla för kommentarer och berättelser om hur ni har det med barnomsorg och omgivning. Man känner sig inte så ensam - eller som dagis försöker få det till: unik Obestämd (som om vi hittar på eller överdriver).

Nu gonatt - lika bra att sova medan man kan... Om Max strular pga allergi i natt så tar pappan det, har jag kommit överens om
    ~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, ♂jun-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
Svar på tråden Allergitråden