• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va
    ELI79 skrev 2010-12-07 18:51:33 följande:
    Han blir 2 år nästa vecka.

Vad menar du? Blygheten eller skriket?
    bägge, jag vet att jag var lite sån när jag var liten. För jag hade svårt när jag blev avbruten på förskolan av att föräldrarna kom och hämtade och då blev resten av min kväll helt förstörd. Jag var tydligen blyg då med och även i skolåldern också. 
  • t0va
    Angel Gbg skrev 2010-12-07 18:35:37 följande:
    Tova: Vissa barn tål inte alla "mjölkallergi" ersättningar. Min reagerade på Nutramigen (Althea fanns inte på den tiden) och Profyllac hade leveransproblem så den testade vi aldrig och Neocate funkar super och gjorde det direkt.
    ok, tackar. Nu gav jag upp så pappa ligger i sängen och matar, nu har theo fått 240ml och är påväg att somna. Får hoppas det går över, när vi gick från mjölk till profylac så såg vi skillnad på 1.5dygn. Men nu skriver jag upp allt också. 
  • Mamsie
    JPL skrev 2010-12-07 11:26:39 följande:
    Lycka till! Med tredje barnet var jag fri från mjölk, ägg, soja (och säkert något mer) i god tid innan han föddes. De övriga äter ju ändå så (och utan ännu mer) så det var ingen särskild uppoffring. Jag unnade mig att äta vetebaserade produkter ett tag bara för att det är så gott. I lugn och ro testade jag sedan ägg och mjölk när behovet dök upp. Behov av soja har inte dykt upp än och han är ett år, fast chansen är ju också minimal. Jag är jättenöjd med att ge trean och mig själv en mjukstart i livet.

Sjukhusmaten var dock illa dålig. Helt otroligt att inte ens ett sjukhus kan göra allergifri mat på ett bra sätt. Se till att ha med dina önskemål om mat i förlossningsbrevet eller säg till så fort du kan. Tror att Bm skrev upp det i datorn också men henne träffar du kanske inte mer?
    oki... jag överväger att vara "ren" från åtminstone mjölk och soja och om Lillebror inte visar några tecken på allergi så kan jag försiktigt prova med mjölk. Kanske man ska ta bort ägg också?
    Just på BB kan det vara svårt att undvika spannmål så det kanske kan vänta 1-2 dygn tills jag kommer hem?
    Tack för tipset att skriva ner matönskemål i förlossningsbrevet!
    ~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, ♂jun-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • ELI79
    t0va skrev 2010-12-07 19:04:31 följande:
    bägge, jag vet att jag var lite sån när jag var liten. För jag hade svårt när jag blev avbruten på förskolan av att föräldrarna kom och hämtade och då blev resten av min kväll helt förstörd. Jag var tydligen blyg då med och även i skolåldern också. 
    nä när det gäller att bli avbruten i leken både hemma o på dagis så är det inget problem. Han blir jätteglad när jag kommer och kastar sig i famnen på mig och visar alla saker som finns osv...allt börjar när vi kommer ut i hallen o han liksom kommer ifrån dagis (de är alltid sist när jag hämtar...)

blygheten tror jag har en grund i hans allergi. Det blev bättre när vi fick bort vete. INnan fick inte ens någon komma i närheten av honom!! vi skolade ju in honom då o det var jättemkt problem. inte ens mormor fick ta i honom...sen tog vi bort vete o då var han som förbytt...hur glad o nöjd som helst. enkel att ha att göra med.
  • Tibell

ELI : Blir han likadan vid alla måltider eller är det bara lunchen ?? Är det skillnad på helgen och vardagen ??

• t0va
    ELI79 skrev 2010-12-07 19:12:12 följande:
    nä när det gäller att bli avbruten i leken både hemma o på dagis så är det inget problem. Han blir jätteglad när jag kommer och kastar sig i famnen på mig och visar alla saker som finns osv...allt börjar när vi kommer ut i hallen o han liksom kommer ifrån dagis (de är alltid sist när jag hämtar...)

blygheten tror jag har en grund i hans allergi. Det blev bättre när vi fick bort vete. INnan fick inte ens någon komma i närheten av honom!! vi skolade ju in honom då o det var jättemkt problem. inte ens mormor fick ta i honom...sen tog vi bort vete o då var han som förbytt...hur glad o nöjd som helst. enkel att ha att göra med.
    men oj så jobbigt. Jag tror att allergi kan ställa till mycket med en, speciellt om man är liten och kanske inte förstår vad som pågår heller. Har för mig det var fler som skrev att deras barn hade "annorlunda" beteende som de kopplar ihop med allergin. Hoppas att ni hittar lösningen. 

Här vägrar han sova, nu har han ätit 260ml och vi har pallat upp flaskan som är tom med täcket. Precis som innan vi bytte till mjölkfritt. Hoppas allergisköterskan fattar.  
  • Mamsie
    Nu måste jag få skriva av mig!

Igår sa de på dagis att de stora barnen (där Max ingår) skulle på teater på förmiddan medan de mindre barnen stannar på dagis o bakar pepparkakor.
    Eftersom vi sagt ifrån att Max inte får vara i den lokal där det hanteras/har hanterats mjöl under samma dygn så bad personalen oss att hämta Max när de kommer med bussen kl 12.
    Helt ok - det är så vi vill ha det Så jag hämtade hem honom.
       I förmiddags fick jag reda på att de ska baka med de större barnen på onsdan (i morgon) och de undrade om vi kunde ha honom hemma.
    - Va? Ska ni damma med mjöl i 2 dagar i rad? Nej, jag kan inte vara hemma i morgon. Ni får ringa min man, sa jag.
    Hu så irriterande att de inte kan berätta sånt tidigare så man har en möjlighet att planera. 1½ dag är liite mer än en halvdag! Dessutom går han på den resursavdelningen just pga sin allergi - ska de inte då ta extra hänsyn till just hans speciella behov???

När jag hämtade Max så berättade "fröken" att de på teatern hade dammat med mjöl på scenen
    Eftersom lokalen var full med förskolor och gruppen som Max var i består av flera barn så hann de inte ut med en gång.
    Jag är otroligt tacksam över att Max reagerar långsamt på allt utom mjölk o soja, och jag har också talat om för dagis att det inte är akut om han får i sig spannmål eller ägg.
    Så jag gav honom extra Aerius när vi kom hem.
    Nu har han röda kinder och lite mer eksem på kroppen, men inga andra symtom. Vi får se om han blir förstoppad de närmaste dagarna... (han får 2,5mg Aerius och 1 påse Forlax om dagen som basmedicin)
    Vi hann inte prata så mycket när jag hämtade Max men jag ska prata med dem i morgon om vad som egentligen hände på teatern.
     Sen tänkte jag kontakta Astma o Allergiförbundet och höra vad de säge.

Har ni någon aning om det ens är tillåtet att hålla på med mjöl på en teaterföreställning? Känns som att de lika gärna kunde ha haft med en hund, knäcka ägg och ha skålar med jordnötter framme - vaddå tänka på allergiker???
    Skrikandes
    ~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, ♂jun-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • Cs mamma

Mamsie: Jag tycker det är oerhört synd för Max men min egoistiska sida hurrar för att du reagerar och blir arg. Tyvärr så är ungefär jordnötter och kanske ägg det enda som räknas som luftburen allergi om man frågar allmänheten. Luftburet mot mjöl är "såååååååå ovanligt" eller hur är det nu??? *suck*

På dom!!! Låt alla graviditetshormoner komma till användning... go go go!!! *hurrar*

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Kavat

Angel, sorry, förstår dilemmat, men jag flinar fortfarande när jag tänker på att hon ska vara "symtomfri och frisk".

Mamsie, oj! Ja, jätte kul förstår dig verkligen.

Här har vi inte förbjudit dem att baka på dagiset (än) men de får inte göra det i hans lokaler. Det är ett rätt stort dagis. I förra veckan blev han kass på tisdagen och vi fattade inte riktigt varför, men när vi fick hem veckobrevet så står dottern och bakar pepparkakor med samma kläder som hon sen hade hemma! Insåg själv att jag inte vet om jag sagt till dem att säga till, men det förklarar ju. Vet jag att hon spillt eller ser det så byter jag ju genast kläder på henne. Sonen byter jag i tid och otid. Sockar byts på hela familjen efter att vi varit i strumplästen på vanliga golv på bortaplan.

Sen kom även dottern hem i dag och bajsade på sig när hon fes tre gånger...! Så jag frågade vad hon ätit och då berättade hon glatt att hon ätit ärtor! Vi har testat lite här hemma med ärtor och bönor till henne, men då har vi ju koll själva. Vi har inte sagt något till dagis om det. Men då hade hon väl sagt att hon fick äta ärtor nu och då hade hon fått det. Ska det gå till så? Jag blev något paff kan man säga. Vi har ju gett ärtor när vi sett att hon varit ok i övrigt så att vi vet om det blir reaktion eller inte. Nu var hon kass redan från början med klåda, eksem och kass mage, så ärtor idag var ju inte så himla smidigt....

Sen har vi i övrigt rätt stora problem med henne och hennes mat, så jag vill inte "bråka" mer än vanligt och snälla pappa hade tydligen sagt att hon fick äta ärtor när hon ville, och ja, då ingår ju dagis i hennes värld. Hur man än vänder sig är rumpan bak...

• Kavat
    Mamsie skrev 2010-12-07 19:07:45 följande:
    oki... jag överväger att vara "ren" från åtminstone mjölk och soja och om Lillebror inte visar några tecken på allergi så kan jag försiktigt prova med mjölk. Kanske man ska ta bort ägg också?
    Just på BB kan det vara svårt att undvika spannmål så det kanske kan vänta 1-2 dygn tills jag kommer hem?
    Tack för tipset att skriva ner matönskemål i förlossningsbrevet!
    Kan tillägga att jag fick bröd med vetestärkelse på BB, trots listor i förlossningsbrev, både mitt och medhavt. Så nej, upplever inte heller att de har totalkoll... Tyvärr!
    Jag hade i alla fall en separat lista med som de skickade till köket. Det stod även i min journal, så be bm skriva dit det!
Svar på tråden Allergitråden