• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • JPL

Mamsie, så trött jag blir. Blir så trött på den allmänna inställningen. Som hundallergiker är jag väl medveten om att "ingen" bryr sig och i vilket fall som helst inte anspassar sig. De flesta har väl iofs inte ens grundlägande kunskaper men det ska ju ett dagis ha! (Är så glad att mian barn inte är så väldigt känsliga så att vete och ägg går att använda i lokalern).

Jag ska dock ta tillfället i akt och komma med två trevliga historier. Mest för att vi delar med oss av alla hemska exempel från våra barns dagisar. Min treårige sons dagispersonal har vid flera tillfällen frågat hur vi ska göra då de bakar pepparkakor. Vi kom fram till att bäst är att de bakar som vanligt, inkl min son, och att han får med egen "rena" pepparkakor hemifrån för själva ätandet. Han tål att vara i lokalen men mjölet men jag vill ju inte att han ska äta sådant som är bakat i en vetedammig miljö.

Min sons skolfröken har på eget inititativ läst min info som jag lämnade vis skolstarten och kommer att göra lussekattsdeg och pepparkaksdeg till ALLA barnen att baka med. På eget inititiativ, hon har inte ens bett mig om råd. Eftersom hon i övrigt inte är särkilt tillmötesgående sitter jag bara i stor chock. Önskar att era fröknar gjorde likadant så skulle ni ju slippa sådana problem! Och så hoppas jag verkligen att det går bra så att hon fortsätter att baka med Lailas och rismjölk.

• ELI79
    Blå Flygare skrev 2010-12-07 21:54:36 följande:
    Har du inte vågat stöta på innan? Jag skulle gissa att hon helt enkelt glömde, även vårdpersonal är människor som gör misstag.
    Du kan få förskrivet allt du önskar som finns i sortiment för förskrivning. Om det bara är naturligt glutenfritt som ska vara så finns det mesta, men är det annat som ska undvikas blir det färre varor. Knäckebröd finns, meninte mjukt bröd. Pasta, mjöl, fiberhusk, pofiber, fibrex, skorpor, rån, flingor, ströbröd. Kex tror jag bara finns med vetestärkelse i. 
    Jo jag har ringt ett par gånger men inget svar...men det har varit mkt i höst så jag har helt enkelt inte orkat eftersom det "bara"handlat om livsmedelsanvisning, men nu maliade jag hennes internmail jag jobbar inom samma landsting. Vi ska boka in en tid nästa vecka förhoppningsvis.

I dag är första dagen på säkert 2-3 veckor som sonen INTE gallskrikit hela vägen från dagis och vid middagen i dag blev han bara lite arg för att jag hällde majsen PÅ maten och inte bredvid precis som en "vanlig"  2 åring, men det gick över på 30 sekunder underbart! I natt sov han hela natten

Vågar inte hoppas något men jag håller tummarna!
  • ViFrånLandet

Åh, jag är så lycklig! Jag har äntligen lyckats baka ett bröd som lilleman tål och som inte smular sönder direkt! Dock håller det ihop bäst om man tinar det i micron direkt från frysen, men det kanske är typiskt glutenfritt? Att det blir torrt och smuligt menar jag... Nämde för dagis att jag bakat och frågade om jag skulle ta med men kokerskan ville baka det själv, och redan i morse fick han smörgås till gröten - snabba ryck! Glad

• Tibell

ViFrånLandet: Åhhhh jag vill ha recept!! Hönans bröd smular alltid sönder :(

• Kavat
    ELI79 skrev 2010-12-08 17:56:55 följande:
    Jo jag har ringt ett par gånger men inget svar...men det har varit mkt i höst så jag har helt enkelt inte orkat eftersom det "bara"handlat om livsmedelsanvisning, men nu maliade jag hennes internmail jag jobbar inom samma landsting. Vi ska boka in en tid nästa vecka förhoppningsvis.

I dag är första dagen på säkert 2-3 veckor som sonen INTE gallskrikit hela vägen från dagis och vid middagen i dag blev han bara lite arg för att jag hällde majsen PÅ maten och inte bredvid precis som en "vanlig"  2 åring, men det gick över på 30 sekunder underbart! I natt sov han hela natten

Vågar inte hoppas något men jag håller tummarna!
    Solig Har en viss känsla att jag läst detta förut...
  • Erre

Hej!

Jag har en son som är allergisk mot bla mjölk, vete, havre, häst, ägg (luftburet). Jag håller nu på utreda en reaktion han haft vid några tillfällen. Har tex ärtor i åtanke, men vette fasen om det är det.
    Det jag nu undrar är mest riktat till er som har CITRUSALLERGI. Kan man vara så allergisk så man reagerar om någon/några skalar en mandarin i samma rum? Eller om man håller på och leker med mandariner?

Förresten, har inte läst igenom tråden, men om det nu inte varit på tapeten vill jag bara meddela att den nya havreghurten innehåller spår av mjölkprotein och har stoppats till återförsäljare.

Tacksam för svar!

• ViFrånLandet
    Tibell skrev 2010-12-08 19:44:18 följande:
    ViFrånLandet: Åhhhh jag vill ha recept!! Hönans bröd smular alltid sönder :(

Är ett modifierat recept, jag kallar det teff&bovetelimpa Glad

5 dl Teffmjöl (Jytte)
    1 dl Bovetemjöl
    1 tsk salt
    3 msk matolja
    ca 5 dl vatten
    50 g jäst
    Brödkryddor (anis, fänkol, kummin)

Blanda de torra ingredienserna i en bunke
    Blanda ut jästen i det fingervarma vattnet
    Blanda degen ordentligt 3-4 minuter, gärna i maskin
    Degen bli lös och kan inte knådas.
    Låt degen jäsa ca 1 timme
    Häll degen i en smord brödform (jag klädde den med bakplåtspapper istället)
    Grädda i 200 grader ca 40 minuter
    Om den blir mörk - täck över med folie

Skär ganska tjocka skivor.
    Förvaras med fördel i frysen, tinas i micron (då blir det lite "gummikonsistens" så den håller ihop ännu bättre)

Lycka till!
  • ELI79
    Kavat skrev 2010-12-08 19:51:50 följande:
    Solig Har en viss känsla att jag läst detta förut...
    japp det är ens önskan varenda gång att det ska vända. vi har haft det förjävligt i 2 år nu så jag hoppas hela tiden att vi ska få sova och att vi ska slippa allt skrik...
  • ViFrånLandet
    Erre skrev 2010-12-08 20:00:12 följande:
    Hej!

Jag har en son som är allergisk mot bla mjölk, vete, havre, häst, ägg (luftburet). Jag håller nu på utreda en reaktion han haft vid några tillfällen. Har tex ärtor i åtanke, men vette fasen om det är det.
    Det jag nu undrar är mest riktat till er som har CITRUSALLERGI. Kan man vara så allergisk så man reagerar om någon/några skalar en mandarin i samma rum? Eller om man håller på och leker med mandariner?

Förresten, har inte läst igenom tråden, men om det nu inte varit på tapeten vill jag bara meddela att den nya havreghurten innehåller spår av mjölkprotein och har stoppats till återförsäljare.

Tacksam för svar!
    Jag har en vän som inte kan vistas i samma lokaler (inte ens i vårat hus på 130kvm!) som det finns apelsiner, antar att det kan vara lika med mandariner? Så här hemma får vi slänga ut frukten på verandan innan hon kommer hit Obestämd
  • ELI79
    ViFrånLandet skrev 2010-12-08 20:06:23 följande:

Är ett modifierat recept, jag kallar det teff&bovetelimpa Glad

5 dl Teffmjöl (Jytte)
    1 dl Bovetemjöl
    1 tsk salt
    3 msk matolja
    ca 5 dl vatten
    50 g jäst
    Brödkryddor (anis, fänkol, kummin)

Blanda de torra ingredienserna i en bunke
    Blanda ut jästen i det fingervarma vattnet
    Blanda degen ordentligt 3-4 minuter, gärna i maskin
    Degen bli lös och kan inte knådas.
    Låt degen jäsa ca 1 timme
    Häll degen i en smord brödform (jag klädde den med bakplåtspapper istället)
    Grädda i 200 grader ca 40 minuter
    Om den blir mörk - täck över med folie

Skär ganska tjocka skivor.
    Förvaras med fördel i frysen, tinas i micron (då blir det lite "gummikonsistens" så den håller ihop ännu bättre)

Lycka till!
    vad är teffmjöl? vart hittar man det?
Svar på tråden Allergitråden