• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    Angel Gbg skrev 2010-12-07 21:04:36 följande:
    Jag VET att iaf 2006 så var det olika mjölkproteiner som hydrolyserades i Nutramigen respektive Profyllac samt att det var olika metoder så alla var på mig som tusan att bara för att C reagerade på det enda betydde det inte att det andra också hade gett reaktion.

Personligen känner jag att sure det är billigare med dessa ersättningarna men OM en mamma kommer och säger att problemet kvarstår när man testat en av dom billigare så bör man slippa mixtra och tjaffsa och dom bör skriva ut Neocate så man kommer runt hela mjölkproblmematiken.
    I Nutra är det kasein som hydrolyseras och Althera, Profylac, Pepticate är det hydrolyserat vassleprotein, men vassleproteiner finns det ju ett 20-tal olika varianter av.

tOva: vad gäller höggradigt och extensivt hydorlyserat så vill jag nog säga att de menar samma sak, men de använder olika ord för att beskriva vad det är de har gjort med mjölkproteinerna. Men sen kan det ju skilja sig på det exakta tillvägagångssättet om hur de har genomfört hydrolyseringen.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Kavat
    t0va skrev 2010-12-07 21:20:23 följande:
    är neocate utan mjölkprotein? 

Och vad kostar det inte när jag bryter ihop totalt, man fixar inte hur länge som helst att se sitt barn må dåligt och inte få ordning på det. Jag hoppas lite på att han blir galen imorgon på mammagruppen så sköterskan får se det, hon såg honom när han hade superont i magen sist pga. mjölken.

Är lite extra jobbigt att vi är emellan 2 bvc också, fast jag är rätt säker på att det är maten som strular nu och inget annat. Ja han har varit sjuk och kinkig men inte ens när han var jättesjuk så skrek han och betedde sig såhär.  

Men det förklarar varför jag sovit så dåligt de senaste dagarna, jag har inte somnat efter matningarna utan legat i 1 timme och vänt och vridit mig. Antar att det är mammahjärtat som inte kan slappna av.

Är så tacksam att ni finns och kan ge stöttning, annars hade jag nog trott att jag blivit galen, men nu är det tom. så att pappan tog upp att han tyckte Theo är mer gasig. Då är det skillnad.  

Mamsie: men oj så korkat av teatern, ok att man kanske inte är så jättepåläst om allergier men speciellt när det gäller små barn så anser jag att man får se till att bli påläst om man ska ha sådana aktiviteter. Hoppas det blir någon klarhet i vad som hänt.  
    Visst funkade väl Profylac bra? Minns inte nu, men var det inte något som krånglade lite med den med?
    Var det krångel kräv Neocate eller Nutramigen AA (viktigt AA!!!). Annars om du vet att Profylac funkade så är det ju bra att slippa byta till ny sort tänker jag.
  • Cs mamma

Hade om jag kunde ringt Mamsie en gång i timmen i natt så hon inte fick sova och var extra aggressiv i morgon... Låt kommunen få sig en känga när du ändå håller på och jag kan ge dig kontaktuppgifterna för min stadsdel så dom får veta att jag inte är så hemsk, eller unik som dom vill påstå. Men om någon ska vara värre än mig så är det nog en höggravid kvinna med pinvärkar som måste komma på tal... och sömndepreverad

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Blå Flygare
    ELI79 skrev 2010-12-06 10:19:13 följande:
    Jag hade kontakt med dietist i våras/somras och skulle kontakta henne för utskrivning av livsmedelsanvisning. Jag kontaktade henne men hon hade inte tid då och skulle ringa upp mig veckan efter, detta var i augusti. Hon har fortfarande inte ringt upp...känner mig väldigt ignorerad vilket jag gjort hela tiden med sonens problem.
    Ska ringa upp henne igen nu när vi testat och jag känner mig säker på hans allergi. Han verkar ju inte superkänslig men det sätter sig helt klart på hans mage.

Nu är min fråga, vad tycker ni jag ska kräva för nåt på livsmedelsanvisning. Det vi använt hittills är lailas gula, sempers pasta, lite bröd med vetestärkelse i, glutenfria smörgåskex, pofiber hmm ja det är väl det som vi kontinuerligt använder. Kan man "kräva" dessa saker eller ska man gå med på bara det de skriver ut? FÅR man utskrivet vid veteallergi??
    Har du inte vågat stöta på innan? Jag skulle gissa att hon helt enkelt glömde, även vårdpersonal är människor som gör misstag.
    Du kan få förskrivet allt du önskar som finns i sortiment för förskrivning. Om det bara är naturligt glutenfritt som ska vara så finns det mesta, men är det annat som ska undvikas blir det färre varor. Knäckebröd finns, meninte mjukt bröd. Pasta, mjöl, fiberhusk, pofiber, fibrex, skorpor, rån, flingor, ströbröd. Kex tror jag bara finns med vetestärkelse i. 
  • t0va
    Kavat skrev 2010-12-07 21:43:07 följande:
    Visst funkade väl Profylac bra? Minns inte nu, men var det inte något som krånglade lite med den med?
    Var det krångel kräv Neocate eller Nutramigen AA (viktigt AA!!!). Annars om du vet att Profylac funkade så är det ju bra att slippa byta till ny sort tänker jag.
    jo profylac fungerade jättebra, tror han var lite hård en period men det var säkert något annat. På 1.5 dygn när vi bytte så blev han glad och första riktiga leendet kom den morgonen Hjärta Så jag tror profylac funkar men det skrev de tydligen bara ut en burk i taget, jag har inte riktigt fått svar på varför och vad det handlade om. Kanske kan man få fler om man testat andra varianter. 

Nu vaknade han igen och skrek men efter att han fått kräkas på pappa och rapat så blev det bättre, men han är allt bra gasig i magen. Får se om han somnar om. 

Är nutra AA också helt utan mjölkproteiner?  
  • Blå Flygare
    annakohler skrev 2010-12-06 10:53:19 följande:
    får man fråga er här inne hur man vet när mjölkallergin är borta så man kan införa laktosfritt igen?
    båda barnen är allergiker
    Varför laktosfritt? Igen? När (om)det växer bort vet man inte. Har ni tagit tester som visar på allergi eller är det enbart provocering somvisat på allergi? Om tester visar går man på nya tester för att se när det är dags att provocera, men om tester inget visar får man testa med jämna mellanrum. Hur ofta och hur det går till beror på tidigare reaktion. Hör med dina barns läkare.
  • AAEV

Nu är det igång igen. Lillan har i flera veckor haft diarre, jag trodde det berodde på att hon åt Oatlys härliga yoggi (är fortfarande lite upprörd över det där) men det vill inte ge med sig. Det är så där "slemmigt" också (alltså oljigt). Vi har inte tillfört någonting i hennes kost vad jag vet, *suckar* DEt enda hon äter nu som hon inte åt innan är digestivekex nån gång i veckan, men jag har verkligen kollat innehållsförteckningen o allt där ska hon tåla... Hennes kinder är också röda och "eksemiga".

Blir väl till att börja utesluta grejer igen...

• t0va

nu fick jag tag i allergisköterskan, hon trodde väl att det kan vara så att han är känslig för laktosen, så vi ska prova profylacen vi har hemma, jag bytte över redan igår och om vi ser skillnad så skriver dietisten ut recept. för tydligen kan man få profylac på fler än en burk åt gången. 

Håll nu tummarna att det är så "lätt" att han blir bättre. För idag vaknade han 5 och lekte men somnade om, men han har varit vaken sen 7 nu, sov 20min men vaknade orolig... blir en kul mammagrupp idag tror jag... Tänkte åka tidigare så han kanske får en timmes sömn i bilen, istället för 20min. För i bilen sover han oftast även när det bråkar.  

• JPL
    Mamsie skrev 2010-12-07 19:07:45 följande:
    oki... jag överväger att vara "ren" från åtminstone mjölk och soja och om Lillebror inte visar några tecken på allergi så kan jag försiktigt prova med mjölk. Kanske man ska ta bort ägg också?
    Just på BB kan det vara svårt att undvika spannmål så det kanske kan vänta 1-2 dygn tills jag kommer hem?
    Tack för tipset att skriva ner matönskemål i förlossningsbrevet!

Ja, jag kände också att det blev för mycket för sjukhusköket med ”glutenfri” mat också. Dessutom tål mina barn guar mfl sämre än vete och i färdigbakat glutenfritt kommer det ju på köpet. Du gör ju som du själv vill med ägg såklart. Jag tyckte att det var rätt lätt att utesluta men så är ju all mat här äggfri också.

Svar på tråden Allergitråden