• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    ELI79 skrev 2010-12-08 20:09:17 följande:
    japp det är ens önskan varenda gång att det ska vända. vi har haft det förjävligt i 2 år nu så jag hoppas hela tiden att vi ska få sova och att vi ska slippa allt skrik...
    Men har han inte varit bra detta halvåret när ni haft vetefritt?
  • ELI79
    Kavat skrev 2010-12-08 20:18:33 följande:
    Men har han inte varit bra detta halvåret när ni haft vetefritt?
    bra och bra. han har varit bättre men nätterna har inte varit bra. han har inte haft dåligt humör o han har inte haft stor mage men nätterna har inte varit bra (så jag veti nte om det har med något annat  att göra eller vad det är).

Vi körde ju vetefritt fr o m mars och då blev han ju jättebra och allt bara vände...sen var det bra fram till i somras då han ju fick vete när vi var hos min sambos mamma (minns ni??) det var ju ca 4 dagar med vete där. efter det så har det inte blivit riktigt bra. Det var då nätterna började krångla men humöret var bra.

Humöret har varit bra så fort vi kört vetefritt...men inte nätterna...han har varit vaken 2-4 timmar per natt sedan januari i år. Han har snittat kanske 1-2 hela nätter varje månad, i övrigt vaken varje natt...
  • tes 75
    ViFrånLandet skrev 2010-12-08 19:34:03 följande:

Åh, jag är så lycklig! Jag har äntligen lyckats baka ett bröd som lilleman tål och som inte smular sönder direkt! Dock håller det ihop bäst om man tinar det i micron direkt från frysen, men det kanske är typiskt glutenfritt? Att det blir torrt och smuligt menar jag... Nämde för dagis att jag bakat och frågade om jag skulle ta med men kokerskan ville baka det själv, och redan i morse fick han smörgås till gröten - snabba ryck! Glad

ViFrånLandet skrev 2010-12-08 20:06:23 följande:

Är ett modifierat recept, jag kallar det teff&bovetelimpa Glad

5 dl Teffmjöl (Jytte)
    1 dl Bovetemjöl
    1 tsk salt
    3 msk matolja
    ca 5 dl vatten
    50 g jäst
    Brödkryddor (anis, fänkol, kummin)

Blanda de torra ingredienserna i en bunke
    Blanda ut jästen i det fingervarma vattnet
    Blanda degen ordentligt 3-4 minuter, gärna i maskin
    Degen bli lös och kan inte knådas.
    Låt degen jäsa ca 1 timme
    Häll degen i en smord brödform (jag klädde den med bakplåtspapper istället)
    Grädda i 200 grader ca 40 minuter
    Om den blir mörk - täck över med folie

Skär ganska tjocka skivor.
    Förvaras med fördel i frysen, tinas i micron (då blir det lite "gummikonsistens" så den håller ihop ännu bättre)

Lycka till!
    åh, tack! ska försöka hinna prova snart. en fråga; smakar det mycket av bovete? vanligt bovetebröd spottar sonen bara ut..
  • t0va

Nu somnade lille Theo i gungan på 10minuter, igår tog det 2 timmar av tröstande, bärande, matande och säkert mer som jag inte minns. Känns rätt så solklart att maten är problemet. För vad är sannolikheten att han blir dålig vid matbytet och glad igen när vi byter tillbaka. 

Jag pratade med sköterskan på föräldrastödet och hon var frågande till varför de har laktos i ersättningen, hon sa att althera hade hon aldrig hört talas om innan men läkaren som skrev ut tillhör inventarierna på allergimottagningen. Så han gjorde säkert det han trodde var rätt men är det för att få barn är känsliga mot laktos och det är bra på något sätt?  

• Erre

Vifrånlandet: tack för ditt svar! Det låter ju helt otroligt! Fast å andra sidan lät ju den luftburna äggallergin oxå otroligt innan man vande sig ;) ska prova och stryka mandarin på honom i morgon fm. Han har hållt på krångla igen ända sen han fick havreghurten och det har aldrig riktigt blivit ok vilket gör att jag tror det är något annat. De två ggr han blivit såhär illröd har han varit runt mandariner. Så antingen är det det eller två skilda anledningar. Får se i morgon. Jävligt kul att be folk slänga ur både ägg och mandariner då man kommer;) speciellt runt jul, Hoho. *försöker se komiskt på det*

• Erre

Tova: min son tålde inte althera. Jättejätteallergiska barn (som min son som hade 17 på provet fastän han varit mjölkfri ett tag via amning) då det är baserat på sönderspjälkat mjölkprotein. Som nutra. Nu har Maximilian neocate som är HELT rent.

• Kavat
    t0va skrev 2010-12-08 20:32:40 följande:
    Nu somnade lille Theo i gungan på 10minuter, igår tog det 2 timmar av tröstande, bärande, matande och säkert mer som jag inte minns. Känns rätt så solklart att maten är problemet. För vad är sannolikheten att han blir dålig vid matbytet och glad igen när vi byter tillbaka. 

Jag pratade med sköterskan på föräldrastödet och hon var frågande till varför de har laktos i ersättningen, hon sa att althera hade hon aldrig hört talas om innan men läkaren som skrev ut tillhör inventarierna på allergimottagningen. Så han gjorde säkert det han trodde var rätt men är det för att få barn är känsliga mot laktos och det är bra på något sätt?  
    Althéra är relativt ny och innehåller laktos för att den ska smaka bättre, mer lik vanlig modersmjölk, för att de lättare ska kunna dricka vanlig komjölk sen. Många mjölkallergiker vänjer ju sig vid den "hemska" smaken på mjölkfria ersättningar och vill inte dricka vanlig komjölk sen när de tål det.

Så egentligen tror jag läkaren gjorde rätt, fast det var ju lite synd i ert fall att byta när det fungerade så bra med Profylac...och att man inte kan få fler än 1 burk Profylac åt gången är ju bara bullshit som du nu förstått, varför de sagt så undrar man ju....  Men hoppas nu att det vänt för er så han blir nöjd och glad igen.
  • ViFrånLandet
    tes 75 skrev 2010-12-08 20:32:10 följande:
    ViFrånLandet skrev 2010-12-08 20:06:23 följande:

Är ett modifierat recept, jag kallar det teff&bovetelimpa Glad

5 dl Teffmjöl (Jytte)
    1 dl Bovetemjöl
    1 tsk salt
    3 msk matolja
    ca 5 dl vatten
    50 g jäst
    Brödkryddor (anis, fänkol, kummin)

Blanda de torra ingredienserna i en bunke
    Blanda ut jästen i det fingervarma vattnet
    Blanda degen ordentligt 3-4 minuter, gärna i maskin
    Degen bli lös och kan inte knådas.
    Låt degen jäsa ca 1 timme
    Häll degen i en smord brödform (jag klädde den med bakplåtspapper istället)
    Grädda i 200 grader ca 40 minuter
    Om den blir mörk - täck över med folie

Skär ganska tjocka skivor.
    Förvaras med fördel i frysen, tinas i micron (då blir det lite "gummikonsistens" så den håller ihop ännu bättre)

Lycka till!
    åh, tack! ska försöka hinna prova snart. en fråga; smakar det mycket av bovete? vanligt bovetebröd spottar sonen bara ut..
    Har faktiskt inte smakat brödet själv då jag tycker teff-smaken är rent vidrig... Men om du vill vara på den säkra sidan kanske det går att byta ut bovetet mot potatismjöl? Enligt receptet jag moddat ska den delen vara jytte orginal (http://www.allergimat.com/produkt.asp?id=93) men det innehåller massa konstigheter så därför tog jag bovete istället...
  • Kavat
    ELI79 skrev 2010-12-08 20:31:24 följande:
    bra och bra. han har varit bättre men nätterna har inte varit bra. han har inte haft dåligt humör o han har inte haft stor mage men nätterna har inte varit bra (så jag veti nte om det har med något annat  att göra eller vad det är).

Vi körde ju vetefritt fr o m mars och då blev han ju jättebra och allt bara vände...sen var det bra fram till i somras då han ju fick vete när vi var hos min sambos mamma (minns ni??) det var ju ca 4 dagar med vete där. efter det så har det inte blivit riktigt bra. Det var då nätterna började krångla men humöret var bra.

Humöret har varit bra så fort vi kört vetefritt...men inte nätterna...han har varit vaken 2-4 timmar per natt sedan januari i år. Han har snittat kanske 1-2 hela nätter varje månad, i övrigt vaken varje natt...
    Läste tillbaks innan (sök på ditt gamla nick) och då var han ok en kort period åtminstonde. Även nätter om jag tolkade det rätt. Men exakt vad han åt då vet jag inte.

Jag envisas med att påstå att han inte är ok på nätterna är för att det är något som stör honom och jag tror på allergi. Men vad det är, om det är vetestärkelse, havre, råg, mjölk eller något annat...???
    Det är för mig typexemplet på allergi, din son och min reagerar så lika på så många saker, så jag kan nästa sätta något på att det är något som stör, som gör att han vaknar. Min son behöver alltså bara vara hemma och äta hos min mamma och inte tvättat händerna eller liknande för att han ska vakna och inte vilja sova. Men som sagt, han blir ju eksemig också....

I och med att han sover så dåligt, har ni testat tillfälligt med tavegyl eller aerius och sett om det hjälper?

Spyr han något, kväljer?
Svar på tråden Allergitråden