• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va
    Erre skrev 2010-12-08 20:52:22 följande:
    Tova: min son tålde inte althera. Jättejätteallergiska barn (som min son som hade 17 på provet fastän han varit mjölkfri ett tag via amning) då det är baserat på sönderspjälkat mjölkprotein. Som nutra. Nu har Maximilian neocate som är HELT rent.
    Jättetack, är så skönt att höra, inte att han inte tålde det, men att det finns sådana. Sköterskan var i alla fall trevlig och frågade vad jag ville göra. 

Vet du om det finns någon fördel med att det inte är helt rent om man nuinte är superallergisk? 
  • ELI79
    Kavat skrev 2010-12-08 21:04:07 följande:
    Läste tillbaks innan (sök på ditt gamla nick) och då var han ok en kort period åtminstonde. Även nätter om jag tolkade det rätt. Men exakt vad han åt då vet jag inte.

Jag envisas med att påstå att han inte är ok på nätterna är för att det är något som stör honom och jag tror på allergi. Men vad det är, om det är vetestärkelse, havre, råg, mjölk eller något annat...???
    Det är för mig typexemplet på allergi, din son och min reagerar så lika på så många saker, så jag kan nästa sätta något på att det är något som stör, som gör att han vaknar. Min son behöver alltså bara vara hemma och äta hos min mamma och inte tvättat händerna eller liknande för att han ska vakna och inte vilja sova. Men som sagt, han blir ju eksemig också....

I och med att han sover så dåligt, har ni testat tillfälligt med tavegyl eller aerius och sett om det hjälper?

Spyr han något, kväljer?
    Jo jag tror också det är nåt som stör honom annars så sover ett barn hela nätter vid 2 års ålder. Han sov ju hela nätter när han var mellan 3-7 månader ungefär o enligt bvc sköterskan så bör han därför sova hela nätter nu. visst att han kortare perioder kan vakna men han ska inte vara vaken flera timmar per antt om han en gång lärt sig sova hela nätter o det tycker jag låter logiskt.

Jo det stämmer att han mådde bra en period o det var nog då vi hade både vete och mjölkfritt...så frågan är om det trots allt är så att han inte tål mjölkprotein?! Han reagerade dock inte på detta på något sätt isf på flera månader...men det kanske kan vara så ändå?!
    Vi kör ju utan vetestärkelse om vi kör vetefritt.

Får se nu när vi har vetefritt så får vi se om det blir helt bra eller om det är något mer vi måste göra.
    Nä vi har inte testat några som helst mediciner.
    Han spyr inte eller så, på nätterna är han bara PIGG!!! Några ggr blir han helt GALEN även på natten. Man får nästan inte kontakt med honom då. Han skriker o sparkar i väggen och inget annat än att mamma kommer funkar...men detta kanske händer 1 gång per månad, annars är han bara PIGG!
  • Erre

T0va: fördelar är ju att den är mkt godare än tex nutra. Men för en bebis spelar det nog inte så stor roll om han eller hon inte smakat så mkt "gott". En annan fördel för landstinget är att den är hälften så dyr som neocate. Vi fick inte ens veta att man kunde vara allergisk mot althera och fattade liksom INGENTING då han bara blev värre! Vår dåvarande läkare var skiiit. Han sa bl.a. Att man var tvungen köra en månad själv innan man fick det på anvisning vilket ju visade sig vara helt fel men han vägrade ge sig. Iaf, jag började sen själv Googla på beståndsdelarna och förstod vad som var problemet.

Hoppas jag får bukt med pågående problem oxå.

• trållmor
    ELI79: din beskrivning av din son låter precis som Aliinas reaktioner. Hon blir en superpigg tjej på natten när hon får vete!!! Och det även av vetestärkelse, eller om vi ger havregryn som inte är sempers rena havre. Hon blir ju även dålig i magen, men eksem är hon sparsam med. Länge försökte vi övertyga oss själva om att det handlade om "trots" eller egen vilja odyl men när vetet försvann så fick vi tillbaka våran goa tjej och framförallt nattsömnen
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • t0va
    trållmor skrev 2010-12-08 23:27:49 följande:
    ELI79: din beskrivning av din son låter precis som Aliinas reaktioner. Hon blir en superpigg tjej på natten när hon får vete!!! Och det även av vetestärkelse, eller om vi ger havregryn som inte är sempers rena havre. Hon blir ju även dålig i magen, men eksem är hon sparsam med. Länge försökte vi övertyga oss själva om att det handlade om "trots" eller egen vilja odyl men när vetet försvann så fick vi tillbaka våran goa tjej och framförallt nattsömnen
    Var samma sak med Theo nu med mjölken, han vaknade alltid kl 4:30 och var jättepigg, nu när vi testade Altheran så blev det samma igen. runt 5-tiden vaknade han och skulle leka, när han åt profylac så somnade han om efter maten nästan alla gånger och vaknade inte och var pigg och snackade. Även om de stunderna fanns någon enstaka gång. 

Blev så att sambon inte orkade sova i samma rum som theo för han alltid låg och snackade, ofta i en timme mitt i natten. Slog aldrig fel.  
  • ELI79

i natt var han vaken mellan 03-04:30...minst, sen somnade jag av ren utmattning haha pigg som en mört är han. Eller först fick han ett utbrott på sisådär 15 minuter men sen lugnade han sig och var nöjd och bara pigg!

Hans mage är lite mindre redan och hans humör är i alla fall hittills lite bättre.
    När han inte hade vete förut så märkte man ju att han hade en vilja av stål och det är nog hans personlighet MEN han hade INGA utbrott!!!

Vi har ju testat med vetestärkelse tidigare och jag tycker nog det är bättre UTAN vetestärkelse...däremot har vi inte märkt nåt speciellt med korn, havre och råg. Det var ett tag jag tyckte han blev grinigare närhan fick några flingor gjorda på korn...men det var väldigt kortvarigt så det var nog babra nåt tillfälligt.

Usch!! blir galen på detta!!!

• ELI79

Nu har jag pratat med dietisten igen och hon är superbra! Hon tyckte absolut det lät som veteallergi och hon sa att om vi inte hade fått ordning på hans utbrott eller hans stora mage trots strikt vetefritt inom ett par veckor så skulle vi höra av oss så skulle hon fixa läkartid för då behöver han utredas mer. Så det känns bra! Hon tror verkligen på mig och det känns så skönt!

• Blå Flygare
    ELI79 skrev 2010-12-09 10:03:43 följande:
    Nu har jag pratat med dietisten igen och hon är superbra! Hon tyckte absolut det lät som veteallergi och hon sa att om vi inte hade fått ordning på hans utbrott eller hans stora mage trots strikt vetefritt inom ett par veckor så skulle vi höra av oss så skulle hon fixa läkartid för då behöver han utredas mer. Så det känns bra! Hon tror verkligen på mig och det känns så skönt!
    Vad skönt!

Vi var till dietisten idag. S har gått ner i vikt Men hon har växt. Dietisten trodde att vikten berodde på alla förkylningar hon haft (2 i månaden minst under hela hösten/vintern) Och eksem var visst ett stort problem för alla i år, så det var nog vädret och inte kosten. Har telefontid med läk imorgon, så då får vi se om hon håller med, och ffa vad vi ska göra åt förkylningarna!
    Extra berikning... *suck*

Nu är det veteprovocering som står på tur. Jag vågar inte ens hoppas! Känns skit-läskigt! Håll tummarna för att vi får en god jul
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2010-12-09 20:02:28 följande:
    Vad skönt!

Vi var till dietisten idag. S har gått ner i vikt Men hon har växt. Dietisten trodde att vikten berodde på alla förkylningar hon haft (2 i månaden minst under hela hösten/vintern) Och eksem var visst ett stort problem för alla i år, så det var nog vädret och inte kosten. Har telefontid med läk imorgon, så då får vi se om hon håller med, och ffa vad vi ska göra åt förkylningarna!
    Extra berikning... *suck*

Nu är det veteprovocering som står på tur. Jag vågar inte ens hoppas! Känns skit-läskigt! Håll tummarna för att vi får en god jul
    Men, hm, om hon nu redan gått ner i vikt, ska ni verkligen provocera med vete  nu då i och med att viktnedgång är enda symptomet... Hur vet ni då vad som beror på vad?
  • Kavat
    ELI79 skrev 2010-12-09 10:03:43 följande:
    Härligt att bli betrodd.
    Det känns som att det är en förutsättning och självklarhet, men det är ju tyvärr inte alltid det...
Svar på tråden Allergitråden