• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va
    ELI79 skrev 2010-12-09 10:03:43 följande:
    Nu har jag pratat med dietisten igen och hon är superbra! Hon tyckte absolut det lät som veteallergi och hon sa att om vi inte hade fått ordning på hans utbrott eller hans stora mage trots strikt vetefritt inom ett par veckor så skulle vi höra av oss så skulle hon fixa läkartid för då behöver han utredas mer. Så det känns bra! Hon tror verkligen på mig och det känns så skönt!
    Så underbart :D 

Idag har theo varit på bra humör, han gallskrek 1 gång men det var mitt fel för jag glömde tiden och tänkte inte på att han inte ätit på lång tid. När han fick lite mat så var han charmig och glad igen. Så vi kunde fortsätta gå i affärer och nu sover han fortfarande, ligger i babyskyddet på vagnen. Ofta vaknar han direkt när bilen stannat men nu har han sovit 4.5timme. Tror han är trött, men det har varit full fart med massa lek och skratt.

Hoppas det håller i sig över helgen för då ringer jag dietisten på måndag och fixar recept.  Det måste bli lugnt tills vi ska börja med lite smakportioner. 
  • Kavat
    t0va skrev 2010-12-09 20:11:03 följande:
    Så underbart :D 

Idag har theo varit på bra humör, han gallskrek 1 gång men det var mitt fel för jag glömde tiden och tänkte inte på att han inte ätit på lång tid. När han fick lite mat så var han charmig och glad igen. Så vi kunde fortsätta gå i affärer och nu sover han fortfarande, ligger i babyskyddet på vagnen. Ofta vaknar han direkt när bilen stannat men nu har han sovit 4.5timme. Tror han är trött, men det har varit full fart med massa lek och skratt.

Hoppas det håller i sig över helgen för då ringer jag dietisten på måndag och fixar recept.  Det måste bli lugnt tills vi ska börja med lite smakportioner. 
    Solig
  • Blå Flygare
    Kavat skrev 2010-12-09 20:05:35 följande:
    Men, hm, om hon nu redan gått ner i vikt, ska ni verkligen provocera med vete  nu då i och med att viktnedgång är enda symptomet... Hur vet ni då vad som beror på vad?
    Vi resonerar att antingen har hon gått ner av förkylningar eller råg. Vi kommer inte längre med råg nu för hon vill inte äta det (hmmm...) Nu ska hon bli bra från denna förkylning och med extra berikning kommer hon gå upp. Om hon inte gör det utan fortsätter gå ner så får man skylla på vete (finns ju även lite vete i råg osv) Hämtar hon upp så funkar vete. Men om förkylningarna fortsätter så blir det svårt, därav desperat samtal med läk imorgon
  • Snutten
    Blå Flygare skrev 2010-12-09 20:20:00 följande:
    Vi resonerar att antingen har hon gått ner av förkylningar eller råg. Vi kommer inte längre med råg nu för hon vill inte äta det (hmmm...) Nu ska hon bli bra från denna förkylning och med extra berikning kommer hon gå upp. Om hon inte gör det utan fortsätter gå ner så får man skylla på vete (finns ju även lite vete i råg osv) Hämtar hon upp så funkar vete. Men om förkylningarna fortsätter så blir det svårt, därav desperat samtal med läk imorgon
    Jag hade desprat samtal med A-C i förr går!!! Hahaha, men det utmynnade iallafall i en tillväxtutredning i januari.
  • Blå Flygare
    Snutten skrev 2010-12-09 22:21:17 följande:
    Jag hade desprat samtal med A-C i förr går!!! Hahaha, men det utmynnade iallafall i en tillväxtutredning i januari.
    Det är väl bra att det blir gjort nu!
    Kändes mysko att möta A-C i korridoren och inte säga nått när vi har telefontid imorgon. Men man får väl låta doktorn jobba
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2010-12-09 20:20:00 följande:
    Aha. Ja, shit, vad klurigt det måste vara.
    Men vad har du gjort med råg som hon inte äter? För man måste väl kunna göra rågbullar typ lussebullar mm som går ner?

Själv konstaterade jag nyss att jag måste fått i mig gluten från något, men vad? Har fått tillbaks onda blåsor i hårbotten... Och diverse andra symptom som att jag såg gravid ut i femte månaden häromdagen... Sonen är också superkass i huden. Men vad fasen är det ifrån? Han fick i sig hemma hos mina föräldrar i lördags, men det var troligen bara att han inte var ren och åt lördagsgodis... Mamma har ju benet i gips så lite svårt för henne att hålla rent.
  • t0va

Jag blir mer övertygad att prfylac är rätt, inatt sov min skrutt hela 9 timmar i sträck, de första 3 i sängen och sen i gungan. Han somnade helt själv i sängen precis som innan han blev sjuk och matbytet. 

Kom att tänka på att han slemma igen på nätterna, nu somnade han i sin säng men efter några timmar så blir det täpt och han rosslar lite så han måste sitta upp och sova, då blir det i gungan som är bättre att sova i än babyskyddet. Kanske bara luftvägsinfektion eller kanske något annat. På dagen blir det inte så.

Men det är så skönt att han är sig själv igen... ja alla barn gråter och skriker men inte sådär hysteriskt.  

• Sousafon

Hej ni rutinerade allergimammor!

Jag undrar en sak om kakrecept. Kan man göra alla mjuka kakor utan ägg? Jag har ett recept på mjuk kaka där man har bara bakpulver, men om jag vill göra om ett vanligt recept och bara göra det utan ägg, hur gör jag då? Som när man ska vispa ägg och socker poröst, lite svårt utan ägg... Vi klarar vanligt mjöl och mjölk, det är bara ägget som måste bort.

• ELI79

Åh måste bara berätta!! Andra dagen jag hämtar på dagis utan ett pip från lilleman!! och inte ens vid maten nu är han t o m charmig -)

I går fick han dock ett utbrott när sambon var hemma men eftersom sambon typ inte har nåt tålamod så vet jag inte riktigt hur kraftigt det var men han sa att adet var hela kvällen...
    nu kanske han förstår mig dock

• ELI79

Sambon kom med förslaget att MÄTA  sonens mage morgon och kväll för att se hur stor den är. Det är kanske lätt att förvilla sig på kort eftersom man tar dem i olika vinklar mm så jag tyckte det var en bra idé.
    Har nån av er gjort det?

I kväll var den stor, inte den största mage han haft men ändå stor...och den var 60 cm!!!! Är inte det gigantiskt mkt för en 2 åring??! Hmm ska mäta i morgon igen i alla fall, innan frukost så vi har ett "innan-mat-värde"...

Han är dock på bra mycket bättre humör i alla fall och i natt sov han hela natten igen! Håller tummarna!

Svar på tråden Allergitråden