• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Findusfideli skrev 2011-01-04 21:13:29 följande:
    Hej alla!
    Jag har en fyramånaders gosse, som får röda utslag. Till en början är det som röda prickar, sedan känns de ungefär som sårskorpor. Liksom lite upphöjda. Sedan ser det torrt ut, med flak av torr hud, som ibland skiftar i gult. Detta främst i öronen, pannan och hårbotten. Han har även fått det på övriga kroppen, men utan flak. Huden känns som sandpapper då. I samband med detta brukar hans bajs luktaa väldigt illa, typ hönsgödsel eller något liknande. Jag ammar honom.

Tidigare verkade han ha väldigt ont i magen, det är väl så ibland numera. Han verkar undan för undan bli gladare. Dock river han sig väldigt i huvudet när det blossar upp. Jag äter mjölk och äggfritt. Försöker undvika soja också. Jag uteslöt mjölk för att han verkade få ont i magen och ägg för att utslagen blossade upp när jag ätit det. Vi var hos doktorn i november och då skulle jag smörja med mjukgörande samt mildison på utslagen. De försvann då och han blev len och fin. Problemet är väl att så fort jag försöker trapp ner så börjr de blossa upp och då vågar jag inte sluta. Egentligen vill jag inte smörja´med kortison alls. Ja, just det han sover tidvis uselt också. Gråter och knölar natten igenom.

Jag känner mig så rådvill. Ibland tänker jag att han kanske skulle få så här oavsett och att han hade ont i magen för att han var yngre med lite omogna tarmar medan jag andra gånger är säker på mjölk och ägg. Något annat också kanske då det blossar upp utan att jag ätit varken det ena eller andra. Har ni någon aning om kakao?

Är det någon som har någon idé? Bvc har inte så mycket att säga och till barnmottagningen kan jag komma om det blir värre. Min äldsta son hade något liknande, men han åt ersättning och jag funderde aldrig i några allergibanor då. Han mår bra idag och äter det mesta utan problem. Har lite torr hud och får nässelutslag ibland. Mellansonen verkar bli förstoppad av mjölk och har eksem då och då. Det blev långt det här, men jag hoppas att ni orkat läsa i alla fall.
    Hej!
    Rätt övertygad om att han är allergisk mot fler saker. Men det låter lite som skorv på huvudet också? Eller? Inte prickarna, utan "kakorna" med gult?
    Oavsett så är de vanligaste allergierna mjölkprotein, ägg, soja /baljväxter, vete (havre), fisk (torsk) och nötter.

Eksemen ska inte komma tillbaks om han inte utsätts för det han inte tål. Då ska man kunna trappa ner sakta.

Kombinationen ägg, mjölk och sojaallergi är vanlig. Vid sojaallergi kan man även reagera på baljväxter mm. Så utesluta allt vad soja heter i 4 veckor och sedan provocera. Här finns mer info: www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html
    Där hade jag börjat. Blir han inte bättre, så kan man samtidigt skriva matdagbok.

Alternativen när man ska lista ut allergier är utesluta 4 veckor och provocera, skriva matdagbok eller göra allergitester. Men det är inte säkert allergitester visar något. Matdagbok är toppen! Skriv upp vad som äts i kryddform till och med, vilken tid det äts och hur han mår, när han verkar ha ont, får eksem osv. Ta gärna kort också, man glömmer fort.
    Är hur han mår varierande? Alltså en bättre dag och sen sämre osv, så brukar man tillslut kunna lista ut vad det är. Ha gärna 4 dagar helt utan t.ex fisk, 4 dagar utan sädesslag osv och se om det gör skillnad. Ta alltså inte bort helt utan uteslut bara i ca 4 dagar för att hitta variationerna. Hittar man när han är bra och när han är sämre, så skriver man en lista på saker som verkar funka och saker som inte funkar. Sen äter man saker som funkar och tar en sak i taget från "inte-listan" och delar upp och äter (en sak i taget helst, minst 3 dagar utan något nytt) och ser om man kommer fram till vad det är.

Misstänker du kakao så ta bort det ett tag och se om det gör skillnad för att sedan provocera igen.
  • Tibell

Trållmor : Hahaha ja jag kanske skulle testa den varianten om han inte skärper till sig ;)

Kan även tillägga att hon äter igen :)

• Kavat
    Tibell skrev 2011-01-04 18:44:14 följande:
    Nu verkar det som att det vänt för lillatumpan. Idag har hon inte bajsat alls vilket hon sällan gör om hon inte får lactulos eller en stor skvätt olja i morgonvällingen, så imorgon vågar vi nog ha i en liten skvätt...

Men det var ett himla knasigt tandbajs. Både frätande och otroligt illaluktande ( luktade dött djur )
    Men någon tand har det inte kommit ;)
    Och jo, maken hävdar fortfarande att det var pga av tänder ... Absolut INTE pga av sockerärtan i allafall... Får man lov att sälja sina män till högstbjudande ??

Dessutom höll jag på att strypa svärmor idag. Hon skulle koka korv till lillhönan och öste ner buljong i vattnet utan att läsa vad den innehöll. Den innehöll såklart något från soja och vi fick börja om.
    Hon tar alltså fortfarande inte barnens allergier på allvar... Blir tokig
    Förra veckan gav hon stora tösen mat med skummjölkspulvet med anledningen,,, det var bara så lite i...
    Tja vad ska man säga?? Är så ledsen över att det antagligen inte blir något lapptest.. Men ska försöka övertala barnens läkare att skriva remiss ändå. Detta är verkligen viktigt för mig och skulle nu någon utav allergierna visa sig dig kommer svärmor aldrig kunna argumentera emot.. Skulle vara underbart skönt
    Skickar bajsblöjor till svärmor.  Demon
  • Kavat
    t0va skrev 2011-01-04 13:46:51 följande:
    Nu är jag tillbaka... kräkningarna lugnade ner sig när det blev lugnt här. Dvs. när några av julgästerna åkte hem så kaoset byttes mot lugn. Men han har varit så gasig inatt och i går. Igår på dagen var det hemskt, han skrek och inget funkade. Tillslut så somnade han i babyskyddet när jag gungade, sen sov han 3timmar. Igår kväll var han lite småkinkig men somnade fast vaknade efter 30min, fick trösta och han somnade om, men vaknade igen så fort jag gick ut från rummet. 

När han väl somnat om efter 4 försök så sov han 2 timmar till 1 och gallskrek, fick honom lugn efter en bra stund och han sov till 3. Sen gick det inte, han skrek hysteriskt och inget hjälpte. Tur att pappan inte kunde sova och satt uppe och spelade tv-spel, så sonen fick hänga med. Vi är hos mina föräldrar nu så vi vill ju inte störa de på natten.

Vid 5 somnade han men var vaken 2 timmar senare, hystersik igen. Somnde om till 9 och skrek och sov till 11, nu har jag fått honom att leka och skratta lite i alla fall och så sover han igen.

Han är jättegasig och pruttar hela tiden, så vi masserar magen och han fick lite kall päronpure om det är tänder på gång som stör också.

Så nu är snart maten slut också... Eftersom han varit så kinkig nu sen jul och strulat med maten och inte ätit upp så har vi inte sparat resterna utan gjort nytt, vågar inte spara när han har varit så dålig och känslig.

Men i lördags fick han smaka på några små bitar rostbröd, det är gluten i men kan man få så kraftig reaktion 2 dagar senare? Han har inte varit trög i magen på några dagar men samtidigt har vi gett mycket päron och katrinplommon till gröten.

När vi kommer hem nästa vecka ska jag se om bvc kan matproblem eller om vi ska se till att få komma till sjukhuset. För så länge som han är såhär så vågar jag inte introducera något alls. Han är 4.5månader nu och dietisten sa ju att han inte får mer ersättning efter 6månader.

Om vi gör välling så antar jag att det blir på ris, är det också förstoppande som risgröt?  
    Ja, man kan få reaktion 2 dagar senare... Med tanke på hur dåligt han tålde gröten så är mitt råd att inte ge vare sig gluten eller havre på ett par månader...  Och bröd, är ju säkert fler saker i än vete, vatten och salt...

Och självklart ska ni få utskrivet mat till honom. MINST till ett år. Är det fler allergier så är det inte ens säkert att det finns något att ge honom från affärerna och då måste ni ha Profylac för att han ska få i sig all näring han behöver. Min 3,5 åring får det fortfarande utskrivet och det hänger föräldrar till barn som är äldre än honom som har det fortfarande.
     Ursäkta, men jäkla dietist till att vara okunnig och skrämma upp er.... Demon

Hojta om ni får problem!
  • Blå Flygare
    Findusfideli skrev 2011-01-04 21:13:29 följande:
    Hej alla!
    Jag har en fyramånaders gosse, som får röda utslag. Till en början är det som röda prickar, sedan känns de ungefär som sårskorpor. Liksom lite upphöjda. Sedan ser det torrt ut, med flak av torr hud, som ibland skiftar i gult. Detta främst i öronen, pannan och hårbotten. Han har även fått det på övriga kroppen, men utan flak. Huden känns som sandpapper då. I samband med detta brukar hans bajs luktaa väldigt illa, typ hönsgödsel eller något liknande. Jag ammar honom.

Tidigare verkade han ha väldigt ont i magen, det är väl så ibland numera. Han verkar undan för undan bli gladare. Dock river han sig väldigt i huvudet när det blossar upp. Jag äter mjölk och äggfritt. Försöker undvika soja också. Jag uteslöt mjölk för att han verkade få ont i magen och ägg för att utslagen blossade upp när jag ätit det. Vi var hos doktorn i november och då skulle jag smörja med mjukgörande samt mildison på utslagen. De försvann då och han blev len och fin. Problemet är väl att så fort jag försöker trapp ner så börjr de blossa upp och då vågar jag inte sluta. Egentligen vill jag inte smörja´med kortison alls. Ja, just det han sover tidvis uselt också. Gråter och knölar natten igenom.

Jag känner mig så rådvill. Ibland tänker jag att han kanske skulle få så här oavsett och att han hade ont i magen för att han var yngre med lite omogna tarmar medan jag andra gånger är säker på mjölk och ägg. Något annat också kanske då det blossar upp utan att jag ätit varken det ena eller andra. Har ni någon aning om kakao?

Är det någon som har någon idé? Bvc har inte så mycket att säga och till barnmottagningen kan jag komma om det blir värre. Min äldsta son hade något liknande, men han åt ersättning och jag funderde aldrig i några allergibanor då. Han mår bra idag och äter det mesta utan problem. Har lite torr hud och får nässelutslag ibland. Mellansonen verkar bli förstoppad av mjölk och har eksem då och då. Det blev långt det här, men jag hoppas att ni orkat läsa i alla fall.
    Kavat skriver mycket klokt, som vanligt. Men jag orkade inte med någon matdagbok och skriva upp allt i detalj. Närjag inte kunde lista ut vad som spökade tog jag bort det mesta ur min kost under ett par veckor (det kan behövas en månad eller lite till med) och när gossen mådda bra återinförde jag 1-2 saker om dagen, började med det jag trodde skulle funka- I matbloggen "utan allt" kan du få tips på skonkost. Tänk på att även ta bort kosttillskott under den tiden - det visade sig vara omega3-tabletterna som gjorde att han ständigt var kass i magen, han tålde ju inte fisk.
    Välj den uteslutningsmetoden som funkar för dig!
    Glöm inte heller amdra saker än kosten som kan påverka. Kemiska ämnen i tvättmedel/sköljmedel (även era kläder), rengöringsmedel mm. Volymschampo innehåller ofta vete- eller mjölkprotein. Duscholjor ofta soja. Det finns krämer med havre och tvålar med mjölk och mandlar Osv.
  • Miralicia

Jag har tydligen vunnit en kokbok - med mjölk- och äggfria bak-/kakrecept som inte ens har kommit ut än, ska få den skickad till mig så snart den kommit från tryckeriet.
    Förmodar att det är boken som är på bild till höger i den här artikeln:
    www.matnyttig.se/artiklar/21-oevrigt/194-god-mat-och-lyxig-fika-utan-aegg-och-mjoelk

Ska bli spännande att se hur mycket som kan tänkas gå att använda som de är, nog inte så mycket även om jag bara utgår från dottern så att man kan använda vanligt mjöl - men jag kanske blir positivt överraskad. Får återkomma i frågan när den landat i brevlådan.

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • t0va
    Kavat skrev 2011-01-04 21:35:50 följande:
    Ja, man kan få reaktion 2 dagar senare... Med tanke på hur dåligt han tålde gröten så är mitt råd att inte ge vare sig gluten eller havre på ett par månader...  Och bröd, är ju säkert fler saker i än vete, vatten och salt...

Och självklart ska ni få utskrivet mat till honom. MINST till ett år. Är det fler allergier så är det inte ens säkert att det finns något att ge honom från affärerna och då måste ni ha Profylac för att han ska få i sig all näring han behöver. Min 3,5 åring får det fortfarande utskrivet och det hänger föräldrar till barn som är äldre än honom som har det fortfarande.
     Ursäkta, men jäkla dietist till att vara okunnig och skrämma upp er.... Demon

Hojta om ni får problem!
    Han har fått sinlac nu och det har fungerat bra, havren var ren men den gillade han inte så vi fortsatte inte heller. Nu skrek han massor igen och kräks, precis som dagen innan vi gick till apoteket och köpte profylac så tvingades vi åka ut på en biltur för att han skulle somna. Fy fan villken dag. Ren tur att mina föräldrar och bror alla sover på hotell inatt, så vi inte stör de. 

Jag frågade min mamma och hon sa att hon inte gett något annat, vet inte vad jag ska göra. Om vi ska köra enbart på profylac och tro att det är det lilla brödet han fick eller gröten eller något annat, eller inte ge profylac på något dygn och se om det blir skillnad.

Sist har han ändå visat lite förbättring på ett dygn när vi gjort alla byten med maten.

Blir det en helvetesnatt så ska jag ringa bvc imorgon och se om de har några råd. Just nu känner jag för att sätta mig i bilen och åka hem, fast jag är inte i skick för att köra någon längre sträcka och här kan vi ändå få avlastning.  
  • Miralicia
    t0va skrev 2011-01-04 22:29:37 följande:
    Han har fått sinlac nu och det har fungerat bra, havren var ren men den gillade han inte så vi fortsatte inte heller. Nu skrek han massor igen och kräks, precis som dagen innan vi gick till apoteket och köpte profylac så tvingades vi åka ut på en biltur för att han skulle somna. Fy fan villken dag. Ren tur att mina föräldrar och bror alla sover på hotell inatt, så vi inte stör de. 

Jag frågade min mamma och hon sa att hon inte gett något annat, vet inte vad jag ska göra. Om vi ska köra enbart på profylac och tro att det är det lilla brödet han fick eller gröten eller något annat, eller inte ge profylac på något dygn och se om det blir skillnad.

Sist har han ändå visat lite förbättring på ett dygn när vi gjort alla byten med maten.

Blir det en helvetesnatt så ska jag ringa bvc imorgon och se om de har några råd. Just nu känner jag för att sätta mig i bilen och åka hem, fast jag är inte i skick för att köra någon längre sträcka och här kan vi ändå få avlastning.  
    Sinlac innehåller rätt stora mängder med johannesbrödsmjöl som är en släkting till soja och det finns ett relativt starkt samband mellan mjölk- och sojaallergi, mellan 30-50% av mjölkallergiska bebisar och småbarn utvecklar även sojaallergi (nämns lite olika siffror på olika håll) och risken för att utveckla sojaallergi/reagera på intag av soja och baljväxter ska tydligen vara större om man har mer diffusa/sena reaktioner från i första hand mag-/tarmkanalen och som inte ger utslag på pricktest eller lapptest för mjölk.

Så har han blivit värre och skrikigare senaste dagarna eller dagarna i anslutning till att han fått Sinlac så skulle jag starkt misstänka den.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • t0va
    Miralicia skrev 2011-01-04 22:37:42 följande:
    Sinlac innehåller rätt stora mängder med johannesbrödsmjöl som är en släkting till soja och det finns ett relativt starkt samband mellan mjölk- och sojaallergi, mellan 30-50% av mjölkallergiska bebisar och småbarn utvecklar även sojaallergi (nämns lite olika siffror på olika håll) och risken för att utveckla sojaallergi/reagera på intag av soja och baljväxter ska tydligen vara större om man har mer diffusa/sena reaktioner från i första hand mag-/tarmkanalen och som inte ger utslag på pricktest eller lapptest för mjölk.

Så har han blivit värre och skrikigare senaste dagarna eller dagarna i anslutning till att han fått Sinlac så skulle jag starkt misstänka den.
    ok, tack. Då kör vi bara på profylac, och så skippar vi katrinplommonen och päronpureen, den kan ju också ge gaser. Så får vi se vad som händer. 

Läste om oldana risgröt som bara innehåller ris och vatten, är det något att testa sen för att han ska kunna äta gröt, eller finns det något annat alternativ som vi kan prova?  
  • 2små2stora
    t0va skrev 2011-01-04 22:43:39 följande:
    ok, tack. Då kör vi bara på profylac, och så skippar vi katrinplommonen och päronpureen, den kan ju också ge gaser. Så får vi se vad som händer. 

Läste om oldana risgröt som bara innehåller ris och vatten, är det något att testa sen för att han ska kunna äta gröt, eller finns det något annat alternativ som vi kan prova?  
    sempers mjölkfria risgröt tror jag ska vara fri från det mesta
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
Svar på tråden Allergitråden