• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Allrona

Har för mig att det har funnits en recepttråd men hittar den inte så jag frågar här iställler. Har tänkt att få lite ordning på matplaneringen här hemma och behöver lite tips på billiga rätter som går snabbt att göra och som går att laga utan mjölk, ägg, soja och det får inte vara för mycket tomat. Alltså enkel standardvardagsmat! Tänkte skriva en lång lista på vardagsrätter som man kan plocka ifrån när vi gör veckomatsedeln.

• Allrona

Några exempel:
    Korvgryta med ris
    Fiskpinnar (hemgjorda) med potatismos
    Pasta med bacon-och grönsaksröra
    Broccolisoppa
    Köttfärsås och pasta
    Köttbullar med potatis el pasta
    Kycklingwok
    Kycklingnuggets

• Tibell

Nu verkar det som att det vänt för lillatumpan. Idag har hon inte bajsat alls vilket hon sällan gör om hon inte får lactulos eller en stor skvätt olja i morgonvällingen, så imorgon vågar vi nog ha i en liten skvätt...

Men det var ett himla knasigt tandbajs. Både frätande och otroligt illaluktande ( luktade dött djur )
    Men någon tand har det inte kommit ;)
    Och jo, maken hävdar fortfarande att det var pga av tänder ... Absolut INTE pga av sockerärtan i allafall... Får man lov att sälja sina män till högstbjudande ??

Dessutom höll jag på att strypa svärmor idag. Hon skulle koka korv till lillhönan och öste ner buljong i vattnet utan att läsa vad den innehöll. Den innehöll såklart något från soja och vi fick börja om.
    Hon tar alltså fortfarande inte barnens allergier på allvar... Blir tokig
    Förra veckan gav hon stora tösen mat med skummjölkspulvet med anledningen,,, det var bara så lite i...
    Tja vad ska man säga?? Är så ledsen över att det antagligen inte blir något lapptest.. Men ska försöka övertala barnens läkare att skriva remiss ändå. Detta är verkligen viktigt för mig och skulle nu någon utav allergierna visa sig dig kommer svärmor aldrig kunna argumentera emot.. Skulle vara underbart skönt

• Sousafon
    JPL skrev 2011-01-04 17:55:00 följande:
    Jepp, mina får aldrig någonsin äpplejuice men mellansonen kan äta äpple fritt och store kan smaka ite äpple ibland. De tål päron dock!

Detta med äpplejuice är ytterligare ett skäl till att jag starkt tror på att finmald/passerad produkt är mycket svårare att hantera än hel/grova bitar. Tycker inte heller att det är så konstigt eftersom man ju inte kan finmala något så fint hemma som de gör industriellt. Det är alltså rätt så nytt för våra kroppar att hantera den typen av produkter.
    Aha! tråkigt att höra att dina barn har samma problem, men skönt att veta att man inte är ensam, om du förstår vad jag menar. Intressant teori om att det är finfördelningen som skapar problem. Jag har mest tänkt att det kanske är så att han får i sig större mängd äpple i ett glas juice än om han äter ett äpple. Apelsinjuice klarar han bra.
  • trållmor
    Tibell skrev 2011-01-04 18:44:14 följande:
    Får man lov att sälja sina män till högstbjudande ??
    Tänk, jag brukar erbjuda att skänka bort min
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-01-04 18:35:31 följande:
    Några exempel:
    Korvgryta med ris
    Broccolisoppa
    Köttfärsås och pasta
    Kycklingwok
    Kycklingnuggets
    Kolla i min blogg!
  • Blå Flygare
    Allrona skrev 2011-01-04 18:35:31 följande:
    Några exempel:
    Korvgryta med ris
    Broccolisoppa
    Köttfärsås och pasta
    Kycklingwok
    Kycklingnuggets
    Sojafritt, är det samma som fritt från baljväxter?

Blodpudding
    Faluwok
    Taccos
    Stekt lax med potatis
    Carbonara (byt ägg och grädde mot risdryck, massa vitpeppar döljer kokossmaken)
    Lax i ugn - sås av iMat och hummerfond (kolla tillsatserna?!?)
    Laxsnäckor (hackade soltorkade tomater blandat med hackad persilja inrullat i laxen, kör i ugn) Torillini till.

Med baljväxter:
    Chilli con carne
    Kinamix med bacon
    Kycklingsallad (varm med ris, ärtor, majs, curry, grillkrydda)
    Ärtsoppa
  • Allrona

Ja utan baljväxter också inkl tillsatserna och sojalecitin.

Tack för alla förslag!

K kavat - tack då ska jag kolla din blogg.

• Kavat
    Allrona skrev 2011-01-04 20:45:48 följande:
    Ja utan baljväxter också inkl tillsatserna och sojalecitin.

Tack för alla förslag!

K kavat - tack då ska jag kolla din blogg.
    Tror det ligger förslag både i sädesslagsbloggen och mjölkbloggen - samma inlägg.
  • Findusfideli

Hej alla!
    Jag har en fyramånaders gosse, som får röda utslag. Till en början är det som röda prickar, sedan känns de ungefär som sårskorpor. Liksom lite upphöjda. Sedan ser det torrt ut, med flak av torr hud, som ibland skiftar i gult. Detta främst i öronen, pannan och hårbotten. Han har även fått det på övriga kroppen, men utan flak. Huden känns som sandpapper då. I samband med detta brukar hans bajs luktaa väldigt illa, typ hönsgödsel eller något liknande. Jag ammar honom.

Tidigare verkade han ha väldigt ont i magen, det är väl så ibland numera. Han verkar undan för undan bli gladare. Dock river han sig väldigt i huvudet när det blossar upp. Jag äter mjölk och äggfritt. Försöker undvika soja också. Jag uteslöt mjölk för att han verkade få ont i magen och ägg för att utslagen blossade upp när jag ätit det. Vi var hos doktorn i november och då skulle jag smörja med mjukgörande samt mildison på utslagen. De försvann då och han blev len och fin. Problemet är väl att så fort jag försöker trapp ner så börjr de blossa upp och då vågar jag inte sluta. Egentligen vill jag inte smörja´med kortison alls. Ja, just det han sover tidvis uselt också. Gråter och knölar natten igenom.

Jag känner mig så rådvill. Ibland tänker jag att han kanske skulle få så här oavsett och att han hade ont i magen för att han var yngre med lite omogna tarmar medan jag andra gånger är säker på mjölk och ägg. Något annat också kanske då det blossar upp utan att jag ätit varken det ena eller andra. Har ni någon aning om kakao?

Är det någon som har någon idé? Bvc har inte så mycket att säga och till barnmottagningen kan jag komma om det blir värre. Min äldsta son hade något liknande, men han åt ersättning och jag funderde aldrig i några allergibanor då. Han mår bra idag och äter det mesta utan problem. Har lite torr hud och får nässelutslag ibland. Mellansonen verkar bli förstoppad av mjölk och har eksem då och då. Det blev långt det här, men jag hoppas att ni orkat läsa i alla fall.

Svar på tråden Allergitråden