• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va
    ViFrånLandet skrev 2011-01-05 07:16:51 följande:
    Vi använder risgröten dagligen till sonen! Gör gröt på 1 dl vatten, 3,5 skopor Nutra, 4-5 msk oldas risgröt samt en skvätt olja. Går självklart att byta ut Nutran mot någon annan ersättning Glad Dock har de gjort om pulvret lite, förut var det som små flingor och numera är det finmalet, samma innehåll dock (ris, vatten) och jag vet inte om det gör någon skillnad egentligen, men krävs lite mer pulver för att få rätt koncistens på gröten kan jag tycka...
    Tack, får ta och testa den. 

Natten har varit fruktansvärd, han har vaknat varje timme, men inte skrikit hysteriskt mer än en gång, har mer varit lite gråt och oro. Så jag har gungat honom i famnen och sjungt sånger. Bröt ihop totalt vid 5tiden... men sen vid 8 somnade han och jag vaknade vid 10 av att han ligger och pratar och leker med sina fötter.

Så det blev ett uppehåll på ca 5 timmar med mat och nu har han ätit lite och somnat om i min famn. Hoppas det vänder nu. :)  
  • JPL
    t0va skrev 2011-01-04 22:43:39 följande:
    ok, tack. Då kör vi bara på profylac, och så skippar vi katrinplommonen och päronpureen, den kan ju också ge gaser. Så får vi se vad som händer. 

Läste om oldana risgröt som bara innehåller ris och vatten, är det något att testa sen för att han ska kunna äta gröt, eller finns det något annat alternativ som vi kan prova?  
    Jag har kört Oldanas risgröt  till min yngste. Blandat med rismjölk för att det blir godare och med ersättning för att höja näringsvärdet. Men då ger vi inte välling, bara gröt och amning. Hittade ingen köpegröt som han tålde.
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-01-05 10:43:43 följande:
    Eli : äter han helt sädesslagfritt? Och mjölk? Åt han något med soja igår... Baljväxter? Usch vad jobbigt ni har det :(

Kan halsbränna vara tecken på överkänslighet/ allergi?
    Jag har nämligen de senaste åren fått ordentligt svid i halsen varje gång jag äter mjölkprodukter. Minns speciellt en gång hela familjen åt soppa gjord på cream fresh. Det var innan stora dottern blev mjölkfri och jag var så impad att hon åt av soppan trots att det sved så förbaskat i halsen. Jag själv klunkade i mig vatten för varje sked och led verkligen. De andra tittade på mig som om jag vore dum i skallen för det var tydligen inte alls starkt. Och det märkliga är att det bara svider när jag sväljer.. Inte något efter måltiden.. Kunde inte ens äta choklad för det sved så
    Nu äter jag inga mjölkprodukter länge pga av andra symtom men fuskade med lite potatisgratäng för ett tag sedan med samma enorma svid i halsen
    Är det ett symtom tror ni eller är det vanligt med svid i halsen av mjölkproukter ??
    Vi har bara tagit bort sädesslag och mjölkprotein just nu. Läkaren vill att vi tar bort en sak i taget. Nu ska vi ta bort mjölk (sädesslagsfritt har vi hela tiden) i ca 5 veckor och se om vi ser någon skillnad. Om vi sedan ser skillnad så vill han att vi ska provocera en gång till och om han då bli sämre ta bort mjölken helt.

Blir han då helt bra så räcker det så, men blir han inte helt bra med mjölkfritt men ändå bättre än MED mjölk så ska vi även ta bort soja...
    så det lär bli en lång process till det här, i alla fall till april trodde läkaren så ska vi höras av igen.
    Så sömnlösa nätter lär vi få ha i alla fall ett tag till
  • Kavat
    t0va skrev 2011-01-05 11:23:45 följande:
    Tack, får ta och testa den. 

Natten har varit fruktansvärd, han har vaknat varje timme, men inte skrikit hysteriskt mer än en gång, har mer varit lite gråt och oro. Så jag har gungat honom i famnen och sjungt sånger. Bröt ihop totalt vid 5tiden... men sen vid 8 somnade han och jag vaknade vid 10 av att han ligger och pratar och leker med sina fötter.

Så det blev ett uppehåll på ca 5 timmar med mat och nu har han ätit lite och somnat om i min famn. Hoppas det vänder nu. :)  
    Gav du sinlac i går?
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-01-05 12:48:47 följande:
    Vi har bara tagit bort sädesslag och mjölkprotein just nu. Läkaren vill att vi tar bort en sak i taget. Nu ska vi ta bort mjölk (sädesslagsfritt har vi hela tiden) i ca 5 veckor och se om vi ser någon skillnad. Om vi sedan ser skillnad så vill han att vi ska provocera en gång till och om han då bli sämre ta bort mjölken helt.

Blir han då helt bra så räcker det så, men blir han inte helt bra med mjölkfritt men ändå bättre än MED mjölk så ska vi även ta bort soja...
    så det lär bli en lång process till det här, i alla fall till april trodde läkaren så ska vi höras av igen.
    Så sömnlösa nätter lär vi få ha i alla fall ett tag till
    Går det inte fortare att ta bort allt på en gång. Och provocera med soja eller det ni tror han klarar först... Annars så tar det ju som du skriver jätte lång tid.. Sen brukar det ju dra ut på tiden pga sjukor, missar och annat.
  • saffe
    Kavat skrev 2011-01-05 12:58:38 följande:
    Går det inte fortare att ta bort allt på en gång. Och provocera med soja eller det ni tror han klarar först... Annars så tar det ju som du skriver jätte lång tid.. Sen brukar det ju dra ut på tiden pga sjukor, missar och annat.
    Håller med!
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-01-05 10:43:43 följande:
    Eli : äter han helt sädesslagfritt? Och mjölk? Åt han något med soja igår... Baljväxter? Usch vad jobbigt ni har det :(

Kan halsbränna vara tecken på överkänslighet/ allergi?
    Jag har nämligen de senaste åren fått ordentligt svid i halsen varje gång jag äter mjölkprodukter. Minns speciellt en gång hela familjen åt soppa gjord på cream fresh. Det var innan stora dottern blev mjölkfri och jag var så impad att hon åt av soppan trots att det sved så förbaskat i halsen. Jag själv klunkade i mig vatten för varje sked och led verkligen. De andra tittade på mig som om jag vore dum i skallen för det var tydligen inte alls starkt. Och det märkliga är att det bara svider när jag sväljer.. Inte något efter måltiden.. Kunde inte ens äta choklad för det sved så
    Nu äter jag inga mjölkprodukter länge pga av andra symtom men fuskade med lite potatisgratäng för ett tag sedan med samma enorma svid i halsen
    Är det ett symtom tror ni eller är det vanligt med svid i halsen av mjölkproukter ??
    Jag hade det, men jag är ju glutenintolerant...
    Låter troligt.
  • ELI 79
    Kavat skrev 2011-01-05 12:58:38 följande:
    hmm jo egentligen, men läkaren tyckte så. jag kommer däremot att ta bort  ALLT på dagis och så kan vi reglera som vi vill hemma sedan. Dumt att strula på dagis. Nu har han fått sojayoghurt på morgognen (vilket vi ska byta ut mot risgröt) och sedan har han fått sempers pasta vilket det är sojamjöl i, annars ingen soja...så det är ju inte jättesvårt att ta bort det heller. Förutom att den pastan är den enda han äter men vi får väl börja med annat ist.

Föresten, risnudlar? Kan man ge det? Ingen kontamination eller liknande? funderar på om edt kan vara ett alternativ.
  • Kavat
    Findusfideli skrev 2011-01-05 09:19:37 följande:
    Tack snälla för er input! Jag tvättar honom inte med schampo och sånt. Allas kläder tvättas med neutral tvättmedel. Sköljmedel använder jag ytterst sällan och då inte till lillgossens kläder.

K Kavat angående skorv: Ja, jag tordde själv att det var skorv först. Oljade in lilla huvudet och kammade bort till en början. Dagen efter var det tillbaka. Ibland ser det mest ut som att han över det röda, irreterade mest är torr. Huden ser ut aatt kunna petas bort. När jag ätit ägg och han reaagerade första gången, så blev han gulflagig i pannan och det kliade. Bvc sa att jag skulle smörja med mildison. Han kliade sig i pannan och huvudet. När jag smörjt bort det i pannan kom jag på att han kanske hade samma i hårbotten, då han fortsatte riva sig där. Ganska omgående såg hårbotten jättefin ut och alla flagor och hårdheter försvann. Däremot har han fått det i öronen nu.

Är det vanligt att tro att man inbillar sig? Ibland känns det som att jag bara letar allergier hos mina barn, samtidigt som jag märker att de inte må riktigt bra. Det känns som att folk i min omgivning tycker att jag är lite väl. Den där lilla mjölken kan väl inte göra något ungefär? 

Jag ska se om jag kan få någon rätsida på det hela. Har kollat utanalltbloggen och den verkar jättebra! Tur att ni finns.
    Ja, det låter som eksem, ja.

Jag tror många här känner sig hypokondriska och tvivlar titt som tätt. Man får ofta konstigt bemötande och folk tror man är galen.. Drömmer
  • Tibell

Kavat : fick du det av mjölk eller av gluten? Och kan du äter oatlys imat?
    Och kan man vara allergisk mot alla sädesslag utan havre eller låter det mer likt glutenintollerans då?
    Många frågor :)

Svar på tråden Allergitråden