• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va
    Kavat skrev 2011-01-05 12:55:22 följande:
    Gav du sinlac i går?
    japp, 3matskedar igår på förmiddagen. Men efter dess har han inte fått något mer än ersättning. 
    Just nu sitter han i sin matstol framför tvättmaskinen och är helt facinerad, är våran goa lilla kille som är tillbaka, han lekte i 1 timme medans jag städade och plockade förut. Så något var det, frågan är vad.

Får väl köra några dagar till och sen kanske testa päron som jag är mest inne på är problemet. Kom på att han i förrgår fick lite mer än vanligt eftersom katrinplommonen var slut och igår på förmiddagen fick han kall päronpure för vi trodde tänderna bråkade, eller det som ska bli tänder.

Är knappt några gaser alls nu sen han pruttat hela natten. Håller tummarna.

Jag rignde bvc också och frågade om de kan hjälpa oss med ett nytt recept på profylac, hoppas så vi kanske slipper gå via barnkliniken och dietisten.  
  • Kavat
    t0va skrev 2011-01-05 13:17:22 följande:
    japp, 3matskedar igår på förmiddagen. Men efter dess har han inte fått något mer än ersättning. 
    Just nu sitter han i sin matstol framför tvättmaskinen och är helt facinerad, är våran goa lilla kille som är tillbaka, han lekte i 1 timme medans jag städade och plockade förut. Så något var det, frågan är vad.

Får väl köra några dagar till och sen kanske testa päron som jag är mest inne på är problemet. Kom på att han i förrgår fick lite mer än vanligt eftersom katrinplommonen var slut och igår på förmiddagen fick han kall päronpure för vi trodde tänderna bråkade, eller det som ska bli tänder.

Är knappt några gaser alls nu sen han pruttat hela natten. Håller tummarna.

Jag rignde bvc också och frågade om de kan hjälpa oss med ett nytt recept på profylac, hoppas så vi kanske slipper gå via barnkliniken och dietisten.  
    Ta bort sinlac och päron och testa eventuellt om några månader igen. Bättre att ge sådant du tror att han tål så han mår bra. Han är fortfarande väldigt liten och behöver ingen mat alls mer än profylac...
  • t0va
    Kavat skrev 2011-01-05 13:22:42 följande:
    Ta bort sinlac och päron och testa eventuellt om några månader igen. Bättre att ge sådant du tror att han tål så han mår bra. Han är fortfarande väldigt liten och behöver ingen mat alls mer än profylac...
    Precis... om nu inte dietisten vägrar skriva ut mer profylac om 1.5månad som hon sa på telefon. Fast jag hoppas bvc kan skriva ut, de har varit trevliga över telefon, vi ska dit nästa vecka och prata mer. Fast nu har vi testat och han kanske är känslig så då får vi hoppas att dietisten fattar. 

Vi har ändå alltid föräldrastödet som sa nu när vi gick på ledighet att de hjälper oss och går över huvudet på dietisten OM det krävs. Helt sjukt att säga så utan att få info om hur man ska gå tillväga.  
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-01-05 13:11:03 följande:
    Kavat : fick du det av mjölk eller av gluten? Och kan du äter oatlys imat?
    Och kan man vara allergisk mot alla sädesslag utan havre eller låter det mer likt glutenintollerans då?
    Många frågor :)
    Gluten tror jag var orsaken, men blev mycket sämre av mjölk i perioder. Ibland tyckte jag mjölk gjorde det bättre för stunden. Men jag hade niog mer klassisk halsbränna - magkatarr - fast det var glutenintoleransen för nu har jag varit bra sedan det att jag slutade med gluten. Hade lite känningar på slutet av graviditeten, men  inget mot hur det var med de andra...
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-01-05 13:27:17 följande:
    Gluten tror jag var orsaken, men blev mycket sämre av mjölk i perioder. Ibland tyckte jag mjölk gjorde det bättre för stunden. Men jag hade niog mer klassisk halsbränna - magkatarr - fast det var glutenintoleransen för nu har jag varit bra sedan det att jag slutade med gluten. Hade lite känningar på slutet av graviditeten, men  inget mot hur det var med de andra...
    Tibell skrev 2011-01-05 13:11:03 följande:
    Kavat : fick du det av mjölk eller av gluten? Och kan du äter oatlys imat?
    Och kan man vara allergisk mot alla sädesslag utan havre eller låter det mer likt glutenintollerans då?
    Många frågor :)
    Imat får jag klåda av - gluten, men det brukar funka för vuxna glutenintolernta...
    Ja, man kan tåla havre men inte resten och tvärtom.
  • Kavat
    t0va skrev 2011-01-05 13:25:07 följande:
    Precis... om nu inte dietisten vägrar skriva ut mer profylac om 1.5månad som hon sa på telefon. Fast jag hoppas bvc kan skriva ut, de har varit trevliga över telefon, vi ska dit nästa vecka och prata mer. Fast nu har vi testat och han kanske är känslig så då får vi hoppas att dietisten fattar. 

Vi har ändå alltid föräldrastödet som sa nu när vi gick på ledighet att de hjälper oss och går över huvudet på dietisten OM det krävs. Helt sjukt att säga så utan att få info om hur man ska gå tillväga.  
    Alltså jag blir så jäkla arg. Dietisten bör väl också gå efter WHOs råd om helamning till 6 månader. Amma eller ersättning, ja det är "detsamma". Vem f-n slutar tvärt med ersättning vid 6 månader innan de kan äta. Du kommer ju att förstöra hans mage helt om han ska äta enbart vanlig mat vid 6 månader. Blir så arg!!!

Blir det snack för att dietisten inte vill skriva ut mer så fråga varför hon inte går efter WHOs regler... Ärligt, tror jag du kan "sätta dit henne för det". Inte det man vill, bråka i onödan, men hon går emot "reglerna".
  • JPL
    Findusfideli skrev 2011-01-05 09:19:37 följande:
    Är det vanligt att tro att man inbillar sig? Ibland känns det som att jag bara letar allergier hos mina barn, samtidigt som jag märker att de inte må riktigt bra. Det känns som att folk i min omgivning tycker att jag är lite väl. Den där lilla mjölken kan väl inte göra något ungefär? 
    Jag skulle tro att vi alla här i tråden får för oss att det bara är inbillning någon gång ibland. Mina barn har  smygande och långsamma reaktioner så jag känner mig inbillningssjuk å deras vägnar en stor del av tiden. Därför antecknar jag supernoga alla provoceringar för när man går tillbaka och ser det nedskrivet så går det inte att blunda för.

I förrgår fick mellansonen 3 år fritt med mandariner. Trodde att han tålde dem numer. I går hade han helt rinnig diarée hela dagen. Stackars kille   Trodde att han var magsjuk tills jag insåg sambandet. Första gången han reagerat så kraftigt på något sedan han slutade med blöjorna för något halvår sedan.
  • tes 75
    Sousafon skrev 2011-01-04 19:26:35 följande:
    Aha! tråkigt att höra att dina barn har samma problem, men skönt att veta att man inte är ensam, om du förstår vad jag menar. Intressant teori om att det är finfördelningen som skapar problem. Jag har mest tänkt att det kanske är så att han får i sig större mängd äpple i ett glas juice än om han äter ett äpple. Apelsinjuice klarar han bra.
    JPL skrev 2011-01-04 17:55:00 följande:
    Jepp, mina får aldrig någonsin äpplejuice men mellansonen kan äta äpple fritt och store kan smaka ite äpple ibland. De tål päron dock! 

Detta med äpplejuice är ytterligare ett skäl till att jag starkt tror på att finmald/passerad produkt är mycket svårare att hantera än hel/grova bitar. Tycker inte heller att det är så konstigt eftersom man ju inte kan finmala något så fint hemma som de gör industriellt. Det är alltså rätt så nytt för våra kroppar att hantera den typen av produkter.
    vilka symptom får era barn när de dricker äppeljuice? här har plötsligt frätande, gröna & slemmiga avföringar återuppstått, utan att vi gett något annorlunda i kosten i övrigt.
  • ViFrånLandet

Har nu varit och träffat läkaren och dietisten, helt underbara och förstående människor båda två Glad Är SÅ glad att vi äntligen får ordentligt med hjälp!

Från och med imorgon ska vi ge honom duphalac samt ta bort banan från kosten. Vi ska även försöka dra ner på hans Nutra-konsumtion, då vi sett ett samband att han får hårdare avföring när han fått mycket av det (och Nutra är ju känt för förstoppningsproblematik, som alla här inne säkert redan vet). När han sedan är helt ok i magen, helt frisk etc ska vi provocera med ägg. Spännande att se vart det leder! Efter det ska vi smyga in mjölk igen, får se om det funkar nu (har ju inte fått det sedan juni), annars blir det provokation om tidigast ett halvår igen. Det var väl ungefär så långt vi planerat, har telefonmöte inbokat redan i slutet av januari, får väl se hur långt vi kommit med provokationerna osv då helt enkelt.

Förövrigt passade lilleman på att bajsa när vi var där, både dietisten och läkaren konstaterade att han fick ta i en del för att få ut det samt att det var på tok för hårt. Läkaren kände och klämde även på magen efteråt och konstaterade att det fanns mycket kvar i tarmarna, så även om han får ur sig en del är det absolut förstoppning han har, så nu hoppas vi duphalacen hjälper!

(Förresten kom jag på att jag inte läste på flaskan på Apoteket, läkaren skrev egentligen ut Lactulos med vi fick Duphalac istället, är det någon skillnad? Ut allergisynpunkt då tänker jag! Måste kolla upp det innan jag börjar ge honom...)

Sorry för det långa inlägget, händelserik dag idag!

• ELI 79

Håller på att diktera ihop ett brev som jag ska ge dagispersonalen när han börjar igen på måndag. Jag har då en frågan. KAN han äta t ex havrebaserade mjölkersättningsprodukter som t ex havremjölk eller havreyoghurt? Hur stor risk är det att det är vetekontamination där?

Svar på tråden Allergitråden