• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Maddisen80
    Kavat skrev 2011-01-14 10:37:44 följande:
    Måste även berätta en lite knasig sak. Min man har inga allergier - som han vet om. Var allergisk mot ägg som liten och nu mår magen inte bra om han äter lök. Men har haft lite misstankar till och från att det är något som han onte mår bra om, fått lite nässelutslag, "finnar" och annat,
    Hemma äter han mycket sällan sädesslag eller ägg pga sonens kontaktallergi.

Igår när han lunchade ute så kom han hem och sa att han valde mellan pest eller kolera. Två rätter med mycket lök eller pasta pesto, så han tog pastan. ?? Han tål pasta pesto så jag fattade ingenting...

"Jag har inte ont i magen" sa han igår, "men kolla vad den är svullen." i natt hade han sovit jätte dåligt och såg ur som ett levande lik och höll på att somna här i morse. Så nu ligger HAN och sover (ledig i dag) men han klarade knappt att hålla sig vaken och fick diverse utbrott här i morse - tålamod noll.... Alltså sjukt trött. och nu har han fått munblåsor igen.. Dottern får också det av vad vi tror är sädesslag och jag fick det med när jag åt gluen. Nu har jag det aldrig!

Familjen gluten/vete?! Undrar lite om det är det och varför han med i så fall? Äter han för lite eller vad är det för gift egentligen? Spöke
    Man kan få glutenallergi när man bli äldre med så han kanske inte tål gluten längre ? Han kanske borde ta ett blodprov igen
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-01-14 11:57:57 följande:
    Ja, man kanske börjar få förklaringar på varför barnen är så allergiska.... Drömmer
    Min tanke också, med löken. Det var efter en hemsk period för två år sedan då vi fick influensa, magsjuka, kraftig förkylning och var dåliga i en månad som min laktosintolerans kom och gluten då... Och maken har inte klarat lök sedan dess. Vad var det för skitbaciller vi fick? Död
    Jag däckade ju med det som verkade vara influensa, följt av lunginflammation mm och låg däckad i över 6 veckor, det passade i vare fall väldigt bra att vara arbetslös just då Flört

(Men så här i efterhand så funderar jag på om det ändå inte var något annat som kanske egentligen hade kunnat vara betydligt mer allvarligt men som inte upptäcktes då, eftersom det är extremt mycker mer ovanligt. Funderingar på det väckta både utifrån skolan där det nämndes väldigt kort och ytligt på ett hörn när vi läste annat men även att det finns viss ärftlighet att drabbas av det och min pappa hade det tydligen nån gång för länge sen. Jag känner fortfarande av luftlören emellanåt när det är kallt ute om jag inte andas genom tex en halsduk så luften värms upp - såhär 3 år senare.)

Men jag gick ju med en lite allmän känsla av ständig trötthet, mkt munblåsor, allmänt irriterad och kort stubin typ från det att jag började bli ok efter "influensan" igen vilket nog var runt början av april till framåt januari då jag började få svårt för kombinationen mjölkprodukter och sädesslag i kombination även om var sak för sig inte var några problem. Och sen i mitten på februari för två år sedan så dök nässelutslag och andra utslag upp och gick från några enstaka på underbenen till extrema utslag över hela kroppen inom loppet av 4 dagar.

Men just när det handlar om celiaki så är det rätt "välkänt" att det kan "bryta ut" och bli symtomgivande efter virusinfektioner om det tidigare har legat latent, så gissningsvis borde annat också kunna påverkas av det.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • ELI 79

kavat: ja fortsätt vara envis, I like Det har hjälpt oss att också bli envisa!

Känns som om vi fått en ny son. Han kan sova 12 timmar på natten och ändå sova 1½ timme på dagen, han måste ju varit helt slut innan stackarn! Han snittade ju 8-9 timmar/dygn förut och nu sover han oftast 15 timmar per dygn!!!! det är ju en ofantlig skillnad

Usch vad jobbigt att han mår dåligt. Kan tyvärr inte hjälpa dig men det är väl troligt att om man inte ätit något på länge så blir man mer känslig mot det. Min man kan t ex inte äta mjukt bröd för då blir han dålig i magen direkt, tror stora sonen är likadan. Kanske så att ju mindre man äter av nåt ju mer känslig blir man? Hoppas ni kommer på vad det är!

• Miralicia
    Maddisen80 skrev 2011-01-14 12:04:19 följande:
    Man kan få glutenallergi när man bli äldre med så han kanske inte tål gluten längre ? Han kanske borde ta ett blodprov igen
    Det är Kavat  väl medveten om eftersom hon själv fick sin diagnos för 2 år sedan Flört

(Sen finns det inget som heter glutenallergi - antingen har man celiaki (glutenintolerans) elelr så är man allergisk mot sädesslagen, två helt skilda kroppsliga mekanismer även om det är till synes samma livsmedel som orsakar problemen)
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Maddisen80
    Miralicia skrev 2011-01-14 12:26:45 följande:
    Det är Kavat  väl medveten om eftersom hon själv fick sin diagnos för 2 år sedan Flört

(Sen finns det inget som heter glutenallergi - antingen har man celiaki (glutenintolerans) elelr så är man allergisk mot sädesslagen, två helt skilda kroppsliga mekanismer även om det är till synes samma livsmedel som orsakar problemen)
    Jag blandar ihop de ,jag är glutenintolerans men tål inte råg,vete,fullkornsmjöl mm
  • Tibell

Åt även ett par dumle kom jag på nu.. Men dem ska väl med gå bra!?

• Kavat
    Tibell skrev 2011-01-14 12:26:52 följande:
    K kavat : ja den ska det nog vara! Den ska väl gå bra?
    maltvinägerextrakt i.

Malt kommer från korn och korn är det gluten i...

• Kavat
    Tibell skrev 2011-01-14 12:32:17 följande:
    Åt även ett par dumle kom jag på nu.. Men dem ska väl med gå bra!?
    glukossirap... från vete troligtvis.
    Men då är du lika känslig som oss övriga.
  • Tibell

hmm..okej. Har svårt att tro att jag skulle vara så känslig men man vet ju aldrig, åt ju trots allt kanske 5-6 dumle ;)

Var det kanske mer gluten  í pytt i pannan då? blev nog för mycket med både pytt i pannan och dumlen.
    Undrar hur lång tid det kommer ta innan jag lär mig ?

Svar på tråden Allergitråden