• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ELI 79
    Kavat skrev 2011-01-14 20:15:37 följande:
    Det kan vara vete i kryddorna. Sen om det är från pizzeria så yr det ju ofta mjöl lite hur som helst. Det är ju inte direkt allergianpassat...
    nä tänkte kanske inte att han var så känslig så det skulle göra nåt att det yr mjöl men det är han nog
  • Tibell

K kavat : usch stackars liten :( låter inget roligt alls ! Håller tummarna att han snart blir bra igen! Har själv ont i magen av tacosen ? Har läst på kryddorna, såsen och skalen och allt ska funka? Kanske helt enkelt åt för mycket :) aptiten är ju av en helt annan värld sen gluten försvann ut min kost :) Idag har minstigen varit bättre i astman ... Och hon har inte varit på dagis idag ! Får nog prata med dagis och se hur de gör när de äter framförallt smörgås! Köket gör allt rätt, bakar hennes bröd först och på en helt egen bänk

• mirele
    ELI 79 skrev 2011-01-14 17:00:09 följande:
    ja jag läste just! Lät ju verkligen väldigt gott!!!
    Har ni vanligt bröd till då? JAg har kollat på recept för pizzadeg men edt blir så mkt jobb då de flesta är med jäst och sånt...
    har nog något jästfritt recept på pizzadeg liggandes om du behöver...
    har både med bakpulverdeg och surdeg... dock innehåller båda vete...
    kan iofs prova göra en bakpulverdeg med glutenfri-mjölmix/majsmjöl... gillar att exprimentera här hemma.
  • mirele

vi gjorde äggfria maränger här hemma i veckan... oj vad toppen sonen tyckte dem var... :D
    gjorde en sockerlag med socker och vatten och blandade i gelatin (hittade recept på allergimat.com).
    supergoda, lite sega i mitten och spröda och härliga blev dom, och alldeles knallvita :)

• ELI 79

Någon som har något recept på bröd som aldrig har misslyckats Det enda sonen äter i brödväg är smörgåskex Skulle vilja attt han åt något annat men jag är så dålig på det där. blir ofta så hårda

Han sov hela natten i natt också!! Det MÅSTE ju bara vara mjölken som gjorde det, tillsammans med vete. Han har ju bara varit helt fri en kort tid och då hade han ju ätit vete så länge så då kanske det tog längre tid innan hans mage var riktigt bra och därför sov han lite dåligt även då?!

• tes 75

någon här vars barn reagerar på Ricedream pga dess spår av korn & som känner igen dessa utslag? prickarna runt munnen misstänker vi kommer av banan, men de på kinderna har uppstått sedan igår em. (ursäkta den dåliga bildkvaliten, men som ni vet är det omöjligt att få en 2-åring att stå stilla).

fler foton finns i mitt galleri. 

• ELI 79
    tes 75 skrev 2011-01-15 09:04:05 följande:
    någon här vars barn reagerar på Ricedream pga dess spår av korn & som känner igen dessa utslag? prickarna runt munnen misstänker vi kommer av banan, men de på kinderna har uppstått sedan igår em. (ursäkta den dåliga bildkvaliten, men som ni vet är det omöjligt att få en 2-åring att stå stilla).

fler foton finns i mitt galleri. 

stackarn! Ser lite ut som sonens utslag som han får ibland... finns bilder i mitt galleri. Det ä rju så sonen ser ut lite grann när haan reagerat senaste dagarna och då har jag upptäckt detta:

Jag kom på en sak nu på morgonen ang sonens röda kinder som dyker upp nästan varje dag men bara lite grann...i dag fick jag för mig att kolla innehållsförteckningen ordentlgit på sonens flingor. det är rice crispies...det är ju ris "bara" trodde jag (har ju inte tänkt på det då vi tidigare inte varit så strikta med vete så vi tagit bort andra sädesslag som vi gör nu) och då är det ju maltextrakt av korn i!!!!
    Tror ni sonen reagerat på det? OCh att kinderna därför inte blivit helt bra????
  • Tibell

Eli : kan det ju absolut vara!! Äter han dem varje dag och utslagen kommer efter så ska du inte tveka :)
    Jag är så HIMLA glad att lilla E får må så bra nu och att ni får sova!!!!

Tes : ser absolut ut som en reaktion. Men det kan inte vara av bananen då?

Lilla bus här hemma blir bättre i astman för varje dag som går :) undrar om det inte är något knas på dagis ändå :( får kolla med dem på måndag!
    Däremot hostade hon en massa vid frukosten idag.. Och bara vid den inget före eller efter. Stora hönan åt vetesmörgås och pappan åt ägg. Jag blundar och vill INTE att det ska vara något hon reagerar på luftburet :(

• tes 75
    Tibell skrev 2011-01-15 09:20:46 följande:
    Eli : kan det ju absolut vara!! Äter han dem varje dag och utslagen kommer efter så ska du inte tveka :)
    Jag är så HIMLA glad att lilla E får må så bra nu och att ni får sova!!!!

Tes : ser absolut ut som en reaktion. Men det kan inte vara av bananen då?

Lilla bus här hemma blir bättre i astman för varje dag som går :) undrar om det inte är något knas på dagis ändå :( får kolla med dem på måndag!
    Däremot hostade hon en massa vid frukosten idag.. Och bara vid den inget före eller efter. Stora hönan åt vetesmörgås och pappan åt ägg. Jag blundar och vill INTE att det ska vara något hon reagerar på luftburet :(
    han åt senast banan igår morse..
  • tes 75
    tes 75 skrev 2011-01-15 09:25:41 följande:
    han åt senast banan igår morse..
    ..och han har druckit välling på ricedream igår kväll & i morse. dessförinnan välling på Carlshamns risdryck ett par dagar.
Svar på tråden Allergitråden