• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • trållmor
    Tibell skrev 2011-01-14 12:32:17 följande:
    Åt även ett par dumle kom jag på nu.. Men dem ska väl med gå bra!?
    Men dumle innehåller väl allt möjligt, alltså både mjölk, soja, spår av nötter odyl.? De har då aldrig funkat här!!! Inte ens en enda...
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Allrona

Var runt och letade vitaminer till barnen idag. Hittade vitamineral nallarna som Miralicia rekommenderade. Men eyeQ tuggisar hittade jag inte trots att jag var inne på 3 olika apotek! Fick provförpackning på Efalex av hälsokosten så jag ska testa om barnen gillar dem. Någon som har erfarenhet av de tabletterna? http://www.topformula.se/produkter/halsokost_kosttillskott/hjarta_karl/49010__efalex_chewies_120_kap/

I doseringen står det barn 3-5 år 1-2 kapslar, men visst borde min tvååring kunna äta 1 kapsel då? Åldersgränsen 3 år borde väl bara vara som säkerhet för att barn under 3 år sätter lättare i halsen, inte ha något att göra med doseringen väl?

• Allrona
    Allrona skrev 2011-01-14 13:06:52 följande:
    Var runt och letade vitaminer till barnen idag. Hittade vitamineral nallarna som Miralicia rekommenderade. Men eyeQ tuggisar hittade jag inte trots att jag var inne på 3 olika apotek! Fick provförpackning på Efalex av hälsokosten så jag ska testa om barnen gillar dem. Någon som har erfarenhet av de tabletterna? www.topformula.se/produkter/halsokost_kosttil.../

I doseringen står det barn 3-5 år 1-2 kapslar, men visst borde min tvååring kunna äta 1 kapsel då? Åldersgränsen 3 år borde väl bara vara som säkerhet för att barn under 3 år sätter lättare i halsen, inte ha något att göra med doseringen väl?
    Här finns en annan sida med info om näringsvärde. Är de lika bra som eyeQ?
  • ELI 79

Ursäkta att jag tjatar haha
    Jag vågar fortfarande inte tro på att allt är bra än för det har ju bara gått knappt 2 veckor. Det jag är så förundrad över är hur han klarade sig med så lite sömn förut?!?
    Han sov ju i genomsnitt 9 timmar per dygn förut och nu sover han ju 12-13 på natten och 1½ på dagen! Det är ju 13½-14½ timme per dygn!! Han gick ju alltså back 4-5 timmar varje dygn!!!! Inte konstigt att han var tjurig PLUS att han säkert hade ont!

JAg hade ju funderingar kring ADHD förut men det har jag inte längre (inte så länge han är såhär ialla fall ). Det måste varit som läkaren sa att han försökte aktivera sig för att slippa känna det onda för han var som en visp här hemma, men nu sitter han mest lugnt och tittar på film !!!
    Hans språk har gjort ett jätteskutt denna vecka! han var tidig förut också men nu fattar man precis allt han säger och de har reflekterat över det på dagis också. Han kanske hade gjort det ändå men förut så kändes det som om han stod still lite i talet...han kanske inte orkade!?

• ELI 79

Någon som har förslag på pizzadeg och pizzafyllning som är sädesslagsfritt och mjölkfritt?

Vi köper alltid pizza på fredagar och innan har sonen fått annat men nu börjar han förstå detta så jag tänkte vi kunde baka.

• 2små2stora
    ELI 79 skrev 2011-01-14 15:07:27 följande:
    Någon som har förslag på pizzadeg och pizzafyllning som är sädesslagsfritt och mjölkfritt?

Vi köper alltid pizza på fredagar och innan har sonen fått annat men nu börjar han förstå detta så jag tänkte vi kunde baka.
    Dottern brukar välja, skinka eller köttfärssås på sin pizza
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-01-14 15:07:27 följande:

Kolla min blogg!!! Finns recept på pizzza under sädesslags - bak? tråden (MÅSTE få tummen ur att ändra...) och i mjölktråden.
  • ELI 79
    2små2stora skrev 2011-01-14 15:09:09 följande:
    Dottern brukar välja, skinka eller köttfärssås på sin pizza
    ni har inget som är ostaktigt på?
Svar på tråden Allergitråden